Pentru prima data in ultimii cativa ani, n-am citit nici macar una dintre cartile care au ajuns pe lista scurta a Premiilor Orange – importante fiindca, spre deosebire de altele, premiaza si "accesibilitatea", nu doar virtuozitatea stilistica si constructia de cinci stele. Dar vazand nominalizarile si citind declaratiile celor din juriu (unul eclectic, ca intotdeauna), am simtit nevoia sa punctez cateva lucruri. Pe mine nu ma uimeste neaparat lipsa de pe lista a romanului lui Toni Morrison "A Mercy" (am studiat in facultate "Beloved", ca sa va faceti o idee despre varsta autoarei), cat prezenta covarsitoare in topuri a debutantilor in ultimii ani. Vorbim despre autori gata formati, conturati in momentul lansarii pe piata a primei lor carti. Debutantii iau crema distinctiilor literare: sa nu uitam Booker-ul acordat in 2008 indianului Aravind Adiga pentru romanul "White Tiger" sau PEN Award-ul din 2007 acordat lui Joshua Ferris pentru "Then We Came to an End".
Am citit anul trecut cateva debuturi exceptionale de limba engleza (unele apartinand unor autori precum Mohammed Hanif, Ross Raisin sau Steve Toltz – care vor fi traduse si la noi) si nu am nici un dubiu ca prezenta lor pe listele de nominalizari e absolut justificata. Carti de calibrul acesta apar la noi o data la cativa ani, asa ca cei care se lamenteaza ca suntem nedreptatiti si marginalizati ar trebui sa citeasca debuturile romanesti din ultimii 7-8 ani ca sa vada in ce peisaj trist ne situam de fapt (as pastra debuturile lui Filip Florian, Adrian Schiop, Ioana Bradea, Ionut Chiva, Sorin Stoica, Lucian Teodorovici). Remarc, la final, prezenta pe lista Orange a unui nume important pe care mi-ar placea sa-l vad mai bine "integrat" pe piata traducerilor romanesti: Marilynne Robinson, o autoare extrem de interesanta, putin cunoscuta publicului de la noi.