In judetul Suceava, nu trece o zi in care sa nu fie depuse reclamatii de catre cetateni impotriva bancilor pe motiv ca maresc nejustificat ratele la credite sau anumite comisioane. In Iasi, o femeie s-a plans inspectorilor pentru Protectia Consumatorilor ca banca i-a cresut rata pe motiv de… "risc de tara"! si in judetul Botosani cetatenii fac coada la OPC pentru a reclama ceea ce ei numesc abuzurile bancilor.
Situatia reclamatiilor la adresa sucursalelor sucevene ale bancilor comerciale a ajuns la cel putin o sesizare pe zi. Pe parcursul saptamanii trecute s-au inregistrat cinci reclamatii, avand ca obiect serviciile bancare necorespunzatoare. "Inregistram in continuare reclamatii si cu siguranta vom avea si in continuare sesizari din partea lor cu privire la serviciile bancare", a declarat Elena Oanea, inspector-sef adjunct al OJPC Suceava.
Primele sesizari au fost inregistrate in a doua jumatate a lunii octombrie, cand sase suceveni s-au adresat inspectorilor OJPC pentru a reclama majorarea comisioanelor sau a dobanzilor la bancile unde au credite. Momentan sunt 43 de reclamat care au fost inregistrate la sediul OJPC Suceava la adresa bancilor. Toate aceste sesizari ale consumatorilor au fost trimise incepand cu data de 1 noiembrie a.c. la Bucuresti, pentru a fi preluate de inspectorii specializati pe acest domeniu.
Controalele efectuate de catre inspectorii OJPC Suceava la banci s-au finalizat prin aplicarea a trei amenzi contraventionale in cuantum de 45.000 lei pentru modificare de dobanzi, comisioane si penalitatile.
In judetul Botosani nouasprezece persoane au reclamat numai in ultima luna la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorilor (OJPC) cresterile exagerate de dobanzi la creditele contractate de la banci. Inspectorii OJPC au primit reclamatii la adresa Alfa Bank, Banc Post, BCR si Citi Financial. "Chiar astazi am avut o reclamatie din partea unui doamne la adresa BCR. Dansa a reclamat ca, in doua luni, de la o rata de 210 euro s-a trezit la 304 euro", a declarat Mihai Turcanu, seful OJPC Botosani. Un alt botosanean a reclamat ca in doi ani rata la BancPost i-a fost marita de 6 ori. Turcanu crede ca in urmatoarea perioada numarul reclamatiilor va creste considerabil.
In judetul Iasi, Inspectoratul Regional pentru Protectia Consumatorilor a primit numai in luna noiembrie un numar de 12 reclamatii la adresa sucursalelor bancilor. Principalele probleme reclamate de ieseni sunt, in primul rand cresterea comisioanelor bancare in dezacord cu contractele initiale semnate de clienti si primirea extraselor de cont in limba engleza. "Pentru cresterea comisioanelor fara anuntarea prealabila a clientului au fost amendate Amro Bank, Unicredit Tiriac si Ing Bank, in timp ce Amro Bank a fost amendata si pentru transmiterea extraselor de cont in limba engleza catre clientii ieseni", ne-a declarat Dana Hanghicel, directorul Inspectoratului Regional pentru Protectia Consumatorilor Iasi. Bancile mentionate de directorul IRPC Iasi au fost amendate cu suma totala de 18.000 RON. Un caz deosebit a fost prezentat de plangerea unui iesean la adresa Banc Post. Prevalandu-se de criza financiara mondiala banca a crescut in timp record dobanzile. "Banca Post i-a motivat lui G.P. majorarea costurilor creditului cu 25% prin "cresterea riscului de tara" ori a dobanzilor la depozite. Ca "facilitate" pentru clienti, tot banca amintita mai sus se ofera sa prelungeasca perioada de rambursare a imprumuturilor. Este un caz, ca si altele, care sunt in curs de analiza, nefinalizate deocamdata de noi", a adaugat Dana Hanghicel.