12.6 C
București
luni, 21 octombrie 2024
AcasăGDPRMasina electrica si drumul inca neumblat

Masina electrica si drumul inca neumblat

LONDRA – Este una dintre cele mai mari provocari in design ale timpului nostru. Este o oportunitate (foarte) rara de a reinventa un obiect arhicunoscut care este cel mai scump – si, de cele mai multe ori, cel mai emotionant – lucru pe care cei mai multi oameni il cumpara vreodata, in afara de o casa. De asemenea, este si o sansa de a salva planeta. Ce e? Masina electrica.
Dupa ani intregi in care s-au prefacut ca inca pot scoate pe banda rulanta inghititori de benzina, producatorii de masini din lumea intreaga se intrec in a introduce masini cu… priza.
Daimler si Toyota vor incepe testele pe masinile Smart, respectiv Prius, pana la sfarsitul acestui an. Nissan Leaf va iesi pe piata anul viitor, la fel si Chevrolet Volt. Renault planuieste sa-si lanseze prima serie de masini electrice in 2011, iar Toyota deja are un nou model pregatit pentru 2012. Cei de la Mitsubishi i-au intrecut pe toti, incepand productia pentru modelul
i-MiEV in aceasta vara. Producatorii independenti care au deschis aceasta piata se afla deja pe drum, cu masini precum Tesla Roadster Sport in Statele Unite sau G-Wiz de la GoinGreen in Marea Britanie.

Puteti sa va ganditi la o oportunitate mai buna de a fi uimiti decat printr-un tip absolut nou de masina? Probabil ca nu. si atunci, cum se face ca cele mai multe masini electrice arata atat de plictisitor? Sau, daca nu plictisitor, urat?
Pentru inceput, masina electrica este urmarita de aceleasi probleme cu care se confruntau predecesoarele ei mai putin ecologice. Una este preocuparea industriei de automobile cu motorul masinii, ceea ce e perfect de inteles, insa nu ar trebui sa vina in defavoarea esteticii. O a doua problema este obsesia creatorilor de masini cu exteriorul in detrimentul interiorului. si fiecare designer industrial trebuie sa se ia la tranta cu legile fizicii pentru a crea lucruri care sunt mai rapide, mai usoare si/sau care consuma mai putina energie. Asta e cu atat mai greu de facut in momentul in care este vorba de o masina, a carei constructie este controlata de reguli stricte de siguranta. si mai mult, procesul de creatie in industria automobilelor este atat de specializat incat majoritatea designerilor de masini nu numai ca studiaza impreuna, dar si lucreaza impreuna, ceea ce explica de ce creatiile lor par adeseori imune la alte trenduri.

Nu in ultimul rand, a crea o masina noua costa atat de mult incat producatorii sunt deseori vulnerabili la presiunile marilor corporatii, lucru care se vede in design, ajungandu-se in final la un regretabil proces de creatie de "comitet". De aceea companiile de masini sunt tentate sa mearga la sigur decat sa riste o abordare inovatoare din care ar putea rezulta ceva minunat. "Investitia ceruta este atat de mare incat investitorii se panicheaza si devin foarte defensivi in momentul in care vine vorba de design", explica un creator de automobile care a dorit sa ramana anonim. "Daca vad ca un grup de consumatori prefera un anumit stil pentru o masina, si ca un alt grup prefera un alt stil, vor incerca sa creeze un model care sa se potriveasca undeva la mijloc cu preferintele celor doua grupuri. Daca vrei sa creezi o masina, sau orice altceva, si vrei sa nu superi pe nimeni cu asta, cat de interesant va fi produsul tau? Nu foarte."

Aceste presiuni sunt inca si mai mari cand vine vorba de crearea a ceva atat de radical precum o masina electrica sau predecesoarea ei, hibridul, pentru ca investitia initiala in partea de inginerie e cu mult mai mare decat cea pentru un model traditional. "Trebuie sa tinem cont de faptul ca masinile electrice reprezinta un risc imens pentru companiile acestea", a declarat un alt designer de masini, care a rugat sa nu fie numit. "Daca aleg un stil foarte diferit si rateaza cu noul model, nu vor sti niciodata daca e din cauza designului sau din cauza consumatorilor, care nu vor sa treaca inca la masini electrice." Pentru cineva ca mine, care vrea sa cumpere o masina electrica, asta e mare pacat. E chiar prea mult sa sper ca voi gasi o masina care chiar sa-mi placa, in loc sa fiu nevoita sa ma multumesc cu ce e mai bun dintr-o adunatura proasta, asa cum a trebuit intotdeauna sa fac cu masinile pe benzina?

Cele mai citite

Liverpool – Chelsea 2-1. „Cormoranii” se impun și rămân lideri în Premier League

Liverpool a învins Chelsea cu 2-1 în derby-ul etapei a 8-a din Premier League, consolidându-și poziția de lider al campionatului și continuând seria impresionantă...

România – Kosovo. 40.000 de bilete vândute pentru duelul decisiv din Nations League

Peste 40.000 de bilete au fost deja vândute pentru meciul România - Kosovo, care va decide câștigătoarea grupei C2 din Nations League. Partida se...

Scor preliminar strâns la referendumul din Republica Moldova: DA 50,08% și NU 49,92%

La referendum alegătorii au avut de răspuns la întrebarea: Susțineți modificarea Constituției în vederea aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană? Până în această dimineață, la...
Ultima oră
Pe aceeași temă