» Ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu, a prezentat ieri in sedinta de guvern proiectul de reforma a sistemului de invatamant.
» Codul Educatiei (PSD) difera insa foarte mult de pachetul de legi Miclea, sustinut de PDL, desi termenul de finalizare in Guvern este 14 august.
Desi prim-ministrul a anuntat ca Guvernul isi va asuma raspunderea pe 2 septembrie inclusiv asupra legilor de reforma a educatiei, in acest moment – cu numai trei saptamani inainte – nu este deloc clar asupra caror legi se va pronunta Parlamentul.
Diferente majore intre PDL si PSD
Emil Boc a vorbit despre asumarea raspunderii Guvernului asupra celor trei legi ale educatiei elaborate de comisia prezidentiala Miclea (legea invatamantului preunivesitar, cea a invatamantului universitar si legea educatiei permanente). De precizat, comisia Miclea a alcatuit in 2007 un raport-diagnostic, celebrul "Pact pentru Educatie", asumat de toate partidele, de sindicate si de organizatii nonguvernamentale. In baza acestui raport, comisia Miclea a intocmit o strategie "semnata pe fiecare pagina" de sindicate, dar pe care partidele au ignorat-o.
Dar principiile strategiei – invatamantul sa fie orientat asupra intereselor elevilor/studentilor, sa se intample o reala descentralizare, calitatea educatiei sa primeze, indiferent daca e vorba de invatamant public sau privat etc. – au fundamentat cele trei legi, urmand sa fie luate masuri administrative si financiare pentru ca reforma educatiei sa fie completa.
Cum Presedintia nu are drept de initiativa legislativa, pe 30 aprilie 2009 comisia prezidentiala a inmanat cele trei legi Miclea nu numai presedintelui Basescu, ci si prim-ministrului Emil Boc (PDL), ministrului Educatiei, Andronescu (PSD), si sindicatelor. Urma ca Guvernul sa treaca in revista aceste trei "solutii legislative", sa le depuna in Parlament si, avand in vedere majoritatea legislativa de peste 70%, acestea sa fie adoptate.
Dar, dupa cum a explicat pentru Romania libera Mircea Miclea, seful comisiei prezidentiale (inca nedesfiintata), Guvernul si Ministerul Educatiei n-au facut nimic in aceasta directie vreme de mai mult de trei luni, dupa care PSD si PDL au azvarlit totul in batalia politica, schimonosind reforma. "In primul rand, PSD, care s-a apucat sa faca alte legi, apoi PDL, care a trantit povestea cu asumarea raspunderii."
Care este insa originea voluminosului "Cod al Educatiei" despre care ministrul PSD a anuntat ieri ca intra in dezbatere publica? Dupa demisia lui Mircea Miclea de la minister, in 2005 (pentru ca Educatia nu obtinuse 5% din PIB), atat ministrul Hardau (PDL), cat si ministrul Adomnitiei (PNL) s-au preocupat sa intocmeasca proiecte de reforma, ultimul promovand si ample dezbateri publice.
Pe aceasta mostenire se bazeaza Codul Andronescu, legi la pachet care, in opinia expertului in educatie Ciprian Ciucu de la organizatia Educatia 2000, oglindesc in mare masura viziunea functionarilor din minister asupra reformei, spre deosebire de legile Miclea, intocmite de oameni cu o viziune europeana comparativa. "Codul Educatiei" – care include regulile pentru invatamantul preuniversitar, invatamantul superior, managementul invatamantului, finantarea invatamantului de stat, separat, invatamantul militar, de ordine si securitate publica etc. – a fost negociat cu sindicatele si alte organizatii intr-un ritm infernal in ultimele zile, discutiile de marti finalizandu-se miercuri, la ora 2 dimineata, pentru ca ministrul PSD sa poata tine promisiunea partidului ca premierul va avea un text de reforma a educatiei pe masa la sedinta de guvern.
Ministrul Andronescu justifica reluarea demersului facut de predecesorii sai prin faptul ca legile Miclea "sunt doar enunturi" si ca "nu poti sa gestionezi un sistem numai enuntand anumite aspecte". Liderul PSD, Mircea Geoana, a dat insa adevarata explicatie a problemei: PSD se opune categoric asumarii raspunderii asupra legilor Miclea. Unii lideri PSD considera ca precipitarea PDL in materie de educatie ar fi un contraatac fata de sprijinul dat de PSD infiintarii comisiei Udrea. Astfel, educatia a devenit subiect de negociere si atac politic.
Ce ar putea urma?
Mircea Miclea declara ca ministrul Andronescu a preluat foarte putin din munca de trei ani a comisiei si ca prin politizarea problemei "s-a ratat o sansa". El spune ca "PSD si PDL trebuie sa ajunga la un compromis. De la ideea de concordie nationala s-a ajuns la discordie nationala. E aberant! Chiar daca PDL reuseste sa treaca legile Presedintiei cateva luni mai devreme, daca nu negociaza, peste un an-doi vine un alt partid si le schimba din nou, adica exact ceea ce noi nu vroiam sa se intample". Mircea Miclea spune ca impreuna cu alti membri ai comisiei vor elabora in zilele urmatoare o analiza avertisment: "Oamenii nu mai sunt interesati de ce are nevoie educatia, ci numai de puterea politica".
Si Ciprian Ciucu de la Educatia 2000 recomanda revenirea la negocieri. El atrage atentia ca demersul parlamentar – fie si in procedura de urgenta – este procedeul cel mai util, pentru ca sunt multe aspecte importante care le-au scapat si legilor Miclea. Ciprian Ciucu spune ca ambele tipuri de proiecte sunt etatiste, ca definesc insuficient regulile pentru un invatamant privat si confesional autentic (de la gradinita la facultate), ca perpetueaza practica parazitara a meditatiilor. "Parintii care isi pot permite sa plateasca pentru o educatie mai buna pentru copiii lor sa poata face acest lucru in mod legal.
Este poarta ideala pentru investitiile private in sistem." Expertul crede ca cele doua variante in discutie s-ar putea acomoda in circa doua luni, "cu conditia sa se lucreze efectiv". Dar ca pentru cea mai buna solutie trebuie sa existe studii de impact: "Ce se intampla daca facem invatamantul de 10 ani, daca il facem de 13, daca desfiintam inspectoratele, daca nu etc., adica o analiza cost/beneficiu pe multe paliere". In acest moment, nici legile Miclea, nici Codul Andronescu nu au studiu de impact.