Regizorul Alexandru Dabija opteaza, din nou, pentru Cehov, dupa ce a realizat la Teatrul "Toma Caragiu" din Ploiesti, doua spectacole remarcabile, "Trei surori" si "Pretul iubirii". La Nationalul bucurestean vine cu dramatizarea sa memorabila dupa nuvela "Duelul", intr-un spectacol discutabil insa sub aspectul distributiei.
Optiunea repertoriala este demna de pretuire pentru ca inspirat regizorul Alexandru Dabija a ales, de asta data, nuvela lui Cehov "Duelul" scrisa in 1891, ce cuprinde galeria tipologiilor pe care scriitorul le va dezvolta ulterior in "Pescarusul", "Unchiul Vanea", "Trei surori" si "Livada cu visini". Cu maiestrie regizorul a dramatizat povestea trista despre o lume ravasita de idealuri, fara suport faptic, animata de personaje nemultumite de esecurile si neimplinirile proprii, dar obsedate de aspiratii inalte ce nu-si gasesc motivatie in perceperea existentei. Pe un taram din Caucaz, uitat parca la margine de lume, personajele lui Cehov isi traiesc plictiseala, dezamagirile si visele. Laevski si zoologul von Koren sunt "duelistii" ce filosofeaza searbad pe marginea unei realitati pe care fiecare nu o accepta din alte puncte de vedere. In jurul lor misuna o serie de personaje aparent multumite, dar profund nefericite. In dramatizarea nuvelei lui Cehov, Alexandru Dabija a urmarit sa scoata in evidenta esenta personajelor specifice scriitorului rus si a rezultat un text dramatic excelent, ofertant pentru actori. Din pacate, nu toti cei inclusi in distributie au gasit calea de a da viata credibila personajelor atribuite. Unii au pierdut "duelul" cu aceasta oferta generoasa.
"Duelul" de idei, devenit in final "duel" autentic conform modei unei epoci apuse, ii are drept protagonisti pe Laevski – ce nu o mai iubeste pe Nadia – si "omul de stiinta" zoolog, von Koren. Aceste personaje sunt stalpii reprezentatiei. Gavril Patru ii descopera convingator linia tipologica a lui Laevski, cu forta emotionala in unele momente, mai timid in expresie in altele. In von Koren, Razvan Oprea incearca sa impuna rigiditatea principiilor celui ce condamna dur manifestarile lui Laevski, dar mai greu apeleaza la nuantele necesare atacurilor verbale pe care le intreprinde mereu. Aparentul "mar al discordiei" conflictuale dintre cei doi este Nadia ce, din cauza interpretarii minore a Dianei Dumbrava, devine doar o femeie plictisita de viata, insipida, placida in relatiile cu cei din preajma. Distribuirea sa in rol este neadecvata. In doctorul, personaj specific scrierilor lui Cehov, Vlad Ivanov, discret in expresie, da viata credibil personajului. Roluri argument, secunde, concepute cu precizie si implicare in situatie si relatii, ofera Mihai Calota (Acimianov) si Axel Moustache (dr. Ustinovici). Desene de tipologii corecte prezinta Dragos Ionescu (Nikodim), Ion Andrei Ionescu (Kirilin) si Marius Rizea (Diaconul). In ordonanta doctorului, Dan Tudor neinspirat a fost indrumat spre o schita caricaturala a personajului sau.
Din distributia in care sunt apreciabile unele realizari si surprind unele esecuri, se detaseaza, prin asimilarea profunda a personajului si intentiilor regizorale, Ana Ciontea in Maria, un rol de planul doi ca intindere dramatica. Jocul de exceptie al acestei actrite da cheia perceperii sensurilor spectacolului. Maria sa este o casnica sotie ideala dupa canoane, ce ascunde invidia fata de Nadia, femeia ce starneste pasiuni. Cu rafinament actrita sugereaza falsitatea fericirii Mariei, cum de fapt false sunt si manifestarile cu pretentii filosofice ale celor doi barbati, Laevski si von Koren, ratati in implinirea idealurilor. Scena dintre Maria si Nadia, datorita Anei Ciontea, devine momentul de referinta al reprezentatiei, ce transmite fior de emotie spectatorilor.
"Duelul" ramane un spectacol pornit de la dramatizarea lui Cehov cu un mesaj atent decupat, dar ramas la jumatate de drum in transmiterea convingatoare catre public din cauza sovaielilor unor interpreti. Nici decorul si nici costumele create de Liliana Cenean nu aduc o contributie substantiala bunelor intentii regizorale.
Un duel
Drama. 2h 10min.
Dramatizare dupa Cehov si regie: Alexandru Dabija. Cu: Ana Ciontea, Vlad Ivanov, Gavril Patru, Mihai Calota, Razvan Oprea (…) Teatrul National "I.L. Caragiale" – Sala Amfiteatru (021/314.71.71). Pret bilet: 10 – 30 lei.