Nicoleta Udrea, experta in HR, spune ca, pentru a eficientiza munca angajatului, trebuie ca acesta sa se simta la serviciu ca acasa.
Angajatul roman lucreaza mai cu spor daca vine cu drag la serviciu, daca aici are prieteni, daca este lasat sa se implice si sa realizeze proiecte alaturi de colgii sai. Asta este convingerea specialistei in resurse umane Nicoleta Udrea, de la compania de recrutare Skill Team, din Bucuresti. Ea spune ca romanii sunt mandri si, pentru a-i fideliza, trebuie sa le recunosti valoarea.
Grija pentru imagine prelungeste programul
» Foarte multi romani se plang ca muncesc cate 12 ore pe zi. De ce se sta peste program in companiile din Romania?
Nu e vorba ca romanul nu-si face repede treaba. E vorba de imagine. Multi se gandesc: "Oare ce spune patronul daca plec la ora 6 seara?".
Fireste, exista si situatia in care departamentul are foarte multe de facut, iar oamenii sunt prea putini. Insa a sta peste program doar de ochii sefului nu aduce plusvaloare.
Pe de alta parte, in ultima vreme exista moda "doua joburi intr-un singur om". Sunt angajati care fac si recrutare, si comunicare, de exemplu, ceea ce nu este firesc. In aceste conditii, vrei, nu vrei, nu ai cum sa termini foarte devreme.
Iar in Bucuresti mai este un fenomen – te uiti la ceas, vezi ca s-a facut 6 seara si atunci spui "plec la 8, ca e mai liber traficul".
Accent pe atmosfera
»Cand lucreaza mai bine romanul?
Munceste cu drag atunci cand are confort. Pentru a-i eficientiza munca, trebuie sa lucreze intr-un mediu in care sa se simta ca acasa.
si asta pentru ca romanul este, prin excelenta, un familist. El vrea sa aiba prieteni, sa se simta bine.
El munceste si mai cu spor daca i se da sentimentul ca valoarea sa este recunoscuta, pentru ca romanul este mandru. Totodata, este creativ, activ. Nu-i plac tiparele aplicate. Lui trebuie sa i se lase posibilitatea de a crea, de a realiza proiecte, de a se implica.
Naivitate incredibila
» Au tinerii pretentii salariale exagerate?
Cred ca unii sunt naivi. Cer si cate 700 de euro, desi nu stiu sa faca mai nimic. La interviul de angajare, multora li se explica, de exemplu, ca exista programe speciale de formare, ca pot intra in companie in toate departamentele, dupa care sa se decida unde anume le-ar placea sa lucreze. Ei nu, ei vor 700 de euro! Este incredibila aceasta naivitate.
Salariile de plecare oscileaza in functie de felul si marimea companiei. Insa un junior poate lua 200-300 de euro.
» Dar sunt si angajati cu vechime care cer foarte multi bani…
De aceea lucram acum la un studiu la nivel national privind salariile. Un astfel de instrument este util atat angajatorului, cat si angajatului. Acum candidatii pot veni la interviu si sa spuna "am salariu atat pe cartea de munca, dar patronul imi mai da separat si o alta suma". Nu poti verifica spusele candidatului. In aceste conditii, nu exista control din partea angajatorului.
Insa acest studiu pe care-l vom finaliza pana la inceputul anului viitor va spune foarte clar ce salarii sunt in piata intr-un anumit domeniu si pentru anumite pozitii.
Prestigiul conteaza!
» Pachetul salarial creste fidelitatea romanului fata de angajator?
Astazi, pe langa leafa, unele pachete salariale contin masina, telefon, deplasari in afara tarii. Mai nou, angajatii sunt trimisi in vacante in locuri exotice. Mai sunt si pachetele de SPA, de fitness.
Insa nu pachetul salarial fidelizeaza angajatul, ci rasplata. Bonusurile, vizibilitatea. De la intrarea in companie trebuie sa stii clar ca in doi ani poti obtine anumite performante, ca te poti dezvolta pentru a ocupa un anume post.
si cultura organizationala informala fidelizeaza. Mai conteaza prestigiul, brandul companiei.
» Pentru ce oameni trebuie facute eforturi mai mari pentru ca acestia sa nu plece din companie?
Pentru cei din pozitiile cheie. De pilda, inginerul tehnolog, care se gaseste si foarte greu pe piata muncii. Pentru astfel de oameni trebuie construit un plan de fidelizare, separat, astfel incat sa-i poti "prinde" cat mai mult timp posibil.
Pe de alta parte, trebuie luata in calcul si uzura profesionala, mai ales intr-o meserie care nu este dinamica. E bine ca din trei in trei ani sa mai aduci "sange proaspat" in companie.
Iar in resurse umane trebuie sa anticipezi "cresterea" oamenilor.
Lucrul de acasa, o tendinta
» Asadar cei care vor sa castige mult trebuie sa se indrepte catre astfel de posturi-cheie…
Sa se indrepte catre domenii de viitor. La nivel national, intotdeauna va fi la putere IT-ul. Insa, pentru cei care vor pitoresc si culoare este potrivit marketingul, pentru cei care-si doresc comunicare, este indicat sa aleaga media.
Unele meserii vor disparea. Acum este o tendinta mondiala in a se lucra de acasa, prin parteneriate. Oamenii castiga pe baza de proiecte. si in Romania se dezvolta o astfel de tendinta. De exemplu, un trainer care are incheiate parteneriate exclusiv cu o firma. Chiar daca nu tine traininguri intr-o luna, el tot este platit, pentru ca acea companie cu care lucreaza il vrea doar pe el. In aceste conditii, trainerul poate sa ia 3.000 de euro lunar si doar sa se pregateasca.
"Unde te vezi peste cinci ani?"
Nicoleta Udrea este de parere ca raspunsul la intrebarea "Unde te vezi peste cinci ani?" spune foarte multe despre un om. La interviul de angajare, la o astfel de intrebare, specialista ar vrea sa inteleaga daca acel candidat are setata o cale, are obiective profesionale transpuse in plan personal, daca stie ce vrea. "Trebuie sa aiba un plan. si cand iti cumperi o casa, te gandesti cum sa faci asta. Asa trebuie sa faci si in viata profesionala", spune experta.