-2 C
București
duminică, 19 ianuarie 2025
AcasăSpecialCriza economica mondiala ii aduce pe navalisti inapoi acasa

Criza economica mondiala ii aduce pe navalisti inapoi acasa

» Sute de muncitori care au parasit santierele navale romanesti revin
acasa.
» Unii sunt dezamagiti de conditiile oferite in Occident, altii nu au putut suporta dorul de familii.
» Cei mai multi dintre ei spun ca nu vor mai repeta niciodata experienta.

Sute de angajati ai santierelor navale romanesti au decis, in urma cu cativa ani, sa paraseasca Romania si sa ia calea pribegiei. Atrasi in principal de salariile mai mari, acestia s-au indreptat catre tari precum Italia sau Spania, dar si catre destinatii mai "exotice", precum Norvegia si Statele Unite ale Americii. Unii au ales sa lucreze in domeniu, altii si-au incercat norocul unde au apucat. Criza prin care trece economia mondiala a afectat insa si industria constructiilor si reparatiilor de nave, astfel incat multi dintre cei care au plecat au inceput sa revina acasa.

Mirajul Occidentului, spulberat
In Occident cainii nu mai umbla cu covrigi in coada. Aceasta este concluzia multora dintre angajatii santierului naval Daewoo Mangalia Heavy Industries care s-au intors acasa. Coonducerea companiei a realizat scurte sondaje de opinie in randul lor, dupa ce i-a reangajat. "Am plecat din DMHI pentru un salariu mai mare, pentru sansa de a face ceva in viata. Am plecat pe un contract de un an in Italia, din care am stat numai doua saptamani, pentru ca nu s-au respectat conditiile contractului. Nu ne dadeau masa promisa, nici banii. Am revenit la DMHI pentru ca am rate la banci si am nevoie de un serviciu stabil", a declarat Ionut Florin Popa, divizia Outfiting.

In Italia a ajuns si T.P., angajat la aceeasi divizie. "Conditiile de munca erau cu totul diferite fata de ce ni s-a promis. Nu aveam ce lucra, tot timpul eram considerati tigani. Nu am suportat modul in care am fost tratati", spune el. In peninsula a ajuns si Cetin Cosali. "Am plecat din cauza banilor si pentru ca m-am luat dupa un prieten. Ne-au spus ca vom plati o chirie de 100 de euro. Cand am ajuns, era 200. In loc de doi in camera, stateam noua in tot apartamentul. Contractul era o hartie trasa la xerox, fara valoare", a declarat el. si Samir Idiriz spune ca a plecat din cauza situatiei financiare, a ratelor foarte mari la banci. "Am ajuns in Germania, fara contract. Mi-au promis marea si sarea, dar nu am primit nimic", a spus el.

Visul tropical si dorul de casa
Printre cei care au ales destinatii exotice se numara C.T.N. A plecat, timp de sase ani, sa munceasca in Bahamas. "Am avut sotia bolnava si imi doream tare mult o casa. Mi-am luat masina si acum imi doream un serviciu sa stau acasa", spune el. A revenit in tara, pentru ca acum poate sa-si intretina familia. Tot dorul de casa l-a adus inapoi si pe Costelus Dijanschi.
A lucrat ca fitter pe vas, in Grecia, timp de aproape patru ani. Conditiile contractuale au fost respectate, dar ii era dor de familie. Tudor Geaulea a ajuns in Finlanda, pentru a strange mai repede bani de casa. A stat sase luni si totul a fost in regula, dar motivele familiale l-au adus inapoi, ca de altfel si pe Vasile Curelaru, dupa trei luni in Olanda.

Salarii de peste 3.000 de lei
Campania derulata de DMHI, prima de acest fel, a avut succes. "Pana acum s-au prezentat la interviuri aproape 300 de persoane, dintre care am angajat circa 170. Suntem multumiti de rezultate, pentru ca, pe de o parte, ne vin oameni calificati si, pe de alta parte, putem face o selectie cu mult mai mare atentie", a declarat Gemal Memetcea, directorul de Resurse Umane al DMHI. Angajatii care au revenit sunt platiti conform grilei in vigoare. Astfel, ei nu mai trebuie sa parcurga toate treptele acesteia, ci vor castiga acelasi salariu ca actualii angajati. Potrivit lui Gemal Memetcea, in acest moment salariul mediu brut in santier se ridica la 3.105 lei, ceea ce inseamna 2.200 lei bani in mana. Acesta a mai spus ca actuala campanie de recrutare este programata sa se finalizeze pe 15 octombrie, dar, daca vor fi solicitari, se va prelungi. 

Cele mai citite

Un avion TAROM care urma să ajungă de la București la Tel Aviv a fost ținut la sol

Un avion, care urma să decoleze pe ruta București-Tel Aviv, a fost ținut la sol, după ce în timpul inspecției tehnice de dinaintea zborului...

Un avion TAROM care urma să ajungă de la București la Tel Aviv a fost ținut la sol

Un avion, care urma să decoleze pe ruta București-Tel Aviv, a fost ținut la sol, după ce în timpul inspecției tehnice de dinaintea zborului...
Ultima oră
Pe aceeași temă