In timp ce premierul Emil Boc il contrazice pe ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, in legatura cu banii alocati de Guvern pentru sosele, gigantul francez Bouygues s-a retras din cursa pentru Autostrada Bucuresti-Brasov.
Consortiul controlat de francezii de la Bouygues Travaux Publics a renuntat la lupta pentru castigarea contractului de concesiune a tronsonului Comarnic-Brasov de pe viitoarea Autostrada Bucuresti-Brasov. Francezii nu au mai depus oferta la Ministerul Transporturilor. In cursa au ramas insa alte trei consortii, dintre care doua sunt puternic controlate de firme din Franta. Cheltuielile pentru consortiul care va castiga contractul vor fi imense, in contextul crizei economice, pentru ca Autostrada Bucuresti-Brasov va fi construita in sistem de concesiune, ceea ce presupune ca banii pentru proiectare, finantare, construire si intretinere vor fi suportati de firma castigatoare. Autostrada finalizata urmeaza sa fie concesionata pe 30 de ani firmei care a construit-o, pentru a-si recupera banii investiti si pentru a realiza profit. Statul nu va cheltui bani decat pentru exproprieri ale terenurilor de pe traseu.
Cei trei competitori care au depus oferte sunt francezii de la Vinci, asociati cu grecii de la Aktor; austriecii de la Strabag, in asociere cu Eurovia (subsidiara a Vinci) si Egis Projects, firma de proiectare din Franta; germanii de la Bilfinger Berger, in asociere cu austriecii de la Porr. Primele doua consortii s-au angajat, in oferta facuta Ministerului Transporturilor, sa finalizeze tronsonul Comarnic-Brasov in patru ani, iar cel de-al treilea grup a avansat un termen de cinci ani.
In acelasi timp, programul de guvernare comun PDL-PSD pare a fi in pericol de a nu putea fi respectat in domeniul infrastructurii. PDL promitea in campania electorala peste 800 kilometri de autostrada finalizati pana la sfarsitul lui 2012, in timp ce PSD promitea 1.000 de kilometri. Premierul Emil Boc a dat inca o data asigurari, la postul public de televiziune, ca asa va fi.
El a sustinut ca autostrazile sunt o prioritate pentru actualul Guvern si ca cei 800 de kilometri promisi de PDL vor fi construiti. "Angajamentul nostru este pe patru ani de zile, nimeni sa nu se astepte ca vom face 800 kilometri de autostrada in primul an", a nuantat Boc.
Reactia lui Boc vine dupa ce ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a aratat, intr-un interviu acordat "Evenimentului Zilei", ca banii alocati de Boc autostrazilor sunt mult mai putini decat promisiunile sale. "Autostrazile nu au fost niciodata o prioritate a noastra, nici macar anul acesta. In declaratii – poate, dar in realitate – nu! Prioritatea este atunci cand pui banii, atunci se vede", a spus Berceanu. El s-a plans ca bugetul alocat pe 2009 pentru autostrazi este de 500-600 milioane de euro, in conditiile in care ministrul a estimat ca numai exproprierea terenurilor de-a lungul a 20 kilometri de autostrada ar costa 100 de milioane euro.
PDL a promis ca in 2009 vor fi finalizati 54 kilometri de autostrada. Totusi, Berceanu s-a vazut nevoit sa dea inapoi, in urma negocierilor cu Bechtel: doar 42 de kilometri pe traseul Campia Turzii-Gilau, din 52 de kilometri promisi.