5.8 C
București
sâmbătă, 21 decembrie 2024
AcasăSpecialCe inseamna pentru Bobby Paunescu scandalul Bancorex: "Tata a gresit relatia cu...

Ce inseamna pentru Bobby Paunescu scandalul Bancorex: „Tata a gresit relatia cu presa”

»  Bobby Paunescu este cel mai proaspat produs de export al cinematografiei romanesti. Aparitia sa pe scena de la Venetia i-a surprins pe toti: pe cineasti, pentru ca s-a apucat de scris si regizat; pe oamenii de afaceri, intrucat a investit intr-un domeniu mai putin sexy decat imobiliarele.

In 2007, revista capital anunta aparitia unui nou miliardar roman: Bobby Paunescu, pe care investitiile imobiliare, in tara si peste hotare, l-au facut, inainte de criza, posesorul unei averi estimate la 1,6 miliarde dolari. Bobby a prins gustul afacerilor profitabile in sanul familiei. El este mostenitorul unui imperiu financiar ale carui baze au fost puse de tatal sau, controversatul George Constantin Paunescu. Dar si o tinta obisnuita a publicatiilor mondene, care i-au conturat profilul de beizadea de Dorobanti. Recent insa, Bobby Paunescu a debutat la Festivalul de Film de la Venetia. "Francesca", povestea unei romance care-si propune sa emigreze in Italia, a fost aplaudat de cronicari si a incins politicienii.

Alessandra Mussolini, nepoata fostului dictator fascist, si primarul Veronei, Flavio Tossi, au cerut interzicerea filmului, scris si regizat de Bobby Paunescu. Mussolini apare intr-o replica drept "tarfa", iar Tosi – drept "idiot". Bobby Paunescu spune insa ca filmul nu are nimic de-a face cu cei doi politicieni isterizati. In interviul acordat Romaniei libere, el mai recunoaste ca, pana in decembrie, se va retrage total din afacerile de sute de milioane de euro pentru a se dedica doar cinematografiei.

» Romania libera: Ati avut un aliat-surpriza in promovarea "Francescai". V-a ajutat chiar familia Mussolini, prin isteria declansata de nepoata dictatorului.
Bobby Paunescu: Da, e o chestie foarte ciudata. Chiar festivalul a fost oarecum creat de Mussolini. si, ca orice festival mare, nu a fost scutit de scandaluri. Un exemplu e cel din 1938, cand trebuia sa castige un film francez, dar s-a opus insusi Mussolini. In cazul meu insa, nici doamna Mussolini, nici primarul din Verona nu au vazut filmul, dar au pornit tot acest demers fara sa stie despre ce este vorba. Filmul nu ataca niste persoane si nici nu este facut impotriva lor, a politicienilor agresivi din Italia.

» R.l.: Retorica nepoatei lui Mussolini nu are intotdeauna nevoie de cunoasterea in detaliu a unei probleme pe care o ataca.
B.P.: Da, asa este. Dar, in locul unei discutii pe film, a trimis totul in zona politica, ceea ce e trist. Oricum, daca ii citesti interviurile, observi ca isi schimba deseori parerea: ba iubeste romanii, ba-i ataca, ba-s tigani, ba nu-s tigani, ba trebuie castrati, ba n-ar trebui, ba numai unii, ba numai altii.

» R.l.: Ii trimiteti Alessandrei Mussolini o copie?
B.P.: O invitam la premiera.

» R.l.: Chiar filmul e inspirat dintr-un episod dezbatut de politicieni.
B.P.: Corect. Dar eu am crescut in Italia si datorez foarte mult acelei zone. Din punct de vedere personal, Italia face parte din planurile mele de viitor, la fel ca Romania. Tocmai de aceea, filmul pe care l-am facut nu se indreapta impotriva italienilor. E despre imigrant, care e si el un om, un suflet, are trairi, dileme. Imigrantul nu are nationalitate. Bineinteles, si legat de acest aspect, am fost intrebat de cineva cum adica pot eu sa vad problema imigrantului, pe care o abordeaza filmul, din postura mea de milionar, de miliardar de carton sau ce-oi mai fi. Pai, toti am pornit din acelasi loc. La Revolutie eram la liceu, am prieteni de atunci, nu am crescut intr-un glob de sticla. Ai mei stau in aceeasi casa din anii ’80, eu stau in casa lor, nu ne-am mutat la palat.

» R.l.: In ochii multora, inainte de a fi Bobby Paunescu, sunteti fiul tatalui dumneavoastra, altfel un personaj controversat.
B.P.: Asa este, si ma simt in continuare fiul lui George Paunescu si al Marianei Paunescu. Insa nu asta a fost provocarea mea. Pana la urma, este si normal sa fii judecat asa. Dar eu am facut un film acum, care cred ca poate fi de ajutor, la un moment dat.

» R.l.: Intr-un articol recent, autorul va considera o revelatie: prin "Francesca" ati fi prima beizadea care isi depaseste conditia, facand si altceva decat afaceri intr-un imperiu marcat de controverse. Sunteti o astfel de revelatie?
B.P.: Nu, nu ma simt asa ceva.

» R.l.: Ce va scrie pe cartea dumneavoastra de vizita?"Om de afaceri" sau "om de film"?
B.P.: Nu demult, Patrick, un astrolog din Los Angeles, prieten cu Anastasia Soare, faimoasa "regina a sprancenelor" de la Hollywood, mi-a prezis ca o sa imi pierd complet interesul fata de ceea ce fac si ca o sa ma duc intr-o cu totul alta directie. Eu cred foarte mult in astrologie. Ca sa raspund la intrebare, pe cartea mea de vizita va scrie in continuare, ca si pana acum, Bobby Paunescu.

» R.l.: Veti renunta la afaceri pentru a va concentra doar pe film?
B.P.: Practic, de aproape doi ani, ponderea afacerilor in activitatea mea curenta a inceput sa scada, iar pana la finele anului va ajunge la zero. Vor mai ramane numai proiectele legate de film. si sunt multe, inclusiv la nivel international. Ma voi concentra pe Mandragora (casa de productie pe care o detine – n.r.), care in curand va avea un birou la Paris.

» R.l.: Este filmul o zona banoasa?
B.P.: Nu, dar si eu mi-am pierdut interesul pentru astfel de zone. Cand eram la facultate, la Lugano, idolul studentilor de acolo era Gianni Agneli, boss-ul Fiat. Toata lumea visa sa fie ca el, toti ne gandeam cum e sa ai atatia bani, sa fii ca el de puternic. Ei bine, nu am gasit nimic in directia aia, iar cand mi-am dat seama ce anume imi place, iata, m-am intors.  

» R.l.: Se poate spune ca ati pasit in lumea filmului cu controverse, la fel ca tatal dumneavoastra in afaceri.
B.P.: Singura paralela care se poate face cu taica-meu tine de momentul in care el a plecat in Italia la post: pe 18 mai, in ajunul zilei sale de nastere, cand implinea 35 de ani. Eu am implinit 35 de ani imediat dupa premiera filmului la Venetia. Aceeasi perioada, aceeasi varsta. Altfel, chestiile cu afacerile lui sunt ca in povestea filmului: toate lucrurile sunt controversate, tot ce se intampla in Romania e controversat. Uite, numele lui tata a fost asociat mult timp cu termenul de "inginerie financiara". Ei bine, eu am invatat in facultate inginerie financiara. Asta e o meserie. George Soros este cel mai mare inginer financiar al lumii. Warren Buffet este unul dintre cei mai mari. Societatea romaneasca inca isi cauta identitatea. si filmul asta pe care l-am facut e contestat pe unele forumuri pe internet, desi oamenii nu l-au vazut inca. Dar asa sunt lucrurile acum, nu le judec eu.

» R.l.: Apropo de inginerii financiare, s-a scris despre fuga tatalui dumneavoastra in SUA, unde s-ar fi ascuns sapte ani pentru a scapa de dosarele avute in tara.
B.P.: Care fuga, care sapte ani? Sa fugi dintr-o tara inseamna ca, in prealabil, sa fi existat o hotarare care sa-ti interzica sa iesi legal. Or, tata a fost plecat doar un an, timp in care a mai venit in tara. si a fost plecat pentru tratament. Cum sa fuga, din moment ce a participat in perioada aceea la dineruri, chiar si la Casa Alba, unde apare in fotografie alaturi de Hillary Clinton.

» R.l.: Dar ce inseamna pentru dumneavoastra Bancorex, Bankoop, Dac Air, cu care tatal dumneavoastra a facut afaceri si care, de fapt, constituie nucleul controverselor?
B.P.: Nu inseamna nimic acum. Tata nu a luat credite pe care nu le-a dat inapoi, el a facut operatiuni pe care le facea la vremea aia toata lumea, in conformitate cu legile de atunci.

» R.l.: Dar cum se explica mentionarea, din senin, a numelui sau in asa ceva?
B.P.: Greseala lui a fost ca nu s-a ingrijit de comunicarea cu presa. Desi erau multi care faceau ceea ce facea si el, doar el a neglijat aspectul numit imagine.

» R.l.: si ce sa fi facut? Sa-si angajeze PR?
B.P.: Exact. Azi e un lucru normal.

» R.l.: Ce faceati in perioada in care au explodat scandalurile de presa din jurul tatalui dumneavoastra?
B.P.: Terminam facultatea si incepeam treaba, puneam pe picioare televiziunea (B1 TV).

» R.l.: Revenind, va influenta "Francesca" planurile pe care le aveati inainte de a afla ca are succes?
B.P.: Toate schimbarile astea le traiesc si eu din mers, pe nemestecate. Nu ma asteptam la o asemenea reactie. Dar da, va influenta. Eu am facut filmul acesta pentru ca altfel nu aparea. Era foarte greu sa conving pe cineva sa scrie si sa regizeze povestea mea, asa cum am vrut eu sa o spun. si pentru ca am tinut sa fac filmul asta cu orice pret, mi-am luat toate riscurile.

» R.l.: Adica?
B.P.: Pai, gandeste-te putin: acum un an si jumatate, daca iti spunea cineva pe strada ca Bobby Paunescu, baiatul lu’ stii tu cine, scrie un scenariu, vrea sa regizeze, iar prietena lui, Monica Barladeanu, e in rolul principal… ce raspundeai? E usor: "Hai, dom’le, sa fim seriosi…". Pentru mine a fost foarte frumos, pentru ca asteptarile erau zero sau sub zero. In plus, pe mine m-a motivat povestea pe care vroiam sa o fac. Daca am avut ceva care nu ma putea opri, aceasta a fost nu sa demonstrez ceva cuiva, ci dorinta aia arzatoare sa spun povestea. Eu am spus povestea.

» R.l.: V-ati gandit ca, daca "Francesca" ar fi fost un rateu, s-ar fi putut spune in jur ca ati studiat cinematografia in SUA de fite sau degeaba?
B.P.: Nu m-am gandit asa, nu iau in calcul chestiile astea. Sigur, m-am gandit la impactul pe care-l va avea filmul, dar tot timpul se profila ceva negativ. Chiar vorbeam cu Cristi Puiu, prietenul si partenerul meu de la Mandragora, ca impactul mediatic va fi ca filmul a fost facut, de fapt, de Cristi Puiu. Apoi ne-am zis ca, daca filmul va fi receptat asa, inseamna ca a fost OK. Daca nu ar fi fost OK, s-ar fi zis ca l-a facut Bobby Paunescu. Iti dai seama, eu nu am facut o scoala de film fantastica, ci niste cursuri intensive. Am facut doar un curs intensiv de sase saptamani.

» R.l.: De ce film si nu afaceri? Filmul mananca bani, imobiliarele ii fac.
B.P.: Eu am avut sansa sa particip ca producator la unul dintre cele mai bune filme romanesti, "Moartea domnului Lazarescu". Ulterior, impreuna cu Cristi Puiu si cu Anca Puiu, am pus pe picioare casa asta de productie, Mandragora, si ne-am concentrat pe productia unor seriale TV apreciate, scurtmetraje. Tocmai pentru ca m-am implicat atat de mult ca producator am urmat si cursurile din SUA, nu pentru a debuta ca regizor sau scenarist. Vroiam doar sa invat chestiile de baza in film, ca sa stiu cat de cat bine ceea ce fac la casa de productie. In State am luat-o de la zero, de la cum sa cureti si cum sa aranjezi pelicula, la corectii de culoare. Toti cursantii erau ca mine, faceau productie, dar habar nu aveau pe ce parte se imprima banda. Acolo s-a prins de mine microbul de a tine camera in mana, pentru ca am realizat si un scurtmetraj de final. Dupa toata povestea asta a venit intamplarea din Italia, cu Mailat, care a avut un impact mare asupra mea.

» R.l.: V-ati gandit din start sa semnati scenariul si regia la "Francesca"?
B.P.: Nu, vroiam sa ma implic ca producator. M-am razgandit dupa ce Cristi Puiu, care era deja prins cu "Aurora", m-a indemnat sa-l scriu eu. Mi-am zis sa scriu scenariul, sa se uite Cristi peste el, iar daca zice ca e prost, il bagam undeva intr-un sertar si acolo ramane. Nu avea sa stie nimeni. Dar Cristi a spus ca ii place.

» R.l.: Care e urmatorul film?
B.P.: Daca apare ceva care sa ma inspire. Dar cu siguranta nu va mai fi la fel de usor, pentru ca acum sunt alte asteptari de la mine.

Controversatul tata
Inainte de Revolutie, George Constantin Paunescu, tatal lui Bobby, a activat in comertul exterior al Romaniei Socialiste si a functionat o perioada in Italia, la agentia economica a tarii noastre de la Milano. Intr-un interviu recent, Paunescu senior admitea ca Nicolae Ceausescu l-a apreciat ca profesionist, dar respingea scenariile in care apare ca un apropiat al fostei Securitati sau drept un personaj favorizat de familia dictatorilor. Cert este ca George Constantin Paunescu se  invarte deja de patru decenii in cercurile puterii de la Bucuresti.

In anii ’90, afacerile care l-au propulsat in topul celor mai bogati romani nu au fost lipsite de controverse. Numele lui GCP este asociat de presa, dar si de procurori, unor tunuri rasunatoare din acea perioada, precum Bancorex, Bankoop sau Dac Air. In ultimii ani, George Constantin Paunescu a fost dublat in afaceri de  Bobby. In viitorul imediat, drumurile celor doi se vor desparti. Tatal ramane unul dintre personajele influente din lumea biznisului romanesc – si prin prisma averii si prin cea de presedinte al UGIR (Uniunea Generala a Industriasilor din Romania). Fiul, Bobby Paunescu, va renunta la afaceri si se va concentra pe film.

Cele mai citite

Randamentele obligațiunilor suverane chineze, la niveluri similare crizei financiare globale

Randamentele obligațiunilor suverane pe un an din China au coborât la 0,92% vineri, marcând cel mai redus nivel din 2009, în timp ce obligațiunile...

Optimizarea Igienei cu Produse Profesionale: Tork, Lucart și Kiehl

Într-o lume în continuă schimbare, standardele de igienă joacă un rol esențial în asigurarea sănătății și siguranței atât acasă, cât și în mediile de...

Donald Trump dorește ca statele membre NATO să își crească cheltuielile pentru apărare la 5% din PIB

Echipa președintelui ales al SUA, Donald Trump, a informat oficialii europeni că intențiile sale includ cererea ca statele membre NATO să își crească cheltuielile...
Ultima oră
Pe aceeași temă