Scaderea activitatii din transporturi cu 40-60% fata de anul precedent, reducerea emisiilor poluante si criza economica sunt elemente care conduc, pe termen mediu si lung, la scaderea consumului de carburanti.
Cererea de carburanti pe piata romaneasca va scadea pe termen mediu si lung pe fondul contractiei activitatii din transporturi, estimeaza specialistii.
Prima parte a anului 2010 va fi de asemenea dificila pentru companiile din domeniu, pentru ca vor fi probleme pe partea de consum individual de carburant, sustin reprezentantii companiei MOL Romania. "In acest an, industria carburantilor a scazut conform cu previziunile, iar transporturile au fost afectate", a declarat Laszlo Piry, senior vicepresedinte retail in cadrul MOL Romania.
Reprezentantii operatorilor din transport au estimat ca activitatea din domeniu s-a comprimat in 2009 cu circa 40-60% fata de anul precedent, pe fondul crizei economice.
Pe de alta parte, reprezentantul MOL sustine ca provocarea anului viitor pe segmentul vanzarilor de carburanti va fi comportamentul de plata al clientilor, cu repercusiuni asupra vanzarilor. "Provocarea in 2010 va fi balansarea reculului consumului personal cu revigorarea sectorului industrial. Pe tot parcursul anului 2010, aceasta balansare s-ar putea traduce prin mentinerea volumului de carburant vandut", a mentionat Laszlo Piry.
"Pentru 2010, MOL are in plan, pentru Romania, mentinerea volumului de carburant vandut. De asemenea, investitiile se vor focusa pe modernizarea retelei existente. Vrem totodata sa punem accent pe vizibilitatea preturilor. si, daca sesizam oportunitati de investitii, le vom urmari si fructifica", a precizat Laszlo Piry.
In schimb, vanzarile de carburanti ale companiei petroliere Lukoil Romania au scazut cu 10% in primele noua luni, iar in statii au scazut cu 5%, ajungand la 570.000 tone, a declarat Constantin Tampiza, directorul general al companiei.
"Cea mai proasta perioada la vanzarile de carburant a fost primul trimestru din 2009", a precizat Tampiza. Compania a inregistrat in primele noua luni ale anului 2009 o cifra de afaceri de 923 milioane dolari, in scadere cu aproape jumatate fata de 2008, cand a raportat afaceri de 1,7 miliarde dolari.
"Cererea de combustibil va avea doua tendinte: gradul de penetrare a numarului de vehicule nu este la nivelul european, iar cererea pentru sectorul transporturilor poate sa creasca, dar consumul se va eficientiza pentru a emite mai putine noxe. Pe termen mediu si lung, vedem o scadere, pentru ca va fi o reconfigurare in transporturi pentru reducerea emisiilor poluante, iar astfel cererea de combustibil va scadea. Plus ca se va reduce si din cauza crizei economice. De asemenea, marjele in rafinare se reduc pentru ca scad cererea, precum si unele industrii", a explicat Mariana Gheorghe, director general Petrom. Potrivit acesteia, in contextul in care operatorii din transporturi urmaresc eficientizarea activitatii, pe fondul crizei economice, pe piata romaneasca se inregistreaza o supracapacitate de rafinare.
"In 2008 s-au procesat 13,5 milioane tone de petrol in Romania, iar cererea a fost de 9,3 milioane tone. Deci, este evident ca exista o supracapacitate", a precizat Mariana Gheorghe.