4.8 C
București
luni, 21 octombrie 2024
AcasăGDPRInarmati cu o paleta, pornim in cruciada culorilor

Inarmati cu o paleta, pornim in cruciada culorilor

BERLIN – La o prima privire, canapeaua pare rosie. Daca te uiti mai bine la ea insa, o sa vezi ca fiecare parte este colorata intr-o alta nuanta de rosu.
Acesta era si planul. Designerul, Hella Jongerius, a acoperit-o in tipuri diferite de material, fiecare intr-o nuanta diferita de rosu si cu o textura diferita. Acestea sunt si cele care accentueaza contrastul dintre nuante, la fel ca diferitele combinatii de culori din jurul fiecarui material si fluctuatia luminozitatii din timpul zilei.
"Daca sunt folosite cum trebuie, culorile pot imbogati sau aduce frumusete si ambiguitate unui design", explica ea. "Insa cei mai multi designeri folosesc aceleasi culori, la nesfarsit, de obicei pe cele care sunt prea luminoase, prea kitsch, prea gri sau prea reci."

Problema, crede Jongerius, este ca cei mai multi designeri industriali nu stiu cum sa se foloseasca de culori. si aici are dreptate. "Culoarea este cel mai putin inteles aspect al designului", spune Rolf Fehlbaum, presedintele Vitra, grupul elvetian de mobila care a produs canapeaua rosie. "Ne este mult mai usor sa explicam o forma sau o functie decat motivele pe care ne-am bazat ca sa alegem culorile. Se ezita mult cand vine vorba de a trece peste nuantele de negru, alb, gri si bej, din teama de a face greseli."
Jongerius spera sa schimbe asta si a convins o mana de companii puternice sa o ajute. Pe langa faptul ca revizuieste toate culorile folosite de Vitra si de Camper, producatorul spaniol de incaltaminte, mai experimenteaza si cu dezvoltarea de noi nuante alaturi de Maharam, compania americana de textile, si cu Royal Tichelaar Makkum, producatorul olandez de ceramica.

Insa nu este primul designer care sa lanseze o cruciada a culorilor. Verner Panton, designerul olandez cunoscut pentru mobila si interioarele sale colorate din anii ’60 si ’70, a publicat o carte cu acest subiect, "Despre culoare". Insa Jongerius banuieste ca cei mai multi designeri nu se folosesc de culori la potentialul maxim pur si simplu pentru ca nu au fost invatati sa faca asta.
Munca ei alaturi de Vitra include propuneri de nuante subtile, care pot fi combinate intr-o paleta echilibrata pentru noi piese de la designeri precum Jasper Morrison sau fratii Bouroullec. De asemenea, ii incurajeaza pe acestia sa creeze efecte interesante, facand un verde sau un maro sa para mai inchis printr-un contrast cu o alta culoare, in loc de a se folosi de negru. "De asta pictorii se folosesc de culori – efectul e mult mai echilibrat si interesant."

Revizuind arhivele Vitra, ea a descoperit ca multe dintre culorile originale s-au pierdut de-a lungul anilor, fie din cauza tehnologiilor avansate, fie prin masuri de siguranta mai stricte. De exemplu, micile neconcordante incantatoare din scaunele din fibra de sticla ale lui Charles si Ray Eames, din anii ’50, au disparut o data cu uniformitatea culorilor intalnite in plasticul contemporan.
Jongerius a ales alte culori pentru mobila Eames si Panton, in speranta ca noile nuante vor fi mai aproape de viziunea originala a designerului. In plus, se pregateste sa tina o "conferinta a culorilor", pentru a sfatui clientii despre cum sa se foloseasca de ele in casele lor. Aceasta va avea loc la VitraHaus, casa-model creata de arhitectii Herzog&de Meuron, care se va deschide in aceasta primavara la sediul Vitra de langa Basel. Sa va dau un pont: rosul, verdele si griul sunt pe lista preferata de ea, in timp ce albastrul si galbenul sunt defavorizate.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă