Transportul naval al Romaniei este insuficient dezvoltat, desi poate deveni rentabil atat pe segmentul de calatori, cat si pe cel de marfa. O delegatie a Parlamentului European a vizitat, recent, judetul Tulcea, pentru a evalua situatia transportului naval, a porturilor aflate pe tronsonul romanesc al Dunarii, precum si oportunitatile oferite de programele europene pentru dezvoltarea infrastructurii portuare si a flotei. Promovarea turismului in zona si dezvoltarea infrastructurii specifice, cu respectarea normelor privind protejarea mediului si a ecosistemului Deltei Dunarii constituie obiective prioritare, care pot fi finantate din fonduri structurale, au concluzionat expertii. Partidele aflate la startul campaniei electorale par sa urmareasca mai putin atragerea acestor bani. Ele planuiesc constructia canalului Dunare-Bucuresti, introducerea unui ferry-boat pe Marea Neagra sau transformarea Dunarii in magistrala Europei.
PD-L: Canal Dunare-Bucuresti
PD-L doreste sa construiasca o infrastructura portuara de agrement la Marea Neagra si la Dunare si celebrul canal Dunare-Bucuresti, pe care nu a mai apucat sa-l faca Ceausescu. In opinia strategilor acestui partid, lucrarile de constructie a porturilor ar putea fi concesionate investitorilor privati. Celelalte masuri privesc: finalizarea sistemului de dirijare a traficului fluvial de nave si marfuri pe sectorul romanesc al Dunarii; dotarea porturilor fluviale cu instalatii de preluare a reziduurilor produse de nave; construirea unui pod de legatura peste Canalul Dunare-Marea Neagra in zona Agigea; consolidarea malurilor si modernizarea instalatiilor Canalului Dunare-Marea Neagra si Poarta Alba-Midia Navodari.
PSD-PC: Dunarea, magistrala UE
Programul PSD-PC in domeniul transportului naval contine trei puncte principale: construirea unui terminal european de containere la Galati-Braila; modernizarea capacitatilor portuare la Marea Neagra si pe Dunare; deschiderea lucrarilor la poduri noi peste Dunare. Sunt avute in vedere trei poduri: Braila-Macin, Turnu Magurele-Nicopole si Calafat-Vidin. Aliatii doresc si constructia unui pod de legatura peste Canalul Dunare-Marea Neagra, la km 0-300, care sa faca legatura dintre zona de sud a portului si zona de nord. Ei vor sa instituie facilitati pentru atragerea traficului pe Canalul Dunare-Marea Neagra si sa transforme Dunarea intr-o "magistrala a Europei". Nu in ultimul rand, PSD-PC se gandesc la modernizarea porturilor fluviale.
PNL: Ferry-boat pe Marea Neagra
Liberalii doresc sa incurajeze transportul de marfa pe Marea Neagra, prin infiintarea unui ferry-boat, sa realizeze Canalul Dunare-Bucuresti, sa imbunatateasca transportul fluvial pe Dunare, sa dezvolte capacitatea feroviara a Portului Constanta Sud si sa imbunatateasca siguranta maritima, prin achizitionarea sistemului de identificare automata a navelor. Liberalii au mai prevazut, in programul lor de guvernare, actiuni pentru modernizarea porturilor dunarene, precum si actiuni destinate ranfluarii epavelor (inclusiv a navei Rostok). Ei doresc consolidarea apararilor de maluri pe Canalul Sulina, extinderea digului de nord in Portul Constanta si sistematizarea zonei fluvio-maritime.