Specialistii in resurse umane spun ca in viitor tot mai multe activitati vor putea fi efectuate de la domiciliu. Slujbe precum psiholog, terapeut, specialist in recrutare, traducator, agent de asigurare, vanzator prin telefon pot fi practicate si din fotoliul locuintei.
In contextul crizei financiare, cand companiile incearca sa se gandeasca la tot mai multe solutii pentru a economisi, munca de acasa, acolo unde este posibila, reprezinta o varianta de reducere a chletuielilor demna de luat in seama. De altfel, specialistii in resurse umane prevad ca, in viitor, tot mai multe activitati vor fi efectuate de la domiciliu.
Daca se prelungeste si se adanceste criza, afirma head-hunterul George Butunoiu, "multe firme vor fi obligate sa ia in calcul lucrul in mai multe schimburi, ca sa eficientizeze spatiul de la birou, caldura din timpul serii/noptii sau pierderea timpului in trafic".
Blocajele din trafic, in special in Capitala, constituie un bun motiv pentru ca angajatii sa stea acasa sa lucreze si sa nu mai piarda vremea cu drumul pana la serviciu. "Ne asteptam sa creasca procentul profesiilor ce vor fi prestate de acasa nu atat sub presiunea crizei, ci a timpului alocat transportului. Uneori acesta dureaza ore, ce ar putea fi alocate studiului pentru dezvoltarea profesionala, odihnei, prietenilor, familiei", spune Marian Manolache, business development manager la compania de resurse umane Skill Team.
Activ, dar la distanta de serviciu
Accesul la Internet, platformele soft, transferul de date, e-mailul, chat-ul, videochat-ul, telefonul mobil, videotelefonul, spune Marian Manolache, au creat conditii tehnice de lucru de oriunde din lume pentru foarte multe profesii. Practic, astazi sunt putine joburi care nu se mai pot face de la distanta, pentru ca noile tehnologii aparute creeaza continuu conditii pentru asta.
"Astazi managerul isi poate conduce echipa de oriunde, avand un BlackBerry. Omul de vanzari isi poate consulta stocurile de la distanta, accesand o platforma de «business intelligence» si poate ordona aprovizionarea de la «palm». Omul care raspunde la telefon poate fi de fapt un angajat la call center, care uneori este intr-o alta tara, sau, de ce nu, ar putea fi secretara de acasa. Un IT-ist poate solutiona 80% din defectele unui computer de la distanta prin «remote control»", explica Marian Manolache.
Ce meserii puteti practica
Meserii din aria liberilor profesionisti (pictori, scriitori, sculptori), cele care tin de design, de suport si consultanta pentru mediu, resurse umane, telecom, IT pot fi practicate foarte usor de acasa. Viorica Stan este consultant in cadrul CVO Finance Recruitment si lucreaza de acasa, incepand cu ianuarie 2007, cu mult inainte de inceperea crizei. "Consultanta in resurse umane nu se poate face exclusiv de acasa, insa mare parte (80%) este la telefon, astfel ca poate fi facuta de oriunde", explica Viorica Stan. Comunicarea cu clientii, candidatii (inainte si dupa interviu), dezvoltarea afacerii (contactarea unor companii noi de exemplu) – toate functioneaza foarte bine de acasa. In mod evident, mai spune Viorica Stan, trebuie sa aiba loc si intalniri fata in fata, astfel ca, o zi pe saptamana, ea merge la biroul CVO, unde tine interviurile si cateodata are intalniri cu clientii.
Un job rentabil, sugereaza Oana Manaila, consultant la CVO Technology Recruitment, ar viza comertul electronic, intrucat "incepe sa devina din ce in ce mai util si este preferat de romani, mai ales de bucuresteni, care se bucura de tot mai putin timp liber".
Alte solutii propuse de experti in resurse umane sunt jurnalist, terapeut, psiholog, traducator, agent de asigurare. "Cred ca optiunea muncii de acasa ar fi una buna pentru oamenii care isi pierd slujba, dar doresc sa practice meseria in continuare de acasa, sau pentru cei care se reprofileaza din nevoie sau din dorinta de a lucra de la domiciliu", spune Delia Burnham, country manager la CVO Recruitment Romania.
Mai putin stres, mai multe rezultate
Cercetatorii au descoperit ca munca la domiciliu sustine individul din punct de vedere moral, ii ofera satisfactie si reduce nivelul stresului. si este benefica atat pentru angajati, cat si pentru sefi. Ravi S. Gajendran si David A. Harrison, de la departamentul de management si organizare din cadrul Universitatii din Pennsylvania, au analizat informatiile obtinute de la 12.833 de angajati care lucreaza de acasa.
Rezultatele studiului (realizat in 2007), date publicitatii de American Psychological Association, spun ca lucrul de acasa are efecte mai mult pozitive decat negative, atat pentru persoanele in cauza, cat si pentru companiile la care lucreaza. Persoanele cu jobul acasa sunt mai multumite, mai putin motivate sa demisioneze, mai putin stresate, iar balanta munca-familie este mai bine echilibrata. Mai mult, la evaluari au obtinut rezultate mai bune. In plus, angajatii au afirmat ca munca de acasa a fost benefica in ceea ce priveste controlul conflictelor de la job si din familie.
Cercetatorii nu sunt de acord cu afirmatia ca timpul petrecut la serviciu este bun pentru o relatie de munca eficienta. "Munca la domiciliu nu are efecte daunatoare asupra calitatii relatiilor de munca sau asupra perspectivelor observate din cariera", sunt de parere autorii studiului.
Neincrederea sefilor, marea problema
Fisura in sistemul muncii de acasa, spun specialistii in resurse umane, este neincrederea sefilor in subordonati. Pierderea controlului ii face pe superiori sceptici.
Deocamdata, apreciaza Marian Manolache, "nu s-a inteles ca «ochiul sefului» si «unde-s multi puterea creste» exista si in mediul digital. Un job practicat acasa necesita existenta unor foarte bune proceduri, oameni cu o anumita atitudine, un alt fel de transfer al responsabilitatilor". De aceea, apreciaza head-hunterul George Butunoiu, munca de acasa poate fi folosita in situatiile in care volumul de lucru poate fi usor masurat, normat si, mai ales, procedurizat". De altfel, el spune ca, potrivit ultimelor studii, oamenilor nu le place sa lucreze in intregime de acasa si ca cel mai eficient si apreciat sistem ar fi cel cu program flexibil, adica o parte din timp la birou, o parte acasa sau in alta parte, in functie de situatie.
Pro si contra muncii de la distanta
Dezavantaje
» Putini oameni se potrivesc unui astfel de stil de lucru. Este nevoie de persoane care pot lucra foarte bine independent, insa care stiu sa si comunice si sa faca echipa cu colegii lor, chiar daca nu sunt langa ei;
» Tot din punctul de vedere al angajatului, apare nevoia de socializare pe care nu si-o poate acoperi de acasa;
» Compania trebuie sa-si adapteze strategia in functie de acest aspect – sa ofere reuniuni in care membrii echipelor se pot cunoaste, pot interactiona direct, pentru ca mai apoi sa lucreze bine impreuna, sa ofere spatii in care angajatii pot sa isi desfasoare activitatile pe care nu si le pot desfasura de acasa, de exemplu intalnirile cu clientii;
» Compania nu poate monitoriza activitatea angajatului in procent de 100%.
Avantaje
» Nu mai cheltuiti cu transportul;
» Nu mai pierdeti vremea in trafic;
» Sunteti permanent conectat la munca;
» Puteti rezolva mai repede decat normal problemele care apar in afara orelor de serviciu;
» Programul este flexibil;
» Angajatorul poate angaja forta de munca din alte orase, nefiind restrictionat la un singur teritoriu geografic, astfel incat pot scadea costurile cu forta de munca si astfel se poate imbunatati calitatea resurselor umane.
Sursa: Viorica Stan, consultant, CVO Finance Recruitment