Colegul "X" a fost promovat si eu nu. "Y" are salariu mai mare si munceste mai putin. "Acestea sunt doar doua exemple de motive pentru care multi colegi se invidiaza intre ei", spune Marian Manolache, general manager la compania de resurse umane Skill Team. Invidia a existat mereu si va exista atata vreme cat unii angajati vor avea rezultate mai bune decat colegii, vor fi mai apreciati, vor avea o masina mai scumpa, haine mai elegante sau vor primi mai multe aprecieri din partea sefilor.
Pericolul lipsei de comunicare
Un comportament bazat pe invidie denota o lipsa de comunicare intre echipa si sef, dar si o imaturitate din partea angajatilor. De exemplu, in cazul in care sumele pe care le primesc unii salariati provoaca tensiuni, sefii ar trebui sa aiba grija sa explice foarte clar, fiecarui angajat, care ii sunt responsabilitatile. Salariul nu trebuie sa fie stabilit doar in functie de nevoi, ci in baza unor reguli interne, in functie de responsabilitatile si rolul fiecaruia din echipa, tocmai pentru a nu aparea diferente mari intre salariile din companie. "In cazul in care motivul de invidie este real, atunci salariul ar trebui majorat pana la nivelul posibil al lefurilor din firma, in functie de rolul si responsabilitatile angajatului", considera Dina Taralunga, specialist in resurse umane la compania Ascent Group.
Expertii spun ca invidia nu este de bun augur intrucat duce la o atmosfera tensionata, frustrari si certuri intre colegi. Totodata, afecteaza si rezultatele profesionale. De exemplu, se poate ajunge la situatii in care un coleg invidios sa nu impartaseasca altuia informatii legate de un proiect, sa nu se implice suficient sau, mai rau, sa puna bete in roate. "Toate acestea pot duce la esecul proiectului sau il pot intarzia mult, generand nemultumirea clientilor, scaderea performantei si ducand chiar la pierderi de ordin financiar", considera Alina Botezatu.
Pentru angajator
Managerul trebuie sa se comporte echidistant, asa incat sa le ofere sanse egale tuturor angajatilor, sa-i recompenseze pe baza de merite, sa-si sprijine toti subordonatii, nu doar pe cei cu rezultate deosebite, si sa nu incurajeze barfa. E necesar sa nu incurajeze in mod excesiv competitia cu orice pret.
Pentru angajat
Pentru a preveni si minimiza invidia, este bine sa fiti modest, sa nu va laudati in mod excesiv cu realizarile, mai ales daca stiti ca ceilalti nu le-au obtinut, desi si le-au dorit. In acest fel nu veti face nota discordanta si nu va veti expune atat de mult si direct invidiei si comentariilor rautacioase.
Sursa: Alina Botezatu, managing partner la compania Perspective Group.