4.3 C
București
marți, 7 ianuarie 2025
AcasăLifestyleFoodTuristii vest-europeni ignora Romania

Turistii vest-europeni ignora Romania

Tara noastra este aproape inexistenta pentru marii vanzatori de vacante.
Pe site-urile agentiilor de turism prestigioase din Marea Britanie, Germania sau Franta nu exista aproape deloc oferte pentru tara noastra. Prin comparatie insa, Bulgaria este prezenta cu sute de pachete de vacanta, atat la mare, cat si la munte, la preturi mai mult decat atractive. De ce stam atat de prost intr-un domeniu care aduce tarilor din jurul nostru venituri consistente? Raspunsul l-am primit de la Cordy Griffiths, reprezentantul portalului turistic britanic Expedia, care ne-a explicat intr-un limbaj diplomatic criteriile dupa care selecteaza ofertele turistice de peste tot din lume: "Principala conditie ca o destinatie sa devina disponibila pe Expedia este oferirea celor mai bune conditii de cazare si de calatorie pentru clientii nostri".

 

Daca nu poti fi gasit pe internet, practic, nu existi. Aceasta este regula dupa care functioneaza in prezent turismul mondial. Marii operatori care vand vacante peste tot in lume isi promoveaza ofertele, in primul rand, in mediul virtual, acolo unde acestea pot fi descoperite si procesate cel mai rapid de eventualii clienti. Din pacate, Romania este o prezenta mai mult decat neglijabila pe paginile virtuale ale marilor agentii de turism occidentale care trimit anual milioane de turisti spre diferite locuri din intreaga lume. Doar Poiana Brasov este recomandata britanicilor de catre o agentie de turism online, in timp ce Bulgaria are mai multe destinatii montane cu zeci de statiuni si hoteluri. Mai mult, occidentalii aleg litoralul bulgaresc in detrimentul celui romanesc, deoarece pentru acesta din urma nu exista oferte.

Promovarea in Europa, gratis
Inainte de orice, trebuie mentionat ca nu am luat in calcul turismul de afaceri sau pe cel de tranzit, ci turismul organizat, care ofera "la pachet" transport, cazare si masa.
Expedia.com este unul dintre cele mai importante portaluri de turism online, care opereaza pentru cetateni din 15 state, printre care Franta, Germania, Italia, India etc. Valoarea afacerii este estimata la mai multe miliarde de dolari, iar anual prin intermediul acestei agentii pleaca in concediu milioane de cetateni. In varianta dedicata britanicilor, Romania este prezenta doar cu trei pachete turistice, toate in Poiana Brasov.

Unul dintre hotelurile aflate pe aceasta lista exclusivista este Alpin. Pentru 434 lire sterline, un turist are transportul asigurat cu avionul, sapte nopti de cazare, demipensiune si transportul pana la partiile de schi, ne-a precizat Daciana Pintilie, responsabil de comunicare din partea hotelului. Aceasta afirma ca promovarea care li s-a facut pe unul dintre cele mai mari portaluri de turism a fost gratis. "Probabil ca de acest lucru s-au ocupat partenerii nostri, agentiile de turism sau tur operatorii britanici care au contracte cu noi. Sau poate unii turisti care s-au simtit bine la noi ne-au recomandat ca o destinatie care merita sa fie inclusa in oferta Expedia."

Bulgaria, in schimb, are pe Expedia.co.uk 25 de pachete turistice catre tot atatea destinatii montane. Oferta de vacanta a vecinilor nostri este mai atractiva si daca luam in considerare preturile practicate. O saptamana la schi in Bulgaria costa incepand de la 250 lire, iar cea  mai scumpa oferta ajunge la 350 lire. Practic, preturile sunt cu cel putin 100 lire mai mici decat cele din ofertele romanesti.
Probabil acesta este si motivul pentru care, anual, la Hotel Alpin sosesc doar cateva zeci de turisti englezi, dupa cum ne-a spus Daciana Pintilie.
si totusi, de ce nu se regasesc in portofoliul agentiilor occidentale alte destinatii romanesti?

Cordy Griffiths, reprezentant al portalului turistic Expedia, ne-a precizat ca in cadrul companiei exista o echipa de specialisti care cauta in mod constant hoteluri si hosteluri noi pentru a-si diversifica oferta. "Principalul argument pentru ca o destinatie sa devina disponibila pe Expedia o reprezinta oferirea celor mai bune conditii de cazare si de calatorie pentru clientii nostri", ne-a precizat Griffiths.

Meciul Bulgaria-Romania: 100-3
O alta agentie de turism online, Thomascook, a intrat anul trecut in "Top 100 superbranduri" din Marea Britanie. Daca pentru Bulgaria, pe site-ul companiei, exista 80 de oferte turistice la Nisipurile de Aur, Varna, Burgos, Romania nici macar nu este mentionata ca posibila destinatie pentru sezonul estival din acest an. Pretul pentru care un britanic isi poate petrece sapte nopti pe litoralul bulgaresc este de minimum 350 lire si maximum 700.
In urma cu jumatate de an, Lucian Morariu, la acea vreme secretar de stat in Ministerul pentru IMM, Comert, Turism si Profesii Liberale, declara ca Romania va investi 200.000 euro pentru ca in 2009 sa fie prezenta in catalogul tur operatorului Thomas Cook. Totul a ramas la stadiul de bune intentii.
Alte agentii online, cum ar fi "travelocity", "kuoni" sau "orbitz", nu iau in calcul Romania si Bulgaria.

Ministerul Turismului vrea sa faca primavara cu o floare
Cel putin la nivel declarativ, reprezentantii Ministerul Turismului sunt plini de intentii bune. "Vom avea in curand mai multe oferte si locatii prezente pe site-urile straine decat Bulgaria", ne asigura stefan Lungu, director de comunicare in cadrul institutiei.
Oficialul ne-a spus ca prima masura va fi angajarea unei persoane care va avea sarcina exclusiva de a incarca pe diverse site-uri informatii despre Romania, prezentari actualizate si oferte turistice generalizate. stefan Lungu sustine ca o singura persoana este suficienta pentru aceasta activitate, iar bugetul va fi unul variabil de la 100.000 euro pana la un milion de euro.

"Vor fi oferte concrete la anumite evenimente, de exemplu, Pastele in Bucovina sau Litoral 2009, program care se va deschide pe 19 aprilie. In acest moment, exista hoteluri de cinci stele care apartin unor mari lanturi hoteliere, dar a caror oferta nu apare nicaieri. Putem vorbi si de un management defectuos la nivelul hotelurilor", declara stefan Lungu.
Pana sa gaseasca "jucatorii" din turismul de la noi solutia pentru remedierea situatiei, concluzia este ca bulgarii ne-au surclasat in ceea ce priveste gradul de atractivitate pentru turistii straini.

Cum sa devenim atractivi cu locuri comune
Pentru a schimba perceptia turistilor straini fata de Romania, Ministerul Turismului are foarte mult de munca.
In prezentarea facuta pe portalul de turism Expedia.com, spre exemplu, Romania este prinsa in aceleasi clisee si locuri comune putin atractive pentru straini. "Mamaliga este principalul fel de mancare al romanilor… Bucurestiul se numea in trecut Micul Paris, diversitatea formelor de relief este fabuloasa… Viata de noapte este in continua dezvoltare, cu noi baruri care se deschid peste tot datorita cererii in crestere… Romanii sunt considerati a fi foarte ospitalieri." Mai exista si inexactitati sau sfaturi hilare: "Vaccinati-va impotriva malariei", "la Marea Neagra puteti face surf", "Vara, temperatura medie este de 25 de grade".

Bulgaria, colonie occidentala
Francezii nu par foarte interesati de litoralul Marii Negre, fapt explicabil prin iesirea tarii lor la Mediterana si Oceanul Atlantic. Abia la www.agence-de-voyage.fr gasim 19 destinatii estivale pentru Bulgaria (pret intre 500 si 1.500 euro) si nici una pentru Romania. In schimb, germanii au invadat litoratul bulgar, unde se simt ca acasa. Pe http://www.xtra-lastminute-reisen.de, Bulgaria are 20 de oferte turistice pentru sezonul estival, iar pe www.nix-wie-weg.de/, nemtii pot alege intre alte 82 de oferte. Romania nici nu este mentionata pe aceste portaluri.
De altfel, marii tur operatori germani au o relatie privilegiata cu Bulgaria. Formula de succes a vecinilor nostri – care in urma cu mai multi ani au facut un pas inapoi si au lasat managementul turismului in mainile nemtilor – a fost privita cu reticenta de catre factorii de decizie de la Bucuresti. Urmarile se vad azi, cand foarte multi romani aleg sa isi petreaca vacanta nu la Vama Veche sau la Eforie, ci la Albena sau Nisipurile de Aur.

Codasi in Europa Centrala si de Est
Statisticile prezentate pe site-ul Organizatiei Mondiale a Turismului reflecta situatia catastrofala in care se afla Romania, chiar in comparatie cu tarile vecine. Tara noastra este pe ultimul loc in Europa Centrala si de Est in ceea ce priveste numarul de turisti care au intrat in tara in anul 2007. Nici in ceea ce priveste sumele cheltuite la noi de turistii straini, lucrurile nu sunt cu mult diferite. Cu doar 1,4 miliarde euro incasati, Romania se afla la mare distanta de Bulgaria, care a strans, in 2007, 3,1 miliarde euro si depaseste in clasament doar tari precum Republica Moldova, Lituania, Estonia, Georgia sau Belarus.

Cele mai citite

Supercupa Italiei: AC Milan- Inter Milano 3-2

AC Milan a câştigat Supercupa Italiei la fotbal, după ce a învins-o pe Inter Milano cu scorul de 3-2 (0-1), în finala desfăşurată, luni...

Supercupa Italiei: AC Milan- Inter Milano 3-2

AC Milan a câştigat Supercupa Italiei la fotbal, după ce a învins-o pe Inter Milano cu scorul de 3-2 (0-1), în finala desfăşurată, luni...

Congresul SUA certifică victoria electorală a lui Trump, prin vocea Kamalei Harris

Vicepreședintele Kamala Harris și-a recunoscut înfrângerea, anunțând câștigătorul alegerilor din 2024 Congresul SUA a certificat, în mod oficial, victoria electorală a președintelui republican ales, Donald Trump,...
Ultima oră
Pe aceeași temă