» Calatorii abandonati de CFR in garile neprimitoare nu vor primi nici o despagubire, spune secretarul de stat Gheorghe Popa.
» Romania nu poate pune in aplicare Regulamentul European 1371/2007, prin care statele membre UE sunt obligate sa-i despagubeasca pe cei care circula cu trenul pentru orice neplaceri pricinuite de companiile nationale si care ar fi trebuit sa intre in vigoare la inceputul acestei luni. Majoritatea statelor UE, printre care si Romania, au cerut, de altfel, derogari de pana la cinci ani pentru a nu fi nevoite sa acorde despagubiri.
"Decat sa nu ajunga deloc, mai bine sa ajunga cu intarziere", rezuma secretarul de stat Gheorghe Popa filozofia Ministerului Transporturilor legata de intarzierile trenurilor. In Romania, trenurile intarzie permanent, indiferent de anotimp: aproape patru ani reprezinta intarzierile totale ale trenurilor intr-un an de zile. Astfel de statistici i-au facut pe oficialii romani sa fie extrem de precauti la inceputul acestei luni, cand a intrat in vigoare Regulamentul European 1371/2007, care stabileste reguli speciale pentru despagubiri in cazul intarzierilor: minimum 25 la suta din pretul biletului pentru intarzieri intre 60 si 119 minute si minimum 50 la suta din pretul legitimatiei de transport pentru o intarziere de 120 de minute sau mai mult. Romania, la fel ca multe alte tari europene, Germania si Franta, de pilda, a cerut insa derogari de la regulament.
Romania "a obtinut o derogare permanenta la cursele interne de scurt parcurs si de cinci ani la cele interne de lung parcurs", explica Gheorghe Popa, completand relaxat ca nici in cazul trenurilor internationale Romania nu va da despagubiri, fiindca "trenuri internationale complete nu avem". Serviciile locale, urbane, suburbane sau regionale sunt diferite de serviciile pe distante lungi, iar statele membre pot cere derogari permanente pentru astfel de servicii, nu si pentru serviciile transfrontaliere in cadrul UE, fiindca singurul caz in care Bruxelles-ul nu accepta derogari priveste trenurile internationale. Regulamentul European le permite statelor membre UE sa ceara initial o derogare de cinci ani, la care se mai pot adauga inca doua derogari de maximum cinci ani fiecare. Altfel spus, companiile europene de transport feroviar pot amana punerea in aplicare a regulamentului, care prevede despagubiri severe pana in 2025.
Romania a cerut derogarea "din cauza saraciei", ne-a spus secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Gheorghe Popa, adaugand ca "nu exista nici o tara din UE care sa-l aplice integral". Reprezentantul Ministerului Transporturilor crede ca CFR s-a descurcat bine in aceasta perioada de iarna si ca "au fost anulate numai unu la suta din trenuri", iar intarzierile n-ar trebui puse la socoteala fiindca "s-a circulat chiar si acolo unde traficul rutier a fost inchis". CFR incearca sa-i sustina pe cei care ingheata prin gari cu ceaiuri calde si pareri de rau, dar fara despagubiri. Nemultumitii ar putea sa dea in judecata Compania de Cai Ferate, daca au timp, bani si nervi, dupa cum sugereaza Costel Stanciu, presedintele Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania: "Cat timp directiva europeana nu se aplica, este unica solutie".
Banii pentru biletele cumparate la trenurile anulate, intarziate, inzapezite "pot fi recuperati doar in instanta", marturiseste si oficialul de la Ministerul Transporturilor. Costel Stanciu nu crede ca persoanele care au avut de suferit din cauza intarzierilor provocate de ninsoare se vor inghesui sa mearga la tribunal, pentru ca "nu merita – sumele de pe bilete sunt foarte mici, iar cheltuielile de judecata prea mari".
Regulamentul European privind drepturile si obligatiile calatorilor care circula cu trenul prevede:
– acordarea unor despagubiri in cazul in care trenul are intarzieri sau este anulat, astfel: 25% din pretul biletului daca intarzierea este cuprinsa intre una si doua ore si 50% daca este mai mare de doua ore;
– protejarea dreptului calatorilor de a fi informati asupra intarzierilor atat inainte de inceperea calatoriei, cat si in timpul acesteia;
– in cazul intarzierilor mai mari de o ora, compania feroviara trebuie sa le asigure calatorilor mese, bauturi racoritoare sau cazare hoteliera proportional cu timpul de asteptare;
– intarirea dreptului calatorilor de a primi despagubire in cazul pierderii sau deteriorarii bagajului lor (de pana la circa 1.285 de euro pe bagaj);
– punerea in aplicare a unor reguli de acces nediscriminatorii pentru transportul persoanelor cu handicap sau cu mobilitate redusa;
– accesul bicicletelor la bordul trenului, daca acestea sunt usor de manevrat;
– daca un calator moare sau este ranit, compania feroviara trebuie sa dea un avans care reprezinta nevoile economice imediate si care nu trebuie sa fie mai mic de 21.000 de euro pe calator in caz de deces.