» Incepatori sau cu experienta, tineri sau "mai copti", candidatii ingroasa bazele de date ale agentiilor de recrutare. Potrivit specialistilor in resurse umane, criza a strans serios concurenta in randul celor ramasi fara loc de munca. Obtin mai repede un post cei fara pretentii la leafa si mai flexibili.
Batalia pentru un post se inteteste. Expertii in resurse umane apreciaza ca numarul CV-urilor primite de angajatori s-a dublat, iar in unele cazuri chiar s-a triplat. In aceasta situatie, spune Alina Botezatu, managing partner la firma de resurse umane Perspective Group din Capitala, angajatorii prefera persoanele mai flexibile, care accepta un salariu fix mai mic si o parte variabila, pe masura rezultatelor.
Astazi, afirma Roxana Ciobanu, consultant la firma de resurse umane VON Consulting din Bucuresti, durata obtinerii unui job oscileaza de la cateva saptamani la cateva luni, in functie de competentele candidatului si de flexibilitatea acestuia. Cei dispusi spre reprofilare si relocare si cu pretentii mai mici la leafa, considera Catrinel Meicu, HR consultant la VON Consulting din Iasi, vor obtine cel mai repede o slujba.
Incepatorii isi gasesc greu de lucru
Expertii sunt de parere ca perioada de criza economica a afectat mult candidatii aflati la inceput de cariera. "Exista o tendinta a angajatorilor de a se orienta catre candidati cu experienta medie, de trei-cinci ani, care pot fi operativi si pot genera rezultate in timp cat mai scurt. Numarul celor care se angajeaza si beneficiaza de traininguri prelungite s-a micsorat", spune Alina Botezatu. si asta pentru ca, asa cum spune si Roxana Ciobanu, consultant la compania de resurse umane VON Consulting din Bucuresti, angajatorii nu mai au resurse pentru a investi in educatia si formarea celor fara experienta". Sunt preferate persoanele cu cativa ani de lucru intr-un anumit domeniu, care pot fi instruite la locul de munca. "Invatarea produselor, serviciilor si procedurilor interne specifice presupune un timp minim de sase luni, dupa care noul venit ar fi gata cel putin sa functioneze si sa aduca rezultate", explica Alina Botezatu.
Probleme si pentru cei din top
Nu numai incepatorii isi gasesc greu de lucru. si cei cu multa experienta, seniorii sau cei din top management, intampina dificultati. "Acesti candidati au deja niste asteptari ce se pliaza destul de greu pe dorintele angajatorilor, mai ales pe o piata aflata in criza", explica Roxana Ciobanu.
In plus, procesul dureaza mai mult si pentru ca angajatorii au acum de analizat mai multi posibili candidati. Pentru o pozitie de director de vanzari, de pilda, cautarea poate dura si sase luni. "Este o perioada in care angajatorul nu se pripeste si isi ia timp pentru a se asigura ca toate costurile de recrutare nu reprezinta bani irositi", explica Alina Botezatu.
700 de aplicatii pentru un job in vanzari
Specialistii spun ca numeroase CV-uri sunt trimise de persoane care candideaza pentru posturi de middle si top management. Catrinel Meicu spune ca foarte multe CV-uri sunt pentru joburi de varf din domeniile bancar, financiar, vanzari, resurse umane si marketing.
De altfel, in general, in vanzari, indiferent de nivel, exista o cerere mare din partea candidatilor. "De la 200 de aplicatii pentru un job intr-un astfel de domeniu s-a ajuns la aproximativ 700", spune Alexandra Oana, HR consultant la VON Consulting din Bucuresti.
CV-uri multe, spune Cristina Postolache, national business development la compania de resurse umane Inner Look, se primesc si din partea candidatilor care activeaza in industriile afectate de criza: constructii, imobiliare, auto. De lucru cauta foarte mult si mecanicii auto, instalatorii si soferii.
Desi numarul aplicantilor a crescut consistent, subliniaza Cristina Postolache, raman in continuare mai dificil de acoperit pozitiile de nisa.
Este vorba despre pozitii ca specialist IT, auditor, contabil, tehnolog, inginer de service.
» Ce sa faceti pentru obtinerea jobului
l Nu trimiteti CV-ul haotic, la orice companie pe care o gasiti pe Internet, ci tintiti firmele care va intereseaza.
l Autoevaluati-va si stabiliti-va o strategie clara de cautare a jobului.
l Redactati-va CV-ul complet. Acesta trebuie sa cuprinda realizari, recomandari, atuuri in angajare.
l Personalizati scrisoarea de intentie, nu o copiati de pe Internet!
l Daca stiti ca aveti sanse reale la un post anume, telefonati si exprimati-va interesul pentru acesta.
l Urmariti piata fortei de munca, pentru a identifica directiile care vor oferi noi deschideri.
l Fiti flexibil la discutarea pachetelor salariale si a metodelor de colaborare.
Sursa: Alina Botezatu, managing partner, Perspective Group, Bucuresti