» Un val de solisti de opera romani din tanara generatie a luat cu asalt scenele mari ale lumii. De la Scala din Milano la Carnegie Hall sau Metropolitan Opera, scoala romaneasca de muzica vine cu combatantii ei. Trambulina este adesea Opera de Stat din Viena.
» In afara de vedetele scenei lirice Angela Gheorghiu sau Felicia Filip, sunt multi alti tineri romani care evolueaza cu succes in spectacole din intreaga lume, dar care raman mai putin mediatizati si cunoscuti in Romania.
» Criticul de muzica Oltea Serban Parau explica pentru Romania libera care sunt sansele acestei tinere generatii, dar si eforturile pe care le fac solistii pentru a ramane in forma si pentru a evolua.
» Ruxandra Donose
Are 45 de ani si este, probabil, dupa Angela Gheorghiu, o vedeta a scenei lirice si in Romania. Inca din anii ’90, Ruxandra Donose a cantat pe cele mai cunoscute opere ale lumii: Covent Garden-Londra, Metropolitan Opera-New York, sau Staatsoper-Viena, fiind una dintre cele mai cunoscute mezzosoprane romane in lume. In 2008, a cantat in premiera mondiala a operei "The Fly" de Howard Shore, la Theatre du Chatelet din Paris (rolul feminin principal, Veronica).
Opera de Stat din Viena
» Laura Tatulescu
Are 27 de ani, este angajata a Operei de Stat din Viena (a fost descoperita de Ioan Holender la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti) si in 2008 a obtinut un rol principal in primul spectacol de opera regizat de Woody Allen – "Gianni Schicchi", pentru Opera de Stat din Los Angeles. In stagiunea 2009-2010, Laura Tatulescu detine sase roluri la Bayerische Staatsoper din München.
» Teodora Gheorghiu
Soprana este solista a Wiener Staatsoper. Teodora a studiat la Academia Muzicala din Cluj cu profesorii Niculina Mirea si Gheorghe Rosu. In 2003, Teodora Gheorghiu a castigat bursa vieneza Herbert von Karajan, respectiv Premiul al doilea la Concursul "George Enescu" din Bucuresti, care au propulsat-o ulterior spre a deveni solista prestigioasei institutii artistice.
» Ileana Tonca
Soprana s-a nascut in Brasov si a invatat la Academia de Muzica din Bucuresti, unde a studiat cu doamna Georgeta Stoleru. A fost premiata la diverse concursuri internationale. A fost solista Operei Nationale din Bucuresti, iar din stagiunea 1999/2000 este membra a ansamblului Operei de Stat din Viena, unde a atins un repertoriu variat si generos. A mai cantat la Opera din Berlin, Bayerische Staatsoper (München), Teatre Principal de Mao (Spania), scene de concert in Romania, Franta si Japonia, precum si festivaluri ca Ravenna Festival, Styriarte, MDR-Music-Summer, Reinsberg-Festival, Allegro Vivo.
» Cosmin Ifrim
Tenorul roman originar din Ineu, Arad, a fost timp de opt ani angajat al Operei din Viena. In stagiunea 2008-2009 se lanseaza intr-o cariera de freelancer. Pentru anul 2009/2010, Ifrim are programata premiera spectacolului "Billy Budd" in Bilbao.
» Tiberiu Simu
Tanarul tenor, 29 de ani, s-a nascut la Cluj, unde a inceput primele studii muzicale, iar examenul de diploma l-a sustinut cu opera "La Traviata" in dubla postura: de regizor si interpret (Alfredo). In 2004 a debutat pe scena Operei din Cluj-Napoca. A urmat celebra Accademia Teatro alla Scala. La Leipzig a debutat in 2005 si a evoluat in rolurile Alfredo, Nemorino si Tamino. Din stagiunea 2008-2009 este angajat la Leipzig. A cantat pe scenele din Bucuresti, Montpellier, in Liége etc. Este solist la Opera din Viena.
» Alexandra Coman
Soprana Alexandra Coman (31 de ani) a studiat muzica la Bucuresti si a continuat cu regretatul Luciano Pavarotti. Sotia fostului ministru de Externe roman Adrian Cioroianu a cantat de cel putin trei ori alaturi de tenorul Jose Carreras, dar si cu Placido Domingo. A cantat la Operele Nationale din Bucuresti si din Craiova, la Opera de Stat din Viena, pe scene din SUA, Franta, Bulgaria, Singapore sau Belgia.
Scala din Milano
» Irina Iordachescu
Irina Iordachescu are 30 de ani, este fiica celebrului bariton Dan Iordachescu si a cochetat de mica cu muzica clasica. A absolvit Conservatorul si din 2005 este solista a Operei Nationale din Bucuresti, pe scena careia a interpretat roluri din "Nunta lui Figaro", "Lucia de Lammermoor" sau "Rigoletto". In sezonul 2007-2008 a debutat la Scala din Milano in rolul Zeyno Kari in opera "Teneke" a compozitorului italian Fabio Vacchi, pe un libret de Franco Marcoaldi.
» Irina Lungu
De cativa ani, o soprana originara din Basarabia incanta publicul milanez in productii de top. Irina Lungu a debutat in decembrie 2003 la Scala din Milano in rolul Anais din "Moise si faraonul" de Rossini. In 2007, a inlocuit-o pe Angela Gheorghiu la Roma in "Traviata" lui Zefirelli, rolul Violettei fiind detinut alternativ de trei soprane romance: Irina Lungu, Angela Gheorghiu si Elena Mosuc.
» Elena Mosuc
A terminat Liceul Pedagogic, a urmat apoi scoala Populara de Arte din Iasi si a ratat de trei ori admiterea la Academia de Muzica din orasul sau natal. In 1991, castiga Premiul I la dificilul Concurs ARD-München si reuseste apoi sa intre si in institutia de muzica ieseana. Ulterior devine solista a Operei din Zürich. In iunie 2003 a debutat cu succes la Royal Opera House Covent Garden in rolul "Regina Noptii" (rol cantat, in doua luni de zile, de 240 de ori). In iulie 2007 a debutat pe scena Scalei din Milano interpretand rolul Violettei alaturi de celelalte doua soprane din Romania.
» Nicoleta Ardelean
Soprana Nicoleta Ardelean, nascuta in Satu Mare, este absolventa a Academiei de Muzica "G. Dima" din Cluj-Napoca. Debutul international are loc pe scena Operei din Strasbourg, unde a si fost distinsa cu Premiul de recunoastere a talentului artistic de catre Fundatia Europeana de Cultura de pe langa Parlamentul European (2001). In strainatate canta la Opera din Marseille, la Teatrul din Toulouse, in Concertul de Anul Nou, cu Orchestra Simfonica din Berlin, la Opera din Leipzig, la Scala din Milano, Operele din Toulon, din Toronto, din Lausanne, Tel Aviv (in Violetta din "La Traviata", in regia si scenografia maestrului Franco Zefirelli), din Bordeaux, Santiago de Chile etc.
Metropolitan Opera din New York
» Marius Brenciu
Fratele mult mai cunoscutului one man show Horia Brenciu, tenorul Marius Brenciu are la ora actuala angajamente aproape exclusiv in afara tarii. In 2001, a fost castigatorul concursului "Singer of The World" de la Cardiff.
Pentru prima data in istoria unui concurs atat de prestigios, artistul a plecat cu ambele premii oferite in concurs: "The Liedere Prize", cat si "Singer of The World". In luna ianuarie a acestui an a debutat alaturi de Angela Gheorghiu pe scena Metropolitan din New York, in opera "La Rondine" de Giacomo Puccini, in rolul Prunier. Criticii de specialitate au apreciat debutul romanului la Met ca fiind "impresionant". Pentru sezonul 2009-2010 tenorul roman va debuta la San Diego Opera in "Traviata".
» Adina Nitescu
A studiat la Academia de Arte "George Enescu" din Bucuresti si apoi la Opera Studio a Operei de Stat Bavarian. In 1991, a castigat competitia Hans Gabor Belvedere, iar in 1990, Pavarotti International Voice Competition. Soprana. In sezonul 2007-2008, Adina Nitescu a debutat la Staatsoper din Berlin in rolul Cio-Cio-San din opera "Madam Butterfly". De-a lungul timpului, soprana a cantat pe scene cunoscute precum Scala din Milano, Leipzig Opera, Met, Los Angeles Opera, Teatro "Carlo Felice" din Genova, Balsoi Teatr sau Teatro La Fenice. Soprana Adina Nitescu va avea rolul principal in "Tosca" de Giacomo Puccini, care va avea premiera pe 20 mai la Opera Nationala din Paris. Ea va imparti rolul principal cu Elena Zelenskaya. Opera va fi dirijata de Stefan Solyom.
» Carmen Oprisanu
Mezzosoprana Carmen Oprisanu a debutat international in 1992, dupa ce a castigat Concursul Belvedere de la Viena. A fost contactata de un impresar si a venit primul contract, la Festivalul de la Bregenz, unde a cantat in productia "Nabucco" de Verdi. A urmat angajarea, vreme de trei ani, la Lucerna, unde si-a marit repertoriul. A cantat la Deutsche Oper-Berlin, la Tel Aviv, Toronto, Dresda, Scala din Milano, Metropolitan Opera din New York, Opéra Bastille din Paris, Opera din Monte Carlo etc. Carmen Oprisanu este iubita de critica de specialitate din strainatate, dar si de public, pentru "atitudinea sa eclectica: este inalta si supla, frumoasa, cu trasaturi distinse. Vocea este pe masura infatisarii, nobil timbrata, agila, cu ambitus larg, condusa cu stiinta si rafinament".
Carnegie Hall
» Camelia Voin
Camelia Voin are 37 de ani, a frecventat cursurile Liceului de Muzica din Timisoara si apoi Conservatorul din Bucuresti. In 1993, a emigrat in Statele Unite ale Americii, unde si-a continuat studiile, obtinand Bachelor Degree (1996) la sectia de canto a Universitatii din Redlands si Master Degree (2007) la Claremont Graduate University, amandoua in California. Cariera ei de cantareata cuprinde in mod egal repertoriul de opera, cat si cel de oratoriu. Dupa ce a castigat locul intai in Concursul international "Barry Alexander", Camelia Voin a cantat pe cea mai prestigioasa scena a lumii – Carnegie Hall.
Covent Garden
» Caterina Celia Costea
Are 27 de ani, este originara din Piatra Neamt, a absolvit Conservatorul din Bucuresti, iar acum locuieste in Grecia. A cantat pe scenele Operelor din Viena, Amsterdam, Marsilia sau Berlin. Cu rolul credincioasei servitoare Liu din "Turandot" a evoluat la prestigioasa institutie Covent Garden.
» George Petean
Baritonul clujean, de 33 de ani, a urmat scoala de muzica, luand in special cursuri de pian si trombon, dar si Academia "G. Dima", unde si-a dezvoltat calitatile vocale.
S-a perfectionat, mai tarziu, cu Vicente Sardinero si Giorgio Zancanaro. In anul 1999 a obtinut Marele Premiu al Concursului "Haricleea Darclee", la Braila, iar in 2000 si-a facut debutul international la Opera din Roma, cu "La Boheme", iar apoi a cantat in "Barbierul din Sevilla", la Frankfurt, la Opera de Stat din Viena, la Hamburg si la Pekin.
Din stagiunea 2002-2003 este membru permanent al Operei din Hamburg, iar in 2003 ajunge pe scena de la Covent Garden, in rolul lui Sivio din "I Pagliacci", sub bagheta lui Placido Domingo. A mai urmat Opera Regala din Londra, iar in 2010 figureaza in repertoriul Operei din Paris.
Oltea Serban Parau: "In domeniul vocilor de opera, avem o traditie reala, nu inchipuita sau prefabricata"
» Generatia actuala de solisti are ceva deosebit fata de cea existenta, de pilda, acum 20 de ani, adica imediat dupa Revolutie?
Numele pe care le-ati identificat – pornind de la Ruxandra Donose, care s-a afirmat imediat dupa Revolutie, si ajungand pana la cei mai tineri, dar care au totusi peste 25 de ani fetele si peste 30 de ani baietii – reprezinta generatii diferite din punctul de vedere al muzicii de opera, unde longevitatea nu este neaparat o conditie. In acest domeniu al vocilor de opera – in care avem o traditie reala, nu inchipuita sau prefabricata, care incepe mult inainte de 1989 – momentul de acum 20 de ani a reprezentat caderea unei bariere.
Iar in acesti ultimi 20 de ani mentalitatea a evoluat atat de mult in primul rand din cauza ca, odata plecat din tara si devenit solist al Staatsoper din Viena, de exemplu, nu inseamna, obligatoriu, ca ai plecat pentru totdeauna. Fie vei reveni la un moment dat in Romania, fie vei pleca mai departe. Chiar Angela Gheorghiu raspundea, putin iritata, la un moment dat, ca ea nu a parasit niciodata Romania, ci ca, pur si simplu, acest gen de meserie solicita un grad de mobilitate ridicat. Aceasta este sansa pe care au avut-o talentatii absolventi ai scolii romanesti de canto de dupa 1989. Au putut sa mearga oricand, oriunde, sa se prezinte la o auditie, la un casting, sa aiba sansa de a pleca, de a placea si de a avea contracte.
Nu intotdeauna joaca roluri majore, dar, cu exceptiile de rigoare, o cariera de opera nu este compusa numai din roluri principale.
Opera de Stat din Viena, condusa de multi ani de romanul Ioan Holender, a reprezentat un debuseu pentru solistii romani, acesta aducand pe scena vieneza cat de multi solisti romani a putut. In 2009, aproape ca nu trece o seara la Opera din Viena fara un roman pe afis: i-am ascultat recent pe George Petean ca partener al Annei Netrebko, pe Teodora Gheorghiu in "Falstaff" (si alaturi de ea alti trei solisti unguri nascuti in Romania si formati la scolile muzicale din Romania) si mi-am dat seama cat de normal este sa nu fie necesar ca in paranteza, dupa numele solistului, sa scrie tara, asa cum se mai intampla la noi.
"In intreaga lume opera nu este considerata un domeniu care naste vedete populare"
» Asadar, este vorba de oportunitati mai multe sau de un val mai mare de tineri talentati?
Oportunitatile exista, numarul de tineri talentati pe care il ofera Romania este destul de mare, dar, in afara obtinerii unuia sau mai multor contracte, este vorba si despre posibilitatea de a fi promovat. Nu numai la noi, in intreaga lume opera nu este considerata un domeniu care naste vedete populare (exceptii ca Angela Gheorghiu confirmand regula). Asadar, a se sti despre tine odata ce ai avut un mare succes in Europa este o alta lupta, pe care nu toti muzicienii stiu si pot sa o duca. Tenorul Vlad Mirita a fost invitat de Angela Gheorghiu sa cante alaturi de ea si automat cota lui a crescut inclusiv in tara, la un concert de opera pe care l-a organizat sambata la Teatrul de Vara din Herastrau, adunandu-se in amfiteatru si imprejurul lui aproximativ 5.000 de oameni.
» Scoala romaneasca de muzica redobandeste prin ei recunoasterea sau sunt pregatiti, in general, ori perfectionati in alte parti sau sub indrumarea altor profesori decat romani?
Pregatirea unui solist de opera continua si dupa absolvirea unei universitati sau a unui conservator. Majoritatea cantaretilor se vad in continuare cu profesorii lor particulari ca sa-si mentina sau perfectioneze abilitatile, ori pentru a invata un rol nou pana foarte tarziu (si dupa 40 de ani). Uneori devin, la randul lor, profesori si, in paralel, continua sa se duca in calitate de studenti sa fie ascultati de cineva. Asadar, acceptiunea ideii de "scoala muzicala", fie ea romaneasca sau straina, la care se formeaza cineva este destul de restrictiva. Realitatea este mult mai diversa si mai nuantata. Multi dintre cei amintiti si-au terminat studiile oficiale, adica facultatea, in Romania.