» Vanzarile de carburanti au scazut cu 7-10% in primele sase luni, pe fondul declinului productiei industriale, constructiilor, transporturilor si al consumului populatiei.
» Valoarea medie a facturii pentru un plin cu benzina sau motorina s-a situat la 110 lei.
Perioada de recesiune a avut un efect vizibil asupra frecventei de utilizare a autovehiculelor si, implicit, asupra frecventei de alimentare cu benzina sau motorina, arata un studiu al grupului Daedalus.
Daca la inceputul anului mai mult de jumatate din romanii din mediul urban (53,4%) alimentau masina cu combustibil o data pe luna, la sfarsitul lunii iunie procentul acestora a ajuns la 46,4%.
"Consumul de benzina s-a situat pe o panta descendenta, cu exceptia perioadei sarbatorilor pascale, cand procentul romanilor din mediul urban care fac plinul cu benzina cel putin o data pe luna a inregistrat o usoara crestere", ne-a declarat Andra Constantinescu, client service in cadrul companiei de cercetare Daedalus. Datele Daedalus au aratat ca persoanele care conduc si fac plinul cu benzina mai des sunt cele active, cu varste cuprinse intre 25 si 44 de ani.
"Aceste persoane tind sa aiba venituri mai ridicate decat restul categoriilor de varsta, iar o parte dintre ele conduc masini puse la dispozitie de catre companie si li se deconteaza combustibilul", a explicat Andra Constantinescu. Potrivit acesteia, valoarea medie a facturii pentru un plin cu benzina sau motorina s-a situat la 110 lei in acest an. Scaderea vanzarilor de carburanti din prima parte a anului este confirmata si de reprezentantii Lukoil Romania, care sustin ca vanzarile companiei s-au diminuat cu circa 7% in primele sase luni. "Vanzarile de carburanti au scazut in cadrul Lukoil cu 18% in primul trimestru al anului si cu circa 7% in primul semestru", ne-a declarat Constantin Tampiza, director general al Lukoil Romania.
In opinia acestuia, industria energetica reprezinta un barometru al economiei romanesti, iar declinul inregistrat de industrie, transporturi, constructii, la care se adauga si reducerea consumului populatiei au dus, implicit, la diminuarea vanzarilor de carburanti. "Trendul este de scadere pentru intreg anul 2009, iar apogeul crizei va fi inregistrat la sfarsitul trimestrului III", a adaugat Constantin Tampiza. In plus, reprezentantul Lukoil sustine ca rezultatele financiare ale companiilor petroliere au fost influentate negativ si de deprecierea monedei nationale, compania Lukoil raportand pierderi financiare de 17 milioane dolari din deprecierea leului.
Reprezentantii companiei MOL Romania au declarat ca in primele sase luni ale acestui an vanzarile de carburanti au scazut cu 10% comparativ cu perioada similara a anului trecut. "In primul semestru din acest an, consumul de carburanti la clientii persoane juridice a scazut cu peste 10%, iar consumul de carburanti la clientii individuali a scazut cu sub 10%, fata de aceeasi perioada a anului trecut", a declarat Zsolt Szalay, directorul general al MOL Romania.
In opinia acestuia, scaderile survin pe fondul crizei economice, care a determinat reducerea cheltuielilor pentru produsele care nu sunt de stricta necesitate. "Cauza acestor scaderi este criza economica. Toata piata este afectata. La nivelul anului 2009, ne asteptam la un echilibru. Pentru ca a inceput sezonul turistic, piata s-ar putea redresa in cel de-al doilea semestru", a spus Zsolt Szalay.