Ministerul Apararii a negat ca Romania ar lua in calcul, ca solutie de criza, achizitionarea de avioane multirol Mirage 2000-9 la mana a doua din Franta. Presa franceza a lansat informatia ca Romania a abandonat pretentiile pentru avioane noi si s-ar gandi la F-16 sau Mirage vechi.
Singura solutie adaptata la criza economica, pentru inlocuirea flotei aeriene a Romaniei, ramane la nivel oficial avionul american F-16 la mana a doua, a explicat purtatorul de cuvant al Ministerului Apararii, maiorul Constantin Spanu. Oficialul a declarat ca in rest "situatia in privinta achizitionarii de avioane multirol este neschimbata" si ca modelul frantuzesc Mirage nu a indeplinit cerintele fortelor aeriene. Romania trebuie sa isi innoiasca flota aeriana militara conform angajamentelor NATO, dar si pentru ca actualele Mig 21 Lancer expira tehnic in 2011. Cele cinci modele noi pe care armata le considera potrivite tehnic raman F-16 (SUA), Grippen (Suedia), F-18 (SUA), Rafale (Franta) si Eurofighter Typhoon (consortiu european). Reactia vine dupa ce saptamanalul francez "Le Point" a scris ca Romania a renuntat la ambitiile de a cumpara avioane noi si ia in calcul achizitionarea de avioane second-hand Mirage 2000-9 din Franta sau a batranelor americane F-16, modelul C/D block 25.
Jurnalistii francezi au scris ca Romania a dat semnale ca ar vrea sa cumpere 12 dintre cele 60 de avioane Mirage 2000-9 pentru care Franta se chinuieste de mai bine de un an sa gaseasca clienti. Avioanele respective se afla in prezent in dotarea flotei aeriene a Emiratelor Arabe Unite, iar Franta trebuie sa le rascumpere daca vrea sa vanda arabilor noile avioane Rafale. Problema este ca pretul cerut de Emirate este piperat – 1,5 miliarde euro, iar presedintele francez Nicolas Sarkozy oricum nu doreste avioane la mana a doua pentru armata franceza. Astfel ca Franta cauta de ceva timp clienti care sa ii scape de avioanele Mirage din Emirate. "Le Point" observa insa ca problema reala in calea acestei afaceri care sa multumeasca cele trei tari este altul: Romania vrea avioanele cat mai repede, iar avioanele Mirage din Emirate vor fi disponibile abia in 2014, cand ar putea fi livrate noile Rafale.
In acelasi timp, americanii pot livra imediat Romaniei F-16 la mana a doua, pe care il pot moderniza in doar un an si jumatate, scrie "Le Point". Statele Unite ar cere 600 de milioane de dolari pentru aceasta afacere, mai scriu francezii. Din considerente fie politice, fie tehnice, unele state au recurs de-a lungul timpului la solutia achizitionarii ambelor modele: si F-16, si Mirage. Este vorba despre Emiratele Arabe Unite, Taiwan, Grecia si Egipt. Fata de Mirage, modelul american F-16 este mai ieftin si mult mai experimentat in lupte reale. Totusi, modelul despre care scriu jurnalistii francezi a intrat in uz in 1984 si in prezent mai este folosit doar de catre Garda Nationala Americana, majoritatea fiind stationate la sol.
In prezent, programul de achizitii al Armatei romane este puternic afectat de criza economica si de reducerile de buget. Ministerul Apararii a trimis documentatia privind achizitia de avioane multirol pe masa Guvernului, care trebuie sa ia o decizie politica. Decizia trebuie aprobata de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, condus de presedintele tarii. In contextul economic actual, nu mai este clar cate avioane isi permite Romania sa cumpere si daca acestea sa fie noi sau uzate. Initial, tinta stabilita era de 48 de avioane multirol noi, in valoare de maximum 3,5 miliarde euro.