Reprezentantii Ministerului Transporturilor au anuntat pentru 2010 "atacarea" lucrarilor la aproape 250 kilometri de autostrada, insa sunt mult mai retinuti cand vine vorba de termenele de finalizare a unor tronsoane. Lipsa finantarii, in principal, intarzierea procedurilor de expropriere, dar si unele clauze mai putin clare din contractele incheiate au devansat termenele de executie atat in cazul autostrazilor, cat si in cel al drumurilor de centura.
In Romania, in prezent se lucreaza la constructia a doar trei autostrazi noi. Este vorba de Autostrada Transilvania, Autostrada Arad-Timisoara si Bucuresti-Ploiesti. Se pregateste inceperea lucrarilor la tronsonul Brasov-Comarnic (continuare a Autostrazii Bucuresti-Ploiesti) si Cernavoda- Constanta (parte a Autostrazii Soarelui). In total, in 40 de ani, s-au construit doar 303 kilometri. In urma cu nici doua luni, oficialii de la Transporturi sperau ca tronsonul de autostrada Bucuresti-Brasov sa fie dat in folosinta in iunie-iulie 2010, dupa ce termenul initial, anuntat o data cu deschiderea santierului, fusese 2009. Lipsa de resurse financiare a devansat insa inaugurarea pentru sfarsitul anului viitor.
"Lucrarile sunt intr-un stadiu avansat la segmentul de autostrada Bucuresti-Ploiesti. Putem spune ca lucrarile sunt practic realizate in proportie de 40%. Din pacate, nu au fost bani suficienti, iar lucrarile vor fi incheiate in perioada tomana-iarna 2010 si se va putea circula pe distanta Bucuresti-Ploiesti, pe autostrada, intre drumurile de centura ale celor doua orase", a precizat Adrian Ionescu, directorul Directiei Infrastructura Rutiera din cadrul Ministerului Transporturilor.
Un alt caz interesant este cel al Autostrazii Soarelui, la care lucrarile au fost demarate cu mai bine de un sfert de secol in urma. Lucrarile la ultimul tronson ramas, Cernavoda-Constanta, cu o lungime de 51 de kilometri, ar fi trebuit, dupa numeroase amanari, sa fie finalizate din 2008, potrivit programelor de guvernare anterioare. Insa, din cate se pare, nici macar exproprierile nu sunt finalizate, iar de circulat spre mare, doar pe autostrada, nu se va putea mai devreme de 2012. "In prezent, se executa anumite lucrari pe tronsonul Cernavoda-Constanta, finalizarea acestora fiind prevazuta pentru 2011. Au existat unele probleme cu contractele si au mai intarziat procedurile de expropriere, din lipsa de bani", a declarat Adrian Ionescu.
Daca in prima jumatate a anului se preconiza ca lucrarile la tronsonul autostrazii Comarnic-Brasov sa inceapa in februarie 2010, santierul nu va fi deschis mai devreme de sfarsitul anului 2010. Oficialii de la Transporturi spera insa ca negocierile pentru semnarea contractului de constructie prin concesiune sa se incheie la sfarsitul anului, iar constructia sa se termine in patru ani.
» Oferta pentru Bechtel
Ministerul Transporturilor intentioneaza sa concesioneze tronsonul de autostrada dintre Targu Mures-Brasov firmei Bechtel, care construieste Autostrada Transilvania. Potrivit premierului Emil Boc, statul nu are, in acest moment, resursele financiare pentru a finanta autostrada lunga de 415 kilometri. La randul sau, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a spus ca Bechtel ar trebui sa gaseasca o solutie de finantare, iar apoi sa isi recupereze banii din taxa de autostrada.