16.2 C
București
miercuri, 23 octombrie 2024
AcasăSpecialSomerii de la Bechtel, moneda de schimb

Somerii de la Bechtel, moneda de schimb

Constructorul american al Autostrazii Transilvania a anuntat ca va concedia 2.300 de angajati pentru ca nu si-a primit banii de la statul roman. Muncitorii sustin ca  putinii kilometri construiti trebuie deja sa intre in reparatii.

Relatiile dintre constructorul american al Autostrazii Transilvania, compania Bechtel, si Compania Nationala a Autostrazilor si Drumurilor Nationale din Romania au ajuns sa semene cu un meci de poker. Fiecare dintre parti incearca sa speculeze slabiciunile adversarului si sa ameninte cu masuri extreme.
Deschiderea a fost facuta de reprezentantii Bechtel. Acestia au inceput prin concedierea a 100 de angajati, prin acordul partilor. A urmat un anunt referitor la trecerea a 200 de angajati din cei 2.700, cati avea Bechtel la inceputul lunii noiembrie, in somaj tehnic. Acesti oameni urmau sa primeasca 75 la suta din salarii. Pentru ca autoritatile romane nu au facut platile cerute de Bechtel, conducerea companiei americane a decis sa mizeze totul pe o singura carte. Reprezentantii Bechtel au anuntat ca vor concedia 2.300 de angajati si ca vor opri lucrarile la autostrada.

 

In replica, reprezentantii Companiei Nationale a Autostrazilor si Drumurilor Nationale au dat de inteles ca oprirea lucrarilor si concedierile colective sunt motive pentru rezilierea contractului cu Bechtel. Conducerea Bechtel negociaza azi cu sindicatul din cadrul companiei modul in care ar urma sa fie dati afara oamenii. Oferta conducerii companiei este plata a doua salarii compensatorii pentru fiecare muncitor concediat.
Managerul general al Bechtel, Michael Mix, a declarat ca firma pe care o conduce nu mai poate continua lucrarile din pricina lipsei banilor. Concret, el a spus ca statul roman trebuie sa vireze in conturile Bechtel suma de 27 de milioane de euro pentru lucrarile facute pana in luna iulie si care au fost deja certificate de consultantii angajati de statul roman. Pe de alta parte, oficialii romani reproseaza conducerii Bechtel ca nu si-au respectat promisiunea de a termina tronsonul dintre Campia Turzii si Gilau in acest an.

 

Bechtel a primit peste o jumatate de miliard de euro si nu a reusit sa termine decat un tronson de mai putin de 10 kilometri de autostrada. Ioan Fenesan, liderul Federatiei Sindicatelor Familia, din care face parte sindicatul din Bechtel, spune ca si acei kilometri de autostrada construiti pana acum au nevoie de reparatii. Surse sindicale afirma ca exista lucrari in valoare de 50 de milioane de euro care nu pot fi certificate din cauza unor deficiente care nu au fost remediate de Bechtel.
Liderul sindical Ioan Fenesan a declarat ca angajatii Bechtel vor actiona pe trei planuri impotriva deciziei de concediere. In primul rand, ei sunt decisi sa dea in judecata Bechtel. "In 12 ani, nu am pierdut nici un proces legat de drepturile salariatilor", spune Fenesan. In al doilea rand, sindicalistii vor cere noii conduceri a CNADNR sa reevalueze relatia cu Bechtel si, daca lucrurile sunt in regula, sa plateasca urgent lucrarile executate.

De altfel, si reprezentantii CNADNR au afirmat ca au cerut Ministerului Economiei si Finantelor sa plateasca sumele cuvenite Bechtel. In al treilea rand, sindicalistii sunt decisi sa faca presiuni asupra Guvernului sa rezolve aceasta situatie, spune Fenesan. Sindicalistii sunt de parere ca vina pentru problemele de la Bechtel apartine in egala masura autoritatilor si managerilor companiei americane.

» Culise
Proiectul autostrazii a fost lansat in 2001, in cadrul intalnirii de la Satu Mare dintre premierii de atunci ai Romaniei si Ungariei, Adrian Nastase si Peter Medgyessy. Ei au cerut finantarea proiectului de catre Uniunea Europeana, care a refuzat. Trei ani mai tarziu, sub pretextul unei urgente, Guvernul PSD a acordat contractul fara licitatie companiei americane Bechtel. Acest lucru a starnit iritarea oficialilor europeni. Fostul sef al Delegatiei Comisiei Europene in Romania Jonathan Scheele avertiza ca UE nu va finanta absolut nici un proiect de infrastructura care are legatura cu Autostrada Transilvania. Traseul in mare al autostrazii a fost negociat de catre fostul vicepremier PSD Ioan Rus si de fostul vicepremier UDMR Marko Bela.

 

Primul a vrut neaparat ca autostrada sa treaca prin Cluj, iar al doilea a cerut ca ea sa treaca si pe la Targu-Mures. Un alt amanunt interesant este faptul ca beneficiarul celui mai mare contract de infrastructura din istoria Romaniei, acordat fara licitatie, compania Bechtel, a incheiat un contract de subantrepriza cu compania Ben&Ben, condusa de omul de afaceri Ioan Bene, despre care presa clujeana a scris ca ar fi finul lui Ioan Rus. Ben&Ben a investit sume uriase in utilaje Mercedes ca sa poata onora contractul cu Bechtel. Reprezentanta Mercedes Benz din Cluj-Napoca este condusa tocmai de Ioan Rus.

Cele mai citite

Zelenski cere aliaților „să nu se ascundă” și să reacționeze față de implicarea Coreei de Nord în războiul Rusiei din Ucraina

Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski a cerut marţi aliaţilor „să nu se ascundă” şi să răspundă la dovezile privind implicarea Coreei de Nord în războiul...

Turismul intern domină majoritatea regiunilor din România, cu excepția București-Ilfov

În 2023, majoritatea regiunilor din România s-au bazat pe turismul intern, având o pondere a turiștilor străini sub 20% din totalul înnoptărilor în unitățile...

Fondul European de Investiţii sprijină IMM-urile românești cu garanții de 477,7 milioane de euro

Fondul European de Investiții (FEI), parte a Grupului Băncii Europene de Investiții, a încheiat parteneriate cu șapte bănci din România – UniCredit Bank, Alpha...
Ultima oră
Pe aceeași temă