Mihaela Forgaciu, experta in resurse umane, este de parere ca romanii pleaca extrem de greu de la un job daca-si iubesc seful
Salariatul roman este multifunctional si oportunist, are pretentii de leafa mare si nu prea stie cum sa ceara o crestere de salariu. Cel putin asa il vede specialista in resurse umane Mihaela Forgaciu, care a ocupat diverse pozitii de top in HR. Ea spune ca romanul vine cu drag la serviciu si este si eficient atunci cand are un sef care i-a dovedit ca se gandeste constant la nevoile sale.
Angajatul de acest fel, adauga experta, migreaza greu catre un alt loc de munca pentru ca superiorul lui a stiut sa ajunga la inima sa.
Romanul, ager si descurcaret
» Din experienta dumneavoastra, puteti contura profilul angajatului roman?
De exemplu, fata de american, romanul este extrem de ager si descurcaret. Este multifunctional. Americanul este foarte robotizat.
Romanul este si oportunist. stie sa ceara multi bani la salariu si sa nu dea nimic in schimb. si inca ceva: la el functioneaza foarte bine zicala "sa moara si capra vecinului" si, daca se poate, sa moara si vecinul. Romanul moare de grija banului celuilalt in loc sa se concentreze pe ce poate el sa faca, sa se dezvolte, sa incerce sa fie la un alt nivel profesional. Pe el il preocupa barfa.
Consider ca un angajat roman care are aceasta atitudine si nu intentioneaza sa o schimbe, nu va avea succes.
» Poate din aceasta cauza pana de curand erau foarte multi expati la conducerea marilor companii…
A fost o vreme in care romanii nu erau considerati a fi in stare sa conduca. Trebuia sa vina un expat sa arate cum se face. Ei, usor-usor, a inceput sa se inteleaga faptul ca este mult mai bine sa ai un roman care merita anumite pozitii de top.
si asta pentru ca un expat nu cunoaste felul de a fi al romanului. El doar aplica un plan bine stabilit dinainte, fara sa se gandeasca la context, la plaiurile mioritice. Angajatii trebuie sa aiba in frunte un lider pe care sa-l iubeasca, nu unul care sta in cazinouri. Oamenii merg la serviciu cu drag pentru proiectele lor si pentru un anumit lider.
Plata pentru rezultate, nu pentru program
» Insa in strainatate angajatul roman munceste fara sa cracneasca si este si apreciat…
Cei mai multi care pleaca acum sunt muncitorii – zidari, lacatusi, parchetari. Ii inteleg. Acolo sunt platiti la ora, pe cand la noi iau un salariu fix, eventual si la lucrare. Muncesc, nu muncesc, leafa merge! Practic, sistemul romanesc ii incurajeaza sa piarda timpul. In alte tari, sistemul este facut de asa natura incat sa nu se intample asta. Au de lucrat la niste proiecte si numai dupa ce le-au terminat primesc si banii.
» Au angajatii pretentii salariale prea mari?
Categoric. Insa trebuie sa inteleaga ca se pot cere lefuri mai mari atunci cand exista rezultate concrete. Salariul de baza nu poate sa creasca proportional in fiecare an cu un procent, indiferent care ar fi acela. Ideea este sa existe plata variabila corelata cu rezultate.
De exemplu, in strainatate exista niste reguli mult mai dure. Angajatii nici macar nu indraznesc sa puna problema maririi pentru ca sunt niste grile salariale foarte clare. Acolo este o transparenta fata de salarii – stii cat este maximum pe care poti sa-l castigi intr-o anumita pozitie.
Leafa creste usor pentru specialisti
» Stiu romanii sa-si renegocieze salariul?
Exista unii care-si spun punctul de vedere. Insa eu sugerez diplomatie, tact si intelepciune. Daca te duci sa ceri, pur si simplu, dupa sase luni o marire de salariu e o strategie proasta.
Pentru a obtine o marire, trebuie sa devii indispensabil, sa determini angajatorul sa-ti creasca singur salariul. Un pont ar fi sa inveti niste lucruri foarte rare si sa te specializezi pe un segment de nisa, care te poate scoate un pas in fata din rand.
Casa cumparata de companie
» Care este ultima tendinta in privinta pachetelor salariale?
Se merge foarte mult pe nevoile angajatilor. Unele companii, nu cele multinationale, isi crediteaza angajatii-cheie. Practic, le cumpara masini si case pe numele companiei. In felul acesta, ii leaga aproape pe vecie de firma. In cazul in care angajatul vrea sa demisioneze, trebuie sa achite companiei toata suma restanta sau sa predea definitiv bunul cumparat.
Alte beneficii oferite mai sunt ocaziile de a-ti investi banii. De pilda, din economiile angajatilor se cumpara un teren, care apoi se revinde, la un pret foarte bun. stiu un caz in care angajatii au pus cate 5.000 de euro si au castigat 10.000 sau chiar 20.000 de euro.
Este o metoda de fidelizare foarte buna. Cand un angajat va castiga de pe urma afacerii tale salariile cumulate in doi ani, greu de crezut ca va mai pleca din firma!
» Ce metoda de fidelizare merge mai bine?
Romanul trebuie atins la coarda sensibila. Trebuie sa ajungi la inima lui, la sufletul lui. Am vazut oameni care si-ar da viata pentru sef. E greu de plecat dintr-o firma in care directorul companiei te ajuta intr-o problema de viata si de moarte, plateste spitalizarea copilului grav bolnav ori iti ia casa sau masina.
In companiile extrem de mari, foarte standardizate, putin populare, nu se poate face acest lucru. De aici si fluctuatia de personal.
Birocratia omoara initiativa
» De ce se migreaza atat de rapid catre alte firme?
O problema majora este aceea ca angajatii nu primesc putere din partea conducerii. In felul acesta, birocratia omoara initiativa, iar implicarea se blocheaza si cat de curand inceteaza. Daca nu avansezi la un proiect pentru ca ai nevoie de cinci semnaturi, iar seful cel mare, care da aprobarea, este plecat din tara…
Venituri bune – Sectoare bine platite
In opinia Mihaelei Forgaciu, categoric, domeniul financiar-bancar este pe primul loc in topul celor mai bine platite. "Un trezorier poate castiga intre 10.000 si 13.000 de euro", exemplifica specialista, fost director de resurse umane in sectorul bancar.
si in industria farmaceutica se castiga bine. "Un director de vanzari din acest domeniu poate ridica lunar intre 3.000 si 6.000 de euro", mai spune experta. si in IT sunt joburi banoase, mai ales pentru cei care stiu la perfectie anumite programe.
CARTE DE VIZITA
Mihaela Forgaciu, vicepresedinte Assess
» Mihaela Forgaciu este membra a HR Club Romania.
» A ocupat pozitii importante, ca recruitment manager sau director de resurse umane la Raiffeisen, Banca Romaneasca, Hotelul Radisson Sas.
» Acum este vicepresedinte al Assess Finance, Financial & Insurance Broker, companie de creditare, brokeraj, leasing si asigurari.
PARCURS PROFESIONAL
Practica asigura ascensiunea in cariera
Pentru ca tinerii sa reuseasca in cariera, spune experta in resurse umane Mihaela Forgaciu, ei trebuie sa stie cu adevarat ce vor. "Este obligatoriu sa mearga pe ceea ce le place cu adevarat", recomanda specialista.
Ea le spune ca, indiferent de facultatea absolvita, sa faca practica neplatita in studentie, pentru a se putea forma si a invata lucruri noi. "Faptul ca ei stau in timpul practicii pe langa niste mentori si inteleg ce se intampla in marile corporatii este un mare plus. La finalul stagiului de practica, vor avea habar cum sa foloseasca o imprimanta, un fax, un xerox, vor fi capabili sa vorbeasca la telefon cu un client, sa aiba o relatie de tip business cu un partener", argumenteaza Mihaela Forgaciu.
Dupa parcurgerea acestui stadiu, tinerii vor incepe sa primeasca proiecte mici. Daca le vor finaliza bine, pot ajunge sa fie chiar angajati ai companiei care i-a "crescut".
Domenii de viitor
Mihaela Forgaciu este de parere ca sectorul financiar-bancar nu va muri niciodata si este garantat de succes. Un alt domeniu de viitor, considera experta, este cel al productiei. "Dar pentru o dezvoltare profesionala rapida este foarte important sa fii alaturi de oameni valorosi. Daca ajungi sa stai pe langa niste tembeli si apoi incepi doar sa te plangi, fara sa incerci sa schimbi ceva, n-ai facut nimic. Intr-o astfel de situatie nu ai cum sa evoluezi", atrage atentia experta.