» Din ce in ce mai multi reprezentanti ai institutiilor publice din Galati sunt nemultumiti de haosul premeditat din transportul maxi taxi, care are un singur obiectiv, evaziunea fiscala de pana la 98%.
Mafia din transportul maxi-taxi din Galati este pusa la zid si de reprezentantii mai multor institutii publice, nemultumiti de haosul si evaziunea fiscala din transportul urban si interurban. La ultima intrunire a Comisiei de Dialog Social (CDS), criticile presedintelui Patronatului Intreprinderilor Mici si Mijlocii, Marian Filimon, care s-a referit in termeni duri la abuzurile din transportul maxi-taxi, au fost sustinute de seful ARR Galati, Vasile Irtigan, seful DGFPCFS Galati, Costica Onica, presedintele camerei taximetristilor, stefan Gherasim, subprefectul Marcela Sighinas, nemultumiri similare avand si prefectul Gabriel Panaitescu. In judet, transportul maxi-taxi acopera doar zonele localitatilor care le asigura operatorilor incasari mari, in timp ce comune precum Suceveni si Beresti Meria sunt scoase din trasee, sunt "parasite", iar din localitatile situate in preajma capetelor de traseu de pe ruta Galati-Tecuci soferii de microbuze refuza sa ia calatori daca acestia nu platesc pretul pentru intregul traseu, adica 12 lei.
Majoritatea soferilor de microbuze elibereaza bilet doar la cerere. Concluzia este ca transportul maxi-taxi din judet are o singura ratiune, nu aceea de asigurare a transportului, ci de a produce evaziunea fiscala din care se infrupta o intreaga liota, de la soferi la sefii din administratie. In conditiile in care spaga platita de un sofer pentru a fi lasat sa faca ce vrea este de 300 de lei, este clar si de ce este tolerat acest haos. Situatia este similara si in transportul maxi-taxi din Galati, unde, conform unor calcule neoficiale, evaziunea fiscala este de 98%! Cele 850 de microbuze care circula zilnic pe principalele artere ale orasului au transformat traficul intr-un haos, care este tolerat, poate chiar incurajat, pentru ca in afacere se invart sume imense. In urma cu cateva luni, presedintele Camerei Taximetristilor Galati, stefan Gherasim, aprecia ca un microbuz realizeaza venituri zilnice de peste trei milioane de lei vechi, ceea ce inseamna peste 790 de milioane lei vechi anual.
Pentru cele peste 850 de microbuze "arondate" la 3 operatori, cu contracte de inchiriere depuse la finante, se platesc impozite modice, de 15-20 de milioane lei vechi pe an, restul veniturilor impartindu-se intre proprietari, operatori si soferi. Operatorii sustin ca valoarea contractelor de inchiriere nu poate fi impusa, ea fiind negociabila intre operator si proprietarul microbuzului si acuza ca de evaziunea fiscala sunt vinovati soferii, care nu elibereaza bilete. Aparent, edilii tolereaza situatia pentru ca cea mai mare parte din transportul de persoane se face cu maxi-taxi, dar, de fapt, regia locala de transport urban este tinuta in mod special "in corzi", adica la un parc auto minim, prin care sa nu poata face concurenta transportului maxi-taxi. Criticile din CDS ar trebui sa puna pe jar Consiliul Judetului, Primaria Galati, Politia, dar probabil ca nici de aceasta data nu se va intampla nimic.