20.2 C
București
sâmbătă, 5 octombrie 2024
AcasăSpecialCampanie Rl: Avem parcari ca in Est, platim amenzi ca in Vest

Campanie Rl: Avem parcari ca in Est, platim amenzi ca in Vest

» Spre deosebire de alte tari europene, in Romania soferii indisciplinati sunt "arsi" cu sume mai mari decat veniturile.
» Un conducator auto care incalca normele rutiere in sectorul 1 ar trebui sa scoata din buzunar aproape un salariu minim si jumatate.
» In alte state, firmele nu pot ridica masinile decat in cazuri foarte grave, reglementate clar prin legi sau hotarari ale autoritatilor locale.

Parcarea masinilor in locuri nepermise a devenit, in ultima vreme, un "sport" pentru oamenii cu banii care isi pot permite sa achite taxele si amenzile stabilite de stat si de autoritatile locale. Mai ales in Capitala, darile au ajuns la sume uriase comparativ cu salariul lunar minim pe economie. De exemplu, un sofer care isi parcheaza masina neregulamentar in sectorul 1 trebuie sa plateasca cel putin 700 de lei catre firma care ii ridica autoturismul, la care se adauga 120 de lei – amenda data de politie. Daca are bani cash, omul scapa cu o paguba de 820 de lei, ceea ce reprezinta aproape 1,5 salarii lunare minime pe economie. Daca soferul e in lipsa de lichiditati si amana plata cu cateva zile, taxele si amenda cresc cu cateva sute de lei, depasind astfel cu mult doua salarii minime.

 

Numai o zi de depozitare a masinii in sectorul 1 costa 300 de lei. In sectoarele 2, 3 si 6, sumele de plata sunt ceva mai mici, dar tot trec peste un salariu minim. Cei care opresc neregulamentar in sectorul 2 achita 440 de lei plus TVA, in sectorul 3 – 550 de lei, iar in sectorul 6 – 500 de lei. La aceste sume se adauga amenda pe care o percepe politia si care este de 4-5 puncte de penalizare si 240-300 de lei, cu posibilitatea platii unei sume de 120 de lei in termen de doua zile lucratoare. Tarifele aplicate, mai mari de aproape cinci ori decat ale firmelor de tractari, au fost stabilite cu aprobarea consiliilor locale. Edilii le-au permis societatilor angajate prin licitatie sa incaseze in totalitate sumele colectate de la soferi, fara a plati nici un leu la bugetul local, cu exceptia sectorului 1, care primeste 20% din total. Afacerea a fost pusa la cale de edili, care au aprobat modul de desfasurare a activitatii prin hotarari ale consiliului local.

Mai ieftin in alte tari
Daca in Romania mai mult de un salariu minim se duce pe o parcare neregulamentara, in alte tari din Europa si in SUA soferii scapa mult mai ieftin. In medie, amenzile si taxele nu depasesc un sfert din veniturile cele mai mici. Astfel, in Suedia, daca iti lasi automobilul intr-un loc unde nu incurci circulatia si nu blochezi accesul in institutii, poti scapa cu o amenda de 70 de euro. In cazurile mai grave, cand se obstructioneaza traficul rutier, se ajunge la ridicarea masinilor, iar posesorii lor sunt obligati sa achite 500 de euro pentru a le recupera si a intra in legalitate. In aceasta tara, salariul minim este de aproape 1.300 de euro, deci pierzi pana la aproape o treime din el, in cazul cel mai rau. In SUA, California, autoritatile sunt indulgente daca ajungi la autovehicul inaintea "hingherilor" si iti permit sa pleci fara sa te mai amendeze.

 

Daca insa ratezi momentul ridicarii pe rampa a masinii, ai de scos din buzunar 150 de dolari, ceea ce inseamna ceva mai mult de 10% din salariul minim. Putin mai scump este in Italia, la Milano, unde costurile se ridica la peste 200 de euro si cresc daca iti lasi automobilul un timp mai indelungat in depozit. In plus, se acorda si puncte de penalizare soferilor: doua daca parchezi in statia de autobuz sau pe locurile rezervate taxiurilor. Amenzile platite de italieni reprezinta aproape 20% din salariul cel mai mic. In Anglia, la Londra, se poate ajunge la 260 de lire amenda pentru cei care parcheaza neregulamentar in zonele cu restrictii si li se blocheaza rotile, in timp ce minimul este de 60 de lire pentru locurile obisnuite. Astfel, in cel mai rau caz, amenda ajunge la 20% din salariul minim.

Exces de zel
O alta problema este legata de faptul ca in multe tari masinile nu se ridica indiferent de locul unde sunt parcate neregulamentar. De exemplu, in Suedia ele sunt preluate de firmele de transport numai daca blocheaza accesul in cladiri importante (spitale) sau obstructioneaza traficul rutier, mai ales daca este vorba de masini ale pompierilor, salvarii etc. La noi regulile sunt ceva mai permisive pentru cei care se ocupa de ridicari. De exemplu, pe strada Nerva Traian, firma care se ocupa de aceasta activitate in sectorul 3 a venit sa ia masinile parcate pe un scuar si care ocupau partial o banda de circulatie, dar care permiteau traficul rutier, in bune conditii, pe celelalte trei benzi. Inca o situatie cel putin hilara este cea prin care se ridica masinile lasate pe locuri de parcare special amenajate, cum ar fi parcarile de resedinta.

Daca un cetatean din sectorul 1, de exemplu, isi gaseste locul din parcarea de resedinta ocupat de un alt sofer, poate face plangere la politie sau primarie, iar firma care se ocupa de ridicari va veni si se va ocupa de masina stationata in parcarea de resedinta. La fel se intampla cu toate masinile care ocupa un loc de parcare inchiriat unor persoane fizice sau juridice de Administratia Domeniului Public Sector 1.

» Inchisoare pentru vinovati
Peste tot in Occident, statul subcontracteaza activitatea de ridicare a masinilor unor firme private. Cu toate acestea, si aici au izbucnit numeroase scandaluri legate de afacerile dubioase incheiate intre privati si primarii. In Belgia, de exemplu, unele s-au soldat cu pedespse cu inchisoarea. Firmele sunt chemate de politie atunci cand trebuie ridicata o masina si factureaza 200-300 de euro, la care se adauga sume suplimentare, in functie de numarul de zile in care masina sta la ei in garaj. Nimic nu e prevazut pentru compensarea daunelor cauzate de stricarea portierei atunci cand respectiva firma, sub supravegherea politiei, trebuie sa deschida masina pentru a debloca volanul. In Marea Britanie, o serie de asociatii ridica problema daca nu cumva inlaturarea masinii pentru parcare neregulamentara este o incalcare a drepturilor civile, cu atat mai mult cu cat e incredintata unor privati.

Cele mai citite

CCR a exclus-o pe Diana Șoșoacă din cursa pentru prezidențiale

CCR a exclus-o pe Diana Șoșoacă din cursa pentru prezidențiale, menținând însă candidaturile lui Nicolae Ciucă și Kelemen Hunor. Votul pentru Mircea Geoană a...

Ai putea ucide UE, spune Franța. Ba nu ai putea, răspunde Germania

Macron și Scholz se înfruntă din nou, pentru a contracara America protecționistă și puterea chineză Emmanuel Macron și Olaf Scholz conduc cele mai mari două...

Un accident grav, soldat cu morți și răniți, a blocat Valea Oltului

Un accident grav s-a produs sâmbătă după amiaza pe Valea Oltului. O persoană a murit și altele sunt rănite. Circulația mașinilor este blocată. Potrivit IPJ...
Ultima oră
Pe aceeași temă