Managerii de resurse umane spun ca stabilirea unor limite in relatiile profesionale asigura un climat sanatos la serviciu.
Prieteniile legate la locul de munca va pot afecta viata profesionala, atrag atentia specialistii in resurse umane. Ei considera ca relatiile de la serviciu trebuie sa ramana in limita colegialitatii si recomanda dezvoltarea amicitiilor dupa orele de program.
Raluca Avramescu, membru in HR Club, manager de resurse umane la Arctic, este de parere ca "trebuie sa existe anumite limite in ceea ce priveste relatiile de prietenie". Ea spune ca este bine sa stiti sa va delimitati viata personala de cea profesionala. Bineinteles, asta nu inseamna faptul ca relatia de colegialitate nu poate fi si una de prietenie: "Trebuie doar sa faceti diferenta intre mediile in care va aflati".
Si Ionela Pielescu, membru in HR Club si managing partner al companiei Qipa, specializata in coaching si consultanta, spune ca este greu sa faci separatia coleg-prieten, dar ca "mai bine setati limitele dintre viata personala si cea profesionala".
Din amic, inamic fara voie
Colegul prieten ar putea sa se transforme chiar si intr-un inamic. Daca ati facut confidente cuiva, atrage atentia Iulia Ionescu, membru in HR Club, director general la TuvKarpat (companie specializata in managementul calitatii), aceasta persoana, din dorinta de a va ajuta, le-ar putea spune si altora. "si sunt situatii mai putin placute in viata noastra cand nu vrem sa impartasim cu ceilalti problemele", adauga specialista Iulia Ionescu.
De asemenea, exista cazuri in care oamenii abuzeaza de increderea pe care le-o acordati si se folosesc de anumite informatii, slabiciuni ale dumneavoastra, in scopuri personale. "Probabil unii sunt invidiosi pe pozitia sau influenta pe care o are cineva, incearca sa-i afle partile mai putin placute ale vietii sau personalitatii, apoi il santajeaza sau il denigreaza in fata colegilor", subliniaza Iulia Ionescu.
Compromis profesional de dragul relatiei
Specialistii recomanda sa constientizati faptul ca la serviciu exista anumite reguli de comportament care trebuie respectate. Altfel, apar situatii nefaste. "Un exemplu ar fi acela in care doi colegi si foarte buni prieteni fac anumite lucruri cu care nu sunt de acord din punct de vedere profesional, dar pe care le resimt drept o obligatie a relatiei de prietenie", explica Raluca Avramescu.
Regula principala ce trebuie sa functioneze intr-o relatie de serviciu corecta se bazeaza pe maturitate si pe capacitatea de a intelege oamenii si de a va selecta prietenii. Iar aceasta maturitate trebuie sa fie, de cele mai multe ori, secondata de inteligenta si capacitatea de a face disocieri cat mai fine.
Prietenie incercata de sefie
Cel mai greu este atunci cand unul dintre cei doi colegi ajunge sef. Noua pozitionare va fi greu de recunoscut si, de multe ori, se realizeaza fortat. Noul sef nu va avea incotro si se va comporta ca un superior, nu ca un coleg cu mai multe responsabilitati. "Cu siguranta exista si varianta in care nu se poate comporta ca atare si nu isi va face treaba de manager. Atunci nu va avea autoritate, nu-i vor fi respectate deciziile si termenele-limita", adauga Ionela Pielescu.
Metode
Cum sa evitati situatiile neplacute
Desi granitele care trebuie sa delimiteze relatiile profesionale presupun un anumit efort si un cod de principii bine stabilit, este bine ca fiecare angajat sa constientizeze diferenta dintre serviciu si alte medii informale.
Totodata, este indicat sa invete sa creeze un prag ce nu trebuie depasit, chiar daca relatia de colegialitate este si una de prietenie. "La serviciu, X este colegul meu, iar in afara jobului este prietenul meu. Acest lucru este bine sa fie discutat inca de la inceput, pentru a se evita ulterior situatiile neplacute", explica specialista in resurse umane Raluca Avramescu.
De asemenea, trebuie sa va dezvoltati capacitatea de selectie a persoanelor cu care va imprieteniti.