Compania Națională Administraţia Canalelor Navigabile SA a lansat ieri la apă o ambarcaţiune specializată în măsurători hidrografice.
A fost botezată „Iulia“ și are un rol important, spun reprezentanții companiei. Pe ambele canale de care se ocupă ACN, adică Dunăre-Marea Neagră și Poarta Albă-Midia Năvodari, este vital să se mențină adâncimea apei la cotele de navigație.
Astfel, periodic sunt făcute măsurători hidrografice pe toată lungimea canalelor.
În plus, acestea sunt necesare şi pe canalul de derivaţie pentru Staţia de Pompare Complexă de la km 4.
Zona de confluenţă cu Dunărea la Cernavodă, până la SPC este critică, din cauza depunerilor de aluviuni în cantităţi mai mari decât în alte zone.
Astfel, apar zone cu adâncimi critice, cu ape de mică adâncime, la care este necesară folosirea unei ambarcaţiuni de măsurători hidrografice cu pescaj mic, de maximum 0,3 m.
Senzor pentru scanare laterală
În acest scop a fost achiziţionată şalupa „Iulia” care îndeplineşte toate cerinţele necesare acestei activităţi. „Ambarcaţiunea este construită din fibră de sticlă cu cabină semiînchisă. Aceasta va avea ca zonă de navigaţie ape interioare, fiind dotată cu un motor outboard, de 30 CP, combustibilul utilizat fiind benzina. Motorul are pornirea electrică, asigurată de un acumulator de 12Vx74Ah, ce poate fi izolat prin întreruperea unui contact general. Capacitatea rezervorului va asigura o autonomie de aproximativ 8-10 ore. Pe ambarcaţiune a fost montat un sistem hidrografic pentru măsurarea adâncimii apei şi scanarea laterală (sonda single beam portabilă)”, au precizat reprezentanții ACN.
Cooperare între șase țări
Achiziţionarea sondei a putut fi realizată în cadrul proiectului FAIRway Danube, în care ACN este partener cu alte şapte administraţii, din șase ţări riverane Dunării, având ca lider de proiect compania Viadonau, Austria.
Obiectivul principal al acestui proiect este să implementeze „Master Planul de Reabilitare şi Întreţinere a Şenalului Navigabil al Dunării şi a afluenţilor săi navigabili”, aprobat de toate ministerele relevante în decembrie 2014. Scopul Master Planului este de a asigura condiţii bune de navigaţie pe tot parcursul anului, prin furnizarea unui nivel minim de servicii. Acest obiectiv se va realiza prin punerea în aplicare a unora dintre măsurile stabilite şi anume: colectarea într-o bază de date armonizată a tuturor punctelor critice de-a lungul Dunării şi a confluenţilor lui navigabili; implementarea unei scheme coerente de monitorizare a navigaţie; armonizarea modelelor și prognozelor referitoare la nivelele de apă.
Probleme pe Dunăre
Achiziția navei este doar un pas în încercarea de a încuraja transportul de mărfuri pe canalele navigabile și pe Dunăre. Armatorii se feresc de această rută pentru că navigabilitatea nu se poate asigura 24 de ore din 24, în orice anotimp.
Probleme sunt mai ales pe Dunăre, nu pe canale.
Aflat recent la Constanța, secretarul de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, Ionel Minea, spunea că pe segmentul românesc al Dunării există două puncte critice, la Bechet şi Corabia. El a promis că acestea vor fi rezolvate după achiziția unui complex de dragaj. „Pot să vă asigur că pentru segmentul românesc avem în derulare contracte multianuale prin intermediul cărora Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi asigură dragajul, asigură navigabilitatea pe tot segmentul românesc. Avem două puncte critice în acest moment, la Bechet şi Corabia, dar vom rezolva şi această problemă odată cu achiziţia de către AFDJ a unui complex de dragaj pe fonduri europene.
Odată cu această achiziţie avem şi resursele financiare pentru a efectua dragaj de investiţii în aceste două puncte critice pe o perioadă de doi ani de zile”, a afirmat secretarul de stat.
Acesta a subliniat că problema este pe sectorul bulgăresc al Dunării, având promisiuni din partea vecinilor de la sud că vor efectua lucrări de dragaj. „Singura problemă rămasă în discuţie este în zona segmentului bulgăresc. Aici lucrurile sunt în desfăşurare, în sensul că avem promisiuni din partea părţii bulgare că vor efectua acest dragaj”, a mai spus Ionel Minea.