» Pe ultima suta de metri a mandatului sau, Cabinetul Tariceanu a dat o grea lovitura importatorilor si cumparatorilor de masini second-hand, tripland taxa auto cu incepere de la 15 decembrie Sediile Registrului Auto Roman au fost luate cu asalt de mii de oameni disperati, ingroziti ca ar putea plati pentru noua taxa mai mult decat au dat pe masina.
» In timp ce oamenii se razboiesc fara sanse cu autoritatile rutiere, pentru a incerca sa scape de taxele prohibitive, targurile de autoturisme second-hand din tara sunt cu un picior in faliment. Atat dealerii de masini, cat si cumparatorii spera ca Bruxelles-ul ii va salva si de aceasta data, prin obligarea Romaniei sa renunte la noul bir.
» Avocatii specializati in taxe sustin insa ca, in conditiile crizei financiare internationale care a lovit puternic industria auto, Comisia Europeana ar putea lasa acum in pace Romania, mai ales ca taxele s-au triplat si pentru unele dintre masinile noi, mai precis pentru cele cu o capacitate cilindrica de peste 2.000 de centimetri cubi.
Raiul targului de masini second-hand din Vitan (Bucuresti) este pustiu, chiar daca sute de masini stau aliniate ca la parada in asteptarea clientilor. Acestia au devenit brusc timizi cand au auzit de ordonanta Guvernului prin care taxa de poluare creste de trei ori. Suspiciosi, oamenii cu bani de-o "rabla" au batut apoi in retragere. Ei refuza acum sa-si arunce economiile pe masini care pot costa mai mult la prima inmatriculare decat pretul achitat vanzatorului.
In targul de masini din Vitan, numarul cainilor vagabonzi era ieri mult mai mare decat cel al potentialilor cumparatori. Isteria legata de noua suprataxa a blocat de ceva vreme vanzarile de masini second-hand, iar clientilor si samsarilor auto nu le-a ramas decat sa tatoneze terenul, doar-doar vor auzi ca Bruxelles-ul incepe din nou sa urecheze Guvernul. Foarte rar in targ cate un comerciant are norocul sa scape de masina adusa din Germania.
"Nu mai cumpara nimeni. Vin si se uita, dar mi-au zis ca ei cumpara masini la mana a doua tocmai pentru ca nu au bani, iar taxa lui Tariceanu ii baga la cheltuieli prea mari", ne-a spus unul dintre samsarii care-si fac veacul langa autoturismele lustruite din targul AutoVit. "Doar sa fiu prost sa cumpar acum. Pai, daca dau 2.000 de euro pe o masina, iar taxa este tot atat, ce afacere am facut? Daca ordonanta intra in vigoare, este clar ca nu-mi mai permit sa-mi cumpar ceva. Masina noua nu pot, iar veche nu ma lasa Guvernul. Este o prostie", ni s-a plans posibilul cumparator. Parerile celor care vand si ale celor care cumpara sunt identice. Nici unii, nici altii nu cred ca prin ordonanta lui Tariceanu poate fi incurajata productia autohtona, deoarece "romanii sunt inventivi".
Deja s-au conturat doua variante de evitare a taxei: inmatricularea in Bulgaria sau un contract prin care proprietarul auto din Germania, spre exemplu, semneaza ca i-a dat masina spre folosinta "romanului X", pentru o anumita perioada. In cea de-a doua varianta, cumparatorul trebuie sa intre periodic in tara din care a luat autoturismul si sa semneze o noua intelegere cu proprietarul din acte. Iar aceasta poveste poate tine la infinit, pana va fi schimbata taxa. Momentan, cozile de la Registrul Auto Roman sunt mai mari ca la Administratia Financiara, iar sansele de evitare a taxei sunt mici. Programarile sunt facute dupa Anul Nou, iar daca birul de poluare intra in vigoare in decembrie, atunci cei care au cumparat masini second-hand trebuie sa-l plateasca. Singura solutie pentru inmatricularea masinii in aceste zile ramane tot una neortodoxa: o pila la RAR.
Registrul neaga insa ca ar face programari preferentiale. In situatia in care cumparatorul a trecut de filtrul RAR, el are sanse reale sa scape de scumpirea taxei. Functionarele de la Administratia Financiara ne-au asigurat ca, dupa etapa RAR, in trei zile se poate rezolva problema.
Revolta la sediile RAR
Triplarea taxei auto pentru masinile la mana a doua, incepand cu 15 decembrie, i-a luat prin surprindere mai ales pe romanii care initiasera deja procedura inmatricularii automobilelor cumparate din strainatate, prin programarea la inspectia tehnica. In toata tara, sediile Registrului Auto Roman (RAR) au fost luate cu asalt de mii de oameni disperati, care doresc devansarea programarilor deja facute. Revolta celor care au primit de la RAR bonuri de ordine cu programare dupa data de 15 decembrie este puternica, deoarece in unele cazuri noua taxa de inmatriculare depaseste chiar valoarea de achizitie a masinii.
La RAR Bistrita-Nasaud s-au adunat ieri dimineata cateva zeci de soferi in speranta ca vor reusi sa-si inmatriculeze rapid masinile, platind vechea taxa. Ei nu au fost lasati nici sa intre in curtea institutiei. seful reprezentantei RAR, Cosmin Wechter, a declarat ca nu poate prelua pentru omologare decat acele masini pentru care proprietarii au facut programari fie telefonic, fie online. "Nu avem nici un loc pana pe 21 ianuarie 2009. In fiecare zi putem omologa intre 90 si 100 de masini.
Noi am vrea sa ajutam cat mai multa lume, dar nu se poate. Din cauza numarului mare de solicitari la nivelul intregii tari, s-a blocat si sistemul informatic", a spus Wechter. Nemultumiti, soferii bistriteni s-au deplasat apoi la sediul primariei, unde autoritatile locale le-au spus ca taxa auto nu este de competenta lor. Revolte similare au avut loc la Suceava si la Buzau. Prim-vicepresedintele PSD Suceava, Catalin Nechifor, a acuzat autoritatile ca intarzie verificarea la RAR a autovehiculelor second-hand pentru ca proprietarii sa nu le poata inmatricula pana pe 15 decembrie, cand intra in vigoare noua taxa de inmatriculare. Nechifor a apreciat ca noua taxa trebuie aplicata doar in cazul masinilor cumparate dupa 15 decembrie a.c., si nu pentru toate masinile. "Trebuie sa aratam ca in Romania exista predictibilitate si ca Romania isi respecta cetateanul", a spus Nechifor.
In Arad, in piata auto s-au impartit fluturasi cu mesaje antiguvernamentale, cei suparati pentru triplarea taxei de poluare fiind invitati sa participe, pe 13 decembrie, la un miting de protest in Bucuresti, in aceeasi zi fiind programata o actiune de protest si la Arad.
Bruxelles-ul salvator
Nemultumitii, dealeri si cumparatori de masini second-hand spera ca taxa triplata sa fie anulata de Comisia Europeana, asa cum s-a intamplat si anul trecut, cand platitorii ei si-au primit banii inapoi de la Guvern. Acest optimism nu este impartasit insa de avocatii specializati in sisteme de taxare, care sustin ca actuala formula a taxei auto nu poate conduce la reactii dure ale Bruxelles-ului si la declansarea procedurii de infringement la adresa Romaniei, deoarece, pe de o parte, "ea nu mai este atat de discriminatorie intre masinile noi si cele vechi", iar pe de alta parte, "este criza si aceasta criza ii afecteaza mult pe producatorii auto".
Purtatorul de cuvant al comisarului UE pentru Taxe si Uniune Vamala, Maria Assimakopoulou, a declarat, la sfarsitul saptamanii trecute, ca masurile Guvernului de la Bucuresti, referitoare la majorarea de pana la trei ori a taxei pentru masinile rulate, nu au fost prezentate oficial la Bruxelles, iar Comisia nu a fost informata despre acestea. Oficialul european a atras atentia ca, desi au libertatea de a stabili nivelul de taxare auto, statele membre ale UE sunt obligate sa aplice principiul nediscriminarii, potrivit caruia "nu pot mari taxele pentru masinile rulate iar masinile noi sa ramana netaxate.
Romania si CE au avut relatii incordate, anul trecut, cu privire la taxa de prima inmatriculare pentru masinile uzate, stabilita de Guvern. Principalul motiv invocat de autoritatile de la Bucuresti, in sprijinul taxei, a fost acela ca Romania doreste limitarea de masini poluante. CE a criticat insa introducerea taxei de prima inmatriculare si a initiat procedura de infringement impotriva tarii noastre, pentru incalcarea legislatiei europene care nu permite adoptarea unor reglementari discriminatorii pentru masinile noi si cele second-hand. Practic – au spus la vremea respectiva expertii europeni – Romania isi discrimineaza atat propriii cetateni, cat si dealerii care vand masini la mana a doua aduse din afara tarii, in raport cu cei care vand masini romanesti. Din momentul declansarii procedurii de infringement, Guvernul a devenit eroul principal al unui "balet" legislativ privitor la taxa auto.
Intr-o prima faza, formula de calcul a taxei de prima inmatriculare a fost schimbata, pentru masinile foarte vechi taxa scazand foarte mult, dupa care, in locul taxei de prima inmatriculare, s-a instituit taxa de poluare. Noua taxa a avut o valoare mai mare pentru masinile noi decat pentru cele vechi, pe considerentul ca "primele polueaza o perioada mai mare de timp decat ultimele".
Acum insa, ca urmare a ultimelor amendamente legislative operate de Executiv, lucrurile se schimba radical: in timp ce masinile vechi si cele cu o capacitate cilindrica de peste 2.000 de centimetri cubi sunt suprataxate, pentru masinile noi cu o capacitate cilindrica de pana la 2.000 cm cubi taxa auto se suspenda pana la 31 decembrie 2009. Avocatul Gabriel Biris, specialist in taxe, sustine ca triplarea taxei auto nu ar putea conduce la declansarea unei noi proceduri de infringement impotriva Romaniei.
"Taxa se aplica mai unitar, in conditiile in care sunt taxate si autoturismele noi, cu o capacitate de peste 2.000 de centimetri cubi, nu numai cele vechi. O problema ar putea aparea doar in cazul autoturismelor sub 2.000 de centimetri cubi, unde taxa este suspendata pentru cele noi, in timp ce masinile vechi sunt taxate", ne-a declarat Biris. Avocatul considera insa o reactie dura a CE pe tema noii taxe auto din Romania ca fiind putin probabila, in conditiile crizei financiare internationale care i-a lovit pe producatorii auto europeni.
» Bir prohibitiv
Numarul inmatricularilor de autoturisme rulate de import s-a dublat in primele zece luni ale acestui an fata de aceeasi perioada a anului trecut, la 205.086 unitati, iar inregistrarile de masini noi au scazut cu 2,4% pentru aceeasi perioada de raportare, la 252.935 automobile. Acesta este motivul oficial invocat de Guvern in momentul triplarii taxei auto pentru "harburi". Ca urmare a deciziei ministrilor, taxa de poluare auto pentru vehiculele noneuro, Euro 1, Euro 2 si Euro 3 va creste "exponential" in raport cu vechimea masinii si va ajunge la un nivel care, in cazul autovehiculelor cu o vechime mai mare de opt ani si vandute la un pret de 1.000 euro, va depasi valoarea de achizitie.
De pilda, pentru masinile Euro 1 cu motoare de 1,4 litri se va plati o taxa de 750 de euro. Pentru un motor de aceeasi capacitate cilindrica, dar care corespunde normelor Euro 3, taxa va fi de circa 1.300 de euro, iar pentru aceeasi motorizare, corespunzatoare Euro 2, taxa va fi de 2.800 de euro.