Cei mai multi aspiranti la un job isi cauta informatii privind posturile vacante utilizand site-urile companiilor. Studiul BitDefender privind asteptarile candidatilor, valorile si factorii care ii motiveaza arata ca multi aplicanti – 45,7% – folosesc informatiile de pe site-urile firmelor la care isi doresc sa lucreze. 17,1% isi culeg datele care ii intereseaza de la prieteni si familie, 13,2% prefera sa participe la targuri de joburi, iar 10,2% sa citeasca informatii cu privire la joburi pe forumuri si bloguri. Totodata, 10,2% se intereseaza de posturi la alti angajati, iar 3,7% la fosti angajati. 11,5% au alte metode.
Mica publicitate, la putere in orasele mici
Cautarea unui loc de munca depinde de abilitatile candidatului si de mediul din care provine. "In micile orase, care depind economic de cativa agenti economici si de serviciul public, cautarea se bazeaza mai mult pe contactul direct si constant cu ofertantii si pe mica publicitate", spune Sorin Faur, directorul de resurse umane de la compania BDO Conti Audit.
Contactul direct este foarte apreciat. "In special in orasele, multi candidati prefera sa mearga la companii pentru a depune CV-ul si pentru a se interesa de vreun post", spune Dina Taralunga, specialist in resurse umane la compania Ascent Group.
Schimb de informatii online
In marile orase, metoda preferata este cea online. Site-urile de networking au devenit, de asemenea, foarte populare. LinkedIn, Facebook sau Twitter reprezinta canale de schimb rapid de informatii si de cautare a unor joburi prin prieteni.
Mai mult, studiile arata ca multi dintre utilizatorii site-urilor de socializare le folosesc in mod special pentru scopuri legate de cautarea unui loc de munca. Un studiu realizat in 2008 de catre Bernard Hodes Group (unul dintre liderii mondiali specializati in servicii de comunicare cu aplicabilitate in sfera HR) arata ca 51% din utilizatorii site-urilor sociale folosesc aceste conturi pentru a-si crea un profil care sa ilustreze experienta profesionala. Aproape 50% discuta despre angajare, locuri de munca, oportunitati de angajare, recrutare.
"Neajunsurile sunt date totusi de faptul ca nu toti candidatii sunt utilizatori ferventi de Internet. De altfel, exista studii care arata clar ca in tipologia utilizatorilor de internet cel mai putin reprezentati sunt senior managerii. Oriunde in lume studiile si statisticile arata ca executivii de nivel superior, care conduc companii de succes din pozitii-cheie, sunt foarte slab reprezentati in esalonul utilizatorilor de internet", subliniaza Rudolf Fedorovici, managing partner la compania de resurse umane Advice EMA Partners.
Aplicantii, mai creativi
Metodele de cautare a unui loc de munca s-au diversificat, iar candidatii sunt nevoiti sa devina, de la o zi la alta, tot mai creativi. Fiecare incearca sa se deosebeasca prin ceva. "Tocmai datorita competitiei dintre candidati conceptul de marketing personal a inceput sa devina tot mai mult o realitate. Multi candidati isi redacteaza CV-uri originale, altii bloguri si pagini personale", subliniaza Sorin Faur, director de resurse umane la BDO Conti Audit.