Indiferent daca sunteti subaltern sau aveti de condus o echipa, specialistii in resurse umane recomanda sa va folositi de politete in cadrul relatiilor de serviciu.
Asta chiar daca este vorba mai mult despre un formalism bine controlat decat despre o reala politete. "La locul de munca este bine sa va incadrati in anumite sabloane, fie pentru a nu deranja seful direct, fie subalternii. Evident, frumos ar fi ca acest comportament sa vina din suflet, nu sa fie unul impus, insa este util si cel formal", spune experta in resurse umane Mihaela Forgaciu.
La ce foloseste "va rog"
Pe langa faptul ca dati dovada de buna crestere, daca sunteti politicos aveti de castigat si la capitolele "imagine personala" si "incredere".
"Daca tratati oamenii cu politete, tot cu politete veti fi rasplatit. Ca sef, daca va veti trata bine oamenii, acestia se vor simti respectati si vor avea stima de sine mai mare, iar de aici la rezultate foarte bune nu este decat un pas. O stima de sine joasa duce catre teama, nesiguranta si, in cele din urma, catre esec. In plus, politetea atrage respectul colegilor si al sefilor. Aici se aplica principiul «ce tie nu-ti place altuia nu-i face»", sustine business-coach-ul Alin Ghizasan.
Politetea va aduce rezultate remarcabile atunci cand lucrati cu clientii, de exemplu in vanzari. "Daca modul in care comunicati cu clientii va ajuta sa atingeti obiectivele, atunci, in mod sigur, politetea joaca un rol important in acest proces", spune Marian Manolache, managing partner la compania Skill Team, specializata in resurse umane.
Expertii in resurse umane atrag atentia ca politetea nu inseamna neaparat folosirea cuvantului "dumneavoastra". In multe companii, chiar daca angajatii sunt de diferite varste, angajatorul impune exprimarea la persoana a doua singular, pentru a facilita o comunicare mai usoara. Ceea ce conteaza foarte mult este respectul aratat angajatului (de catre colegi sau de catre superiori) si felul in care acesta este tratat.
Ca sef, daca va veti trata bine oamenii, acestia se vor simti respectati si vor avea stima de sine mai mare, iar de aici la rezultate foarte bune nu este decat un pas.
Alin Ghizasan, business-coach