11.5 C
București
marți, 19 noiembrie 2024
AcasăSpecialRecord european la decese in accidente auto

Record european la decese in accidente auto

» Romania si Bulgaria sunt singurele doua tari din UE in care numarul de morti in accidente rutiere a crescut semnificativ anul trecut. Cu peste 3.000 de morti, Romania a spart orice record: o crestere de 25% fata de 2001. Romanii au si cele mai proaste masini din punctul de vedere al sigurantei.

» Daca politistii dau vina pe slaba pregatire si pe indisciplina soferilor, un reprezentant al societatii civile gaseste buba in alta parte: mentalitatea "tembela" a soferilor, a pietonilor si a constructorilor de sosele.

In timp ce la nivelul uniunii Europene numarul victimelor din accidentele rutiere a scazut anul trecut, in medie, cu 8,3% fata de 2007, in Romania moartea pe sosele vine din ce in ce mai des, arata un studiu publicat de Consiliul European pentru Siguranta Transporturilor. Anul trecut, in Romania au murit 3.063 oameni in accidente rutiere. In comparatie cu anul 2001, cand UE si-a propus sa reduca la jumatate numarul mortilor pe sosele pana in 2010, Romania detine cel mai negru record: o crestere a victimelor de pe sosele cu 25%. Doar Bulgaria a mai reusit trista performanta de a inregistra o astfel de crestere fata de 2001, cu doar 5%, restul tarilor UE reusind scaderi semnificative. Recordul pozitiv este detinut de Luxemburg (scadere de 49%), Franta (-48%) si Portugalia (-47%).

 

Chiar si o comparatie pe termen scurt, intre anul trecut si 2007, scoate tot Romania drept tara cu cel mai criminal trafic rutier din UE: fata de anul 2007, mortalitatea rutiera a crescut in 2008 cu 10%, record european egalat doar de Norvegia, care inregistreaza totusi printre cele mai putine victime rutiere din Europa. Tarile care au reusit sa-si mareasca siguranta rutiera cel mai mult in ultimii doi ani sunt Estonia si Lituania (o scadere de 33% a mortilor in accidente intre 2007 si 2008), urmate de Slovenia (-27%).
Lucian Dinita, seful Politiei Rutiere, sustine ca anul 2009 nu va fi nici pe departe la fel de negru ca cei din trecut, in primele sase luni inregistrandu-se o scadere a deceselor in accidente rutiere de 13% fata de 2008. "S-a ajuns la situatia aceasta din cauza ca nu am reusit sa gestionam disciplina rutiera cum trebuie", recunoaste comisarul-sef, care a fost numit in functie la inceputul acestui an.

 

Dinita da vina pe lipsa de personal si a dispus detasarea politistilor de la Rutiera in judetele cu o rata mare a accidentelor grave, precum Iasi, Dolj, Constanta si Brasov. Pe de alta parte, nu politia are rolul principal in prevenirea accidentelor grave, sustine Mihail Ion, presedintele Asociatiei Victimelor in Accidente de Circulatie din Bucuresti: "In Romania nu exista o viziune si o strategie privind siguranta rutiera. Ele ar trebui incluse la capitolul siguranta nationala, pentru ca practic anual dispare de pe harta tarii o comuna de 3.000 de oameni".
Comisarul Lucian Dinita spune ca principala cauza a mortalitatii pe sosele este viteza excesiva, la care se adauga "slaba pregatire a soferilor, incalcarea cu buna-stiinta a regulilor de circulatie, teribilismul cvasigeneral si faptul ca politistii sunt considerati, in general, inamici de catre societate".

 

Dinita nu este ingrijorat insa de starea proasta a soselelor din Romania sau de lipsa autostrazilor: "Majoritatea soferilor nu sunt pregatiti sa mearga cu viteze superioare. Uitati-va pe drumurile reabilitate, unde nu mai sunt gropi: sunt cele mai multe victime, pentru ca se merge cu viteza excesiva".
Mihail Ion crede insa ca in Romania se moare pe sosele din cauza mentalitatii stricate a soferilor, a pietonilor si a constructorilor de drumuri la un loc. "Fiecare sofer roman isi spune: «Cum adica sa ma intreaca pe mine ala?» sau «De ce sa-i dau eu prioritate celuilalt?». E vorba de lipsa educatiei de acasa si de la scoala. La noi, nerespectarea legii este un sport, pentru ca toata lumea stie ca scapa daca da spaga", spune Ion. Cat ii priveste pe constructorii de drumuri, Mihail Ion nu-si aduce aminte de vreun accident cu morti in urma caruia cineva sa fi dat statul in judecata pentru gropile din asfalt, pentru lipsa marcajelor si a semnalelor rutiere sau pentru lipsa iluminatului public.

"Cand aude ca a murit cineva intr-un accident de masina, romanul zice mioritic: «Soarta!». Aici nu e vorba de soarta, e vorba de tembelism!", pune punctul pe "i" Mihail Ion.

» Masini-cosciug
Romania este tara europeana in care circula cele mai putine masini cotate cu cinci stele la testele de siguranta a pasagerilor. Din totalul parcului national de autovehicule, doar 25% au acest calificativ. Campioanele UE la acest capitol sunt Suedia (64% masini de 5 stele), Irlanda si Norvegia. Cele mai multe masini care circula pe soselele din Romania (34%) au fost cotate cu trei stele la testele de siguranta, ceea ce inseamna ca sunt mediocre la acest capitol. In nici o tara din UE nu circula un procent atat de mare de astfel de masini. Distributia parcului national de autovehicule din punctul de vedere al sigurantei arata astfel: 25% masini de 5 stele, 27% masini de 4 stele, 34% masini de 3 stele, 2% masini de doua stele si 12% masini netestate.
Raportat la populatia tarii, Romania si Bulgaria sunt singurele state membre UE in care numarul de morti in accidente rutiere a crescut fata de 2001. Cu 142 de morti la un milion de locuitori in 2008, Romania ocupa locul trei in acest top negru, primul loc apartinandu-i Lituaniei, urmata de Polonia.

Cele mai citite

Înalta Curte: Nivelul de salarizare din spitale publice, finanțate integral din veniturile proprii, nu trebuie să fie la maximum anului 2022

Hotărârea poate genera ajustări salariale în cadrul spitalelor vizate, cu impact direct asupra personalului tehnic, economic și socio-administrativ Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ)...

România, cea mai ridicată inflație din UE pentru a opta lună consecutiv

Banca Națională a României a revizuit în creștere prognoza inflației pentru finalul anului 2024 la 4,9%, față de 4% anterior BNR a estimat că inflația...

Fermierii britanici vor protesta împotriva „taxei pe tractoare” la Londra

Mii de fermieri britanici sunt așteptați în Piața Parlamentului, marți, pentru a protesta și împotriva anulării unei scutiri de impozite pe moștenire Măsura a ajutat...
Ultima oră
Pe aceeași temă