» Contractul dintre statul roman si compania americana Bechtel, constructorul Autostrazii Transilvania, ar putea fi reziliat daca in aproximativ o saptamana cele doua parti nu semneaza un protocol, a declarat ieri ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Radu Berceanu.
"Daca nu semnam cu Bechtel ceea ce incercam sa obtinem pentru anul asta printr-un protocol, atunci ne indreptam spre un adio, e adevarat dureros, insa nu putem accepta un contract in care Bechtel are toate drepturile, iar statul roman toate obligatiile. Singura lor problema e cum sa mai ia cateva milioane de euro si sa nu dea nimic, (…) Pentru ce s-a intamplat la Autostrada Transilvania, daca mai traia Ceausescu, ii spanzura pe toti", a declarat ministrul Transporturilor. Daca protocolul nu va fi semnat intr-o saptamana, contractul va fi reziliat, iar statul roman va plati penalitati de circa 50-60 milioane euro. De asemenea, lucrarea va fi oprita doi ani, pana la selectarea unui nou constructor. Berceanu a sustinut ieri, in fata comisiilor parlamentare de industrii si servicii, ca s-a intalnit cu cei de la Bechtel de patru ori in ultimele trei saptamani si ca incearca sa profite "cat mai mult de renegocieri", ne-a declarat deputatul Cristan Boureanu, prezent la discutii.
"Ministrul Transporturilor ne-a spus ca renegociaza intens contractul cu Bechtel, incercand sa obtina cat mai mult de la americani. El a spus ca ar trebui revizuita si legislatia privind exproprierile, deoarece constructorii dau vina pe aceasta atunci cand nu-si indeplinesc sarcinile", a spus Boureanu.
Reprezentantii Bechtel sustin ca vor continua discutiile cu partea romana si nu par sa-si puna problema rezilierii contractului. "Asteptam continuarea discutiilor in urmatoarele trei saptamani si suntem dornici sa continuam colaborarea cu Ministerul Transporturilor, astfel incat sa finalizam primii kilometri ai autostrazii in 2009 si sa continuam lucrarile la celelalte tronsoane", a declarat pentru Rompres Michael Adams, presedintele diviziei de lucrari civile a companiei Bechtel din Europa.
Berceanu a adaugat ca pe traseul autostrazii inca mai sunt de facut exproprieri, iar firma Bechtel inca mai are de la Ministerul Transporturilor de primit sume restante din iunie 2008. "In acest moment se incearca sa se explice firmei Bechtel ca, daca s-au dat 620 milioane euro si se vor mai da 400 milioane euro, MTI vrea sa stie daca va primi vreun kilometru de autostrada anul acesta", a declarat Berceanu.
Ministrul a explicat ca statul roman poate finanta de la buget doar sectiunea Campia Turzii-Bors a autostrazii, pe cele doua tronsoane aflate in executie, Suplacu de Barcau – Bors, 16 kilometri din portiune urmand sa fie gata in acest an, si tronsonul Campia Turzii-Gilau (Cluj Vest), alte doua tronsoane urmand sa intre in executie cel mai probabil in acest an.
Bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI) este insuficient pentru nevoile infrastructurii de transport din Romania, iar ministerul va a incerca sa compenseze lipsa de alocari bugetare corespunzatoare cu finantari extra-bugetare, a declarat joi, la Parlament, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, dupa avizarea bugetului institutiei de catre comisiile parlamentare de industrie si servicii. "Mai intai trebuie sa platim datorii de 700 milioane euro. Evident ca n-o sa realizam ce-am promis, dar exista solutii alternative la constructia autostrazilor si drumurilor nationale – atragerea de finantare de la banci. BERD e gata sa se implice in proiecte bine manageriate. Purtam discutii si cu BEI, cu Banca Mondiala si cu Banca Japoneza. Una e sa iei un credit de la BEI sau BERD, in conditii extrem de favorabile – la dobanzi mici si pe perioade indelungate –, si alta e sa realizezi lucrari in sistem credit-furnizor", a spus Berceanu.
CONSECINTE
"Banii au fost destul de putini iar bugetul ministerului sufera ca si celelalte bugete. Daca luam tot bugetul alocat nu ne va ajunge decat sa marcam cei 18.900 kilometri, dar vom incerca sa facem rost de finantari extra-buget, din concesiuni, parteneriat public-privat si credite furnizor",a spus ieri ministrul Transporturilor. Ministerul a primit deja un avans de 434 milioane de euro din aceasta suma. MTI a depus trei proiecte spre evaluare la Comisia Europeana, Autostrada Cernavoda – Constanta, centura ocolitoare la nivel de autostrada a Municipiului Constanta si proiectul de constructie al unui dig de larg in Portul Constanta.