După Evaluarea Naţională, pentru cei care au încheiat ciclul gimnazial, urmează înscrierea la liceu.
An de an, înmatricularea în clasa a IX-a a iscat numeroase nemulţumiri din partea multor elevi şi părinţi, care s-au considerat nedreptăţiţi, unii pe bună dreptate, alţii probabil din cauza unei imagini ireale pe care şi-au format-o despre situaţia lor (nivelul de pregătire şi capacitatea de dezvoltare).
Indiferent de situaţie, o vină foarte mare trebuie să revină conducerilor Ministerului Educaţiei din toţi aceşti ani.
Sunt peste 15 ani de când a fost introdusă repartizarea computerizată a elevilor în clasa a IX-a şi am continuat să avem problem.
Au fost cazuri în care sistemul a dat erori – sau cel puţin aceasta a fost explicaţia facilă – şi în care elevii, îndrumaţi de părinţi şi de unii profesori, nu au completat correct opţiunile de licee.
Astfel, copii care meritau să ajungă într-un liceu de top au ajuns în clase cu un nivel semnificativ mai scăzut.
Aici, ministerul de resort are o mare vină pentru că nu a reuşit să le explice tuturor părinţilor şi angajaţilor din învăţământul românesc cum trebuie procedat.
Anul acesta, din cauza situaţiei inedite în care ne-a adus pandemia COVID-19, ecuaţia va fi şi mai complicată.
Înscrierea, depunerea opţiunilor, va putea fi realizată online sau telefonic.
Ne-am lămurit deja cât de pregătite au fost multe şcoli în gestionarea procesului de învăţare online.
La această problemă s-ar mai putea adăuga şi situaţii în care să se spună că persoana care a preluat datele telefonic nu a înţeles bine.
Cu alte cuvinte, noi motive de contestare şi o posibilă netezire a drumului spre mai multe aranjamente de transferuri de la un liceu la altul, încă din clasa a IX-a.
Oare nu era o variant mai sigură aceea a extinderii perioadei de înscriere şi programării elevilor la şcoală pe interval orare, fără risc ridicat de infectare cu noul coronavirus, păstrând distanţarea socială?