Mai mult de jumatate din website-urile din Uniunea Europeana care pun in vanzare bunuri electronice au fost depistate cu nereguli majore in urma unui control realizat de Comisia Europeana. Specialistii UE au monitorizat situatia a 369 de website-uri, dupa o serie de reclamatii din partea consumatorilor, fiind avute in vedere 300 de produse electronice, dintre care 200 sunt cele mai vandute in UE, iar restul au facut obiectul celor mai multe plangeri ale clientilor. Site-urile respective, care incalca legea sau care pot fi acuzate de practici de concurenta neloiala, ar putea fi obligate la plata unor amenzi sau chiar inchise, in cazul in care nu remediaza problemele constatate. In cadrul studiului, realizat si pe baza controalelor autoritatilor pentru protectia consumatorului din statele membre, a fost analizata situatia a sute de website-uri din toate cele 27 de state membre UE, plus Islanda si Norvegia.
In cazul a nu mai putin de 55% din website-urile analizate, care pun in vanzare bunuri de la telefoane mobile si camere foto digitale la playere muzicale, exista nereguli grave, care se refera atat la informatii eronate despre costul produselor si la detalii incomplete privind contactarea companiei in cauza, cat si la informarea neadecvata a consumatorilor in legatura cu drepturile lor – in special dreptul de a returna produsele cumparate, intr-o anumita perioada. Una dintre problemele constatate se refera la incarcarea costurilor finale de achizitie a produselor in cazul cumpararii online de pe un website din alta tara.
Rezultatele studiului arata diferente mari in UE. In cateva tari, in cazul unui numar mare de website-uri s-au constatat probleme, cum ar fi 21 din cele 29 de website-uri din Germania si toate cele zece analizate din Ungaria. In Marea Britanie, in sase dintre cele 14 site-uri monitorizate sunt nereguli, iar in Franta – in patru dintre cele 16 analizate. Sunt si tari, precum Austria, in care site-urile monitorizate nu au probleme.
Un raport privind "Obstacolele in calea comertului electronic", prezentat de Meglena Kuneva la inceputul lunii martie a acestui an, demonstreaza popularitatea din ce in ce mai mare de care se bucura cumparaturile online in UE, insa avertizeaza ca obstacolele in calea comertului transfrontalier franeaza dezvoltarea acestora. Intre 2006 si 2008, procentul de consumatori din UE care au cumparat cel putin un articol de pe internet a crescut de la 27% la 33%. Aceste valori medii nu ilustreaza imensa popularitate de care se bucura cumparaturile online in tari cum ar fi Regatul Unit, Franta si Germania, in care peste 50% din utilizatorii de internet au efectuat cumparaturi online anul trecut.
In tarile nordice, procentul celor care au cumparat online a fost de 91% in 2008. Tari precum Italia si Spania reprezinta, de asemenea, piete cu o crestere rapida. Totusi, procentul reprezentat de cumparaturile transfrontaliere online ramane scazut, si anume de doar 7% in 2008 (in comparatie cu 6% in 2006). Raportul avertizeaza ca numeroase obstacole – lingvistice, practice si de reglementare, precum si probleme importante privind lipsa de incredere – incetinesc dezvoltarea cumparaturilor online in UE. Potrivit APERO – Asociatia de Plati Electronice din Romania, teama de a folosi internetul pentru plati e inca mare in Romania – fata de tarile occidentale. Romanii cu carduri se tem ca sistemul de securitate a platilor nu este indeajuns de solid si ca risca sa ramana fara bani in cont.