Aflate in pragul falimentului, studiourile Metro-Goldwyn-Mayer cauta un salvator. Coplesite de datorii, studiourile nu mai sunt decat imaginea palida a ceea ce au reprezentat candva. Ele mai produc doar un numar foarte redus de filme si subzista datorita unui catalog mitic pe care figureaza "Pe aripile vantului", "Ben-Hur", "Vrajitorul din Oz", "2001: Odiseea spatiala" si mai ales seria James Bond, potrivit publicatiei Le Figaro, citata de Agerpres.
La 17 august, actionarii l-au inlocuit pe patronul Harry Loan, numit in 2005 ca sa repuna studioul in functiune, cu Stephen Cooper, un necunoscut de la Hollywood, specializat in restructurarile de intreprinderi aflate in situatie disperata. La 2 septembrie, noul patron prezinta un plan de relansare, iar doua luni mai tarziu, dupa o lunga si furtunoasa conferinta telefonica cu cei 140 de creditori, Stephen Cooper si actionarii anunta scoaterea la vanzare a firmei, eventualitate respinsa in 2008.
Consortiul format din Sony, operatorul de cablu american Comcast si fondurile de investitii, care au finantat studiourile cu 5 miliarde de dolari in 2005, nu poate spera sa obtina mai mult de 1,5-2,5 de miliarde, conform specialistilor. Datoria este de 3,7 miliarde de dolari. Patronul a obtinut o inghetare a platii dobanzilor pana la 31 ianuarie, perioada in care trebuie gasita o solutie. In caz contrar, studiourile vor da faliment cu siguranta. In fata acestei situatii financiare, veniturile sunt destule de reduse. Singurul film produs de MGM in acest an – fata de cincizeci pe an in perioada de aur -, un remake al comediei muzicale Fame, a fost un esec, cu incasari de 42 de milioane de dolari, cu putin peste costurile de productie. Catalogul cu 4.100 de filme, de la "Cantand in ploaie" la seria "Rocky", nu mai inregistreaza acelasi profit ca in 2007, cu 558 milioane de dolari, din cauza scaderii vanzarilor de DVD-uri. La aceasta se adauga filiala United Artists, condusa de T
om Cruise, al carui film "Valkyria" a avut incasari de 200 de milioane de dolari anul trecut.
Problema de fond este ca economia unui studio de cinema izolat, neintegrat intr-un grup multimedia, nu mai este viabila. Or, Sony nu are decat 20% din MGM, contrar celeilalte filiale Columbia si grupurilor Time Warner, proprietar al Warner Bros, Viacom, care detine Paramount, sau News Corp., detinator al 20th Century Fox, alaturi de canalele de televiziune Fox sau Sky.
Desigur, MGM are inca niste resurse care provoaca invidii, precum franciza James Bond. Dupa "Quantum of Solace" anul trecut – cofinantat prin plasarea produselor Sony in scenariu -, scenaristii lucreaza la al 23-lea episod al acestui film de spionaj. Filmarile ar putea incepe peste un an, iar pana atunci doar trei lansari sunt prevazute: "Hot Time Machine" in martie, "The Zookeeper" in octombrie si "Red Dawn" in noiembrie 2010. De asemenea, studioul este coproducator al unei noi serii foarte asteptate, "The Hobbit", dupa un roman fantastic al lui Tolkien, din care doua lung metraje trebuie turnate la primavara in Noua Zeelanda, in regia lui Guillermo del Toro.
Printre posibilii interesati de aceste studiouri, se numara Time Warner, grupul News Corp. al lui Rupert Murdoch, al carui 20th Century Fox este distribuitorul filmelor MGM, Lionsgate, studioul independent din Santa Barbara. Se vorbeste si de o posibila intoarcere a lui Kirk Kerkorian, un miliardar american de 92 de ani, proprietar al hotelurilor-cazinouri MGM Mirage, care isi datoreaza deja o parte din avere abilelor speculatii de cumparare si revanzare la o suma de trei ori mai mare a studioului hollywoodian.
Ars gratia artis – "arta pentru arta" – este deviza firmei creata in 1924 prin fuzionarea a trei studiouri fondate la inceputul secolului, Metro Pictures Corporation, Goldwyn Pictures Corporation si Mayer Pictures, sub conducerea magnatului salilor de cinema Marcus Loew. Louis B.Mayer, un emigrant belarus care a debutat in cinema la New York inainte de a face cariera la Hollywood, conduce firma cu o mana de fier timp de trei decenii. "Un film bun este un film refacut", afirma acesta pentru a-si justifica mania de a cere rescrierea scenariilor. El face ca aceste studiouri sa depaseasca ca importanta Universal. Greta Garbo, Joan Crawford, Clark Gable, Spencer Tracy fac parte din starurile cu contract.
Dupa "Tarzan", "Pe aripile vantului", "Revolta de pe Bounty", MGM s-a lansat de anii 1930 in desene animate, "Tom si Jerry" sau "Droopy", apoi in comediile muzicale cu Gene Kelly, Frank Sinatra sau Vincente Minnelli ("Un american la Paris"). Rivalitatile intre Mayer si co-directorii succesivi, Irving Thalberg, Nicholas Schenck sau Dore Schary, continua sa fie aprinse. Ele aveau sa-l coste postul in august 1951. O noua pagina din istoria studioului a fost intoarsa si au inceput dificultatile.
In 1957, esecul filmului "In cautarea fericirii" (Raintree County) produce o gaura in conturi. Urmeaza o succesiune de proprietari care nu au reusit sa redreseze situatia. In 1969, Kirk Kerkorian cumpara MGM pentru prima data si aplica masuri de austeritate: reduce productia, revinde o mare parte din patrimoniu, in timp ce afiseaza cele trei initiale pe frontonul unui cazino din Las Vegas, adevarata lui afacere. In 1986, el il vinde lui Ted Turner (fondatorul CNN) care ramane proprietar timp de 74 de zile, pentru ca nu reuseste sa plateasca cheltuielile. Kerkorian revine, ii lasa jumatate din catalog lui Turner, vinde platourile de filmare si cedeaza din nou afacerea in 1990 bancherului italian Giancarlo Paretti, via societatea Pathé, asociata cu Crédit lionez. Doi ani mai tarziu, MGM este in faliment. Banca franceza, principalul creditor devenit actionar majoritar, investeste in MGM fara sa-si poata recupera capitalul si in 1996 il vinde unui grup australian, care este cumparat si el in anul urmator de… Kirk Kerkorian in persoana.
Acesta din urma vinde studioul lui Sony si asociatilor sai in 2005, nu inainte de a-si acorda dividende exceptionale in valoare de 1,4 miliarde de dolari. Interesul lui Sony pentru investitie este in primul rand de a asigura succesul la Hollywood a suportului Blu-ray care inlocuieste DVD-ul. Acum un an, MGM si-a anuntat intentia de a-si difuza filmele pe site-ul YouTube. Viitorul companiei s-ar putea rezuma la un catalog de filme destinat alimentarii unui oarecare operator prin cablu sau pe Internet.