Felul in care sunteti imbracat, in care gesticulati, priviti sau vorbiti va poate diferentia de un candidat la fel de competent.
La interviul de angajare, spun specialisti in resurse umane, atitudinea candidatilor este cea care poate inclina balanta in favoarea sau in defavoarea acestora, atunci cand celelalte conditii (experienta si cunostintele) sunt, in mare parte, indeplinite. Practic, atunci cand doi candidati sunt "la baraj", atitudinea este cea care face diferenta.
"Doua aspecte care cantaresc greu in evaluarea recrutorilor sunt deschiderea si transparenta de care da dovada candidatul in prezentarea sa si a realizarilor profesionale de pana in momentul interviului. Este important ca persoana intervievata sa fie constienta nu numai de volumul si relevanta informatiilor divulgate in timpul discutiei, ci si de tinuta si atitudinea abordate pe parcursul acestei expuneri", considera Alina Manole, senior HR consultant la compania de resurse umane BrainSpotting.
Primele 100 de secunde
Mentinerea contactului vizual cu intervievatorul, controlul mimicii si al gesturilor in timpul vorbirii si ascultarii, precum si un zambet discret si amical, in momentele potrivite, pot parea amanunte, insa ele ajuta foarte mult la stabilirea unei relatii pozitive cu recrutorul. "Fiti relaxat, increzator in fortele proprii, tineti capul sus, spatele drept, picioarele indreptate catre intervievator, corpul aplecat in fata, zambiti sincer, strangeti ferm mana. si imbracamintea trebuie sa transmita incredere si profesionalism", spune Mihaela Stroe, experta in limbaj nonverbal, general manager la compania Acta Nonverbal.
Specialisti in resurse umane spun ca primele 100 de secunde din intalnirea cu intervievatorul sunt esentiale, pentru ca atunci se construieste prima impresie. "Nu este foarte greu sa va decideti cu ce va imbracati la un interviu daca alegeti stilul conservator-business, un stil simplu si sigur. Imbracamintea trebuie sa va reflecte stilul si personalitatea", spune Andreea Francu, HR consultant la compania Arthur Hunt, specializata in consultanta pentru recrutarea managerilor si senior executivilor, membru in HR Club.
Fiti pe aceeasi lungime de unda cu intervievatorul
Daca tonul dat interviului de catre recrutor este unul formal, cea mai prudenta abordare din partea candidatului ar fi una similara. Daca recrutorul este adeptul unui stil "casual" si informal, atunci puteti adopta aceeasi abordare, fara a scapa totusi din vedere faptul ca va aflati in fata unui potential angajator si ca prestatia dumneavoastra din timpul interviului va poate influenta, in mare masura, viitorul profesional.
Experti in resurse umane spun ca atitudinea de la interviul de angajare trebuie sa fie in concordanta cu pozitia pentru care se aplica.
"In cazul unui post de junior, este apreciata disponibilitatea pentru munca asidua in vederea acumularii a cat mai multor informatii, cunostinte si dobandirea unei atitudini profesionale. In cazul unei pozitii de specialist, este apreciata respectarea autoritatii. Candidatul trebuie sa afiseze o atitudine integra, dar deschisa, catre primirea unei coordonari venite de «sus in jos». La pozitiile de manager, este apreciata capacitatea de autoevaluare corecta, care implica un anumit nivel de senioritate", explica Isabella Berghoffer, managing director la compania de recrutare Royalty Jobs International, membru in HR Club.
Mare atentie la discutie!
Candidatul trebuie sa fie atent la intrebarile care i se adreseaza, iar daca nu a inteles exact la ce se refera interlocutorul, sa clarifice toate aspectele inainte de a da un raspuns. "Nu trebuie sa uite ca evaluatorul este cel care va alege persoana potrivita deoarece acesta stie mai bine de ce anume are nevoie, dincolo de un anunt sau o fisa a postului. Prin urmare, este bine sa raspunda natural si sa fie sincer, pentru a nu avea surprize neplacute mai tarziu", este de parere Isabella Berghoffer.
Specialistii mai spun ca, in mod firesc, candidatii trebuie sa acorde atentie, in primul rand, informatiilor primite pe parcursul interviului. "Este neplacut pentru recrutor sa fie pus in situatia de a repeta lucruri spuse cu putin timp inainte, pentru ca persoana intervievata a avut un moment de neatentie. Mai mult, aceste scapari pot fi interpretate drept lipsa de interes, chiar daca ele se produc, poate, doar din cauza emotiilor", atrage atentia Alina Manole.
De asemenea, este foarte important sa fiti atent la felul in care descrieti relatia cu ultimul angajator, indiferent de statutul pe care l-ati avut. Chiar daca este apreciata sinceritatea, in acest caz ar trebui sa dati dovada de diplomatie si sa evitati orice tip de discreditare a companiei in discutie, deoarece o astfel de abordare va fi, cu siguranta, "taxata" de recrutor. Practic, incercati sa fiti cat mai diplomat cand vorbiti de fostul angajator.
Candidatul trebuie sa stie sa se vanda
O situatie de interviu poate fi asemanata cu una de vanzare. Candidatul se vinde pe sine si, prin urmare, imaginea sa este la fel de importanta precum sunt experienta, studiile sau cunostintele. Recrutorul vinde imaginea companiei si pozitia. La fel de importanta este si comunicarea nonverbala a candidatului, dar si a recrutorului, pentru a recunoaste semnalele de inselatorie, minciuna, stres, de confort si disconfort, dar si pentru a transmite incredere, autoritate sau credibilitate. In acest sens, foarte util ar fi, pentru cei care participa la interviuri, dar si la intalniri de afaceri in general, un workshop precum cel de comunicare nonverbala aplicata.
Sursa: Marian Manolache, managing partner la compania de resurse umane Skill Team