» Magazinele din Centrul vechi se inchiriaza cu 12 euro metrul patrat.
» Afacerile comerciantilor scad cu 30% din cauza lucrarilor.
In timp ce bulevardul magheru ramane una dintre cele mai scumpe artere comerciale din zona est-europeana, la nici un kilometru distanta, in Centrul istoric al Capitalei, chiriile sunt de 11 ori mai mici. In vreme ce un metru patrat pe Magheru se inchiriaza si cu 190 euro, in centrul istoric chiriile unor magazine ajung la 12 euro pe metru patrat. Criza financiara a lovit din plin zona veche prin inghetarea tranzactiilor imobiliare. O mare parte din cladiri apartin unor proprietari care nu doresc sa investeasca si sa deschida afaceri, ci sa le vanda in castig, ceea ce face ca multe cladiri sa intre in paragina. Pe Lipscani, de exemplu, principala artera comerciala pentru negustorii si mestesugarii perioadei interbelice, un spatiu de 130 de metri patrati se poate inchiria pentru suma de 1.500 euro pe luna.
In ciuda chiriilor mici, comerciantii nu se inghesuie sa deschida afaceri acolo. De vina nu este doar criza, ci si problemele de infrastructura ale zonei. "Am putea crede la prima vedere ca aceste chirii reduse sunt o strategie pentru a atrage clientii, adaptata vremurilor de criza, insa nu acesta este motivul, ci lucrarile de reabilitare a Centrului istoric, care au dat batai de cap multor comercianti din zona", au declarat reprezentantii companiei imobiliare Eurometropola.
Potrivit investitorilor din Centrul istoric, demararea lucrarilor de asfaltare si reabilitare a infrastructurii din zona a ingreunat accesul pe principalele strazi de aici, cu repercusiuni asupra cifrei de afaceri. "Zona sufera pentru ca nu exista un proiect de reabilitare a zonei, ci doar unul de infrastructura, important, dar nu suficient. Lucrarile de infrastructura nu sunt suficient intelese, din lipsa comunicarii, astfel incat oamenii de afaceri nu stiu cand incep si cand se termina acestea, deci nu pot planifica investitii", spune arhitectul Doru Frolu, membru fondator al Asociatiei Investitorilor in Centrul Istoric. In plus, zona este lovita de criza, avertizeaza Frolu, deoarece multe cladiri care au fost cumparate exclusiv pentru a fi vandute in castig nu isi gasesc piata. "Criza a lovit deja zona Lipscani, deoarece foarte multi au cumparat cladiri cu caracter speculativ. Ei n-au de gand sa investeasca in cladiri, care se vor degrada", spune Frolu. Potrivit statisticilor, circa 42% din imobilele din Centrul istoric sunt proprietate privata, 24% apartin Primariei Capitalei, iar restul se afla in litigiu.
Potrivit estimarilor asociatiei, inchiderea zonei a descurajat micii investitori cu afaceri in zona, determinand scaderea cifrei de afaceri cu 30%. Clientii principali ai spatiilor din Centrul istoric sunt producatorii si comerciantii de rochii de mireasa, cu toate ca proprietarii si autoritatile deopotriva intentioneaza sa dea o alta destinatie cladirilor din zona, respectiv cafenele, anticariate si magazine de suveniruri, care ar putea atrage fluxul de turisti straini in Lipscani.
» FARA EXTINDERI
In Bucuresti, "presiunea pentru spatiile comerciale stradale a scazut. Principalii chiriasi ai spatiilor stradale sunt bancile, farmaciile, companiile de telefonie si cazinourile", a spus Valentin Manu, director in Cushman&Wakefield Romania. Acesta spune ca, pe fondul recesiunii economice, bancile vor fi mai prudente cu strategia de extindere, farmaciile si-au stopat extinderea, iar companiile de telefonie cauta spatii mai mici pentru a-si ajusta cheltuielile, situatie care va determina scaderea chiriilor.