Expertii in traininguri si resurse umane spun ca principalul pas este sa dati timpul inapoi, pentru descoperirea greselii.
Pentru a trece mai usor peste un esec profesional, spun expertii in resurse umane, este bine sa vi-l asumati. "Acesta este primul si cel mai greu pas. Trebuie sa vedeti ce anume ati gresit, incercand sa mergeti cat mai in amanunt", spune Alin Ghizasan, business-coach.
Al doilea pas este gasirea variantelor prin care s-ar fi putut face acel lucru cu rezultate bune. "Descoperiti partea dumneavoastra de responsabilitate in esec si modalitatile prin care ati fi putut proceda altfel", spune Daniel Bichis, specialist in inteligenta emotionala, managing partner la firma Competent Consulting, din Bucuresti.
Nu va autoinvinovatiti!
Chiar daca un angajat a gresit intr-o anume situatie sau a avut parte chiar de un esec profesional ori de "ratarea carierei", nu trebuie sa priveasca situatia pesimist. In fond, din greseli se invata! Totul e ca acestea sa fie constientizate. In plus, este utila construirea unei strategii care sa fie aplicata intr-o situatie viitoare similara. "Cu o noua strategie de lucru, pe care sa o si aplice, angajatul poate prelua controlul situatiei", spune Alin Ghizasan.
Expertii in resurse umane recomanda ca esecul sa fie privit ca pe un feedback din care trebuie sa invete pentru viitor. "Angajatul nu trebuie sa considere orice greseala un esec personal. Autoinvinovatirea nu foloseste la nimic. Orice feedback, fie el si negativ, este in propriul avantaj", adauga specialistul Alin Ghizasan.
Incet si sigur, cu optimism si realism
Expertii considera ca nu intotdeauna obiectivele propuse se realizeaza dintr-un singur pas.
Trainerii spun ca atitudinea potrivita pentru atingerea telurilor propuse este una optimista, dar realista. Este necesar sa realizati ca daca aveti ceva de rezolvat trebuie sa va ganditi in permanenta ca sunteti pe drumul cel bun si astfel veti reusi. "Nu intodeauna obiectivele propuse se realizeaza intr-un singur pas. De aceea, unii angajati, care au o atitudine nerealista asupra situatiei, intalnesc frecvent esecul", spune trainerul Catalin Zaharia, managing partner la compania Mind Master, membru in HR Club.
Atitudinea gen "eu nu pot", "nu sunt in stare", "nu sunt capabil" sau "exista altii mai buni" nu este una potrivita. "Un alt lucru foarte important este sa va gestionati starea interioara in asa fel incat sa nu va lasati coplesiti de frustrarea ca nu v-a reusit «din prima». Trebuie sa va concentrati pentru a gasi strategiile pe care sa le folositi pentru a reusi", sfatuieste Alin Ghizasan.
ATITUDINE POZITIVA
Invatati de la altii
O atitudine potrivita pentru a realiza ce va doriti este sa aveti o stare psihica buna si o gandire de genul "e adevarat, nu am ajuns unde trebuie, dar ma voi descurca". Trainerul Daniel Bichis ii sfatuieste pe angajati sa discute cu persoanele care au trecut usor peste un esec si sa descopere cum anume au gandit si actionat acestea. Daca esecul profesional inseamna si o concediere, atunci angajatii trebuie in primul rand sa inteleaga daca aceasta a venit din cauza incapacitatii lor de a se alinia cerintelor jobului sau contextului economic. "Mai grava este prima situatie si de cele mai multe ori ea este principala cauza a concedierii. In situatiile de criza, primii oameni care pleaca sunt cei care nu au rezultate. Recomand tuturor angajatilor sa citeasca literatura de dezvoltare personala si literatura motivationala pentru ca acestea aduc o deschidere a mintii si a orizonturilor gandirii", spune Alin Ghizasan.