21.2 C
Bucureศ™ti
duminicฤƒ, 6 octombrie 2024
AcasฤƒSpecial"Restul e tacere", premiat

„Restul e tacere”, premiat

Filmul lui Nae Caranfil, produs de Constantin Comeaga, a luat Marele Premiu la Festivalul Producatorilor, desfasurat la Constanta.

Filmul care a deschis Festivalul International al Producatorilor de Film Independenti, "Restul e tacere", in regia lui Nae Caranfil, l-a si inchis, practic: Marele Premiu cu care a luat sfarsit Gala a fost castigat de acesta. Filmul spune "istoria facerii" celui mai ambitios proiect cinematografic romanesc din anii ’20, "Razboiul de independenta", rod al colaborarii dintre idealistul regizor Grigorie Brezianu si magnatul Leon Popescu. Cum Marele Premiu este dedicat producatorului, se poate spune ca marele castigator este Constantin Comeaga, cel care a ridicat premiul – in calitate de eminenta financiara a intregului proiect.
O gala cu foarte multe premii dedicate studentilor – sau, in jargonul festivalului, "scolilor de film"; de altfel, din 2009 festivalul (a anuntat Dinu Tanase, producatorul general al festivalului, la sfarsitul galei de premiere) va fi dublat de unul studentesc.

Spectatorii prezenti sambata seara la Teatrul National din Constanta s-au putut bucura nu numai de prezenta distinsa a Maiei Morgenstern, gazda evenimentului, ci si de o multime de scurtmetraje; spre deliciul publicului, multe dintre filmuletele premiate au fost redifuzate.
Trofeul pentru film de animatie i-a fost acordat Violei Baier, din Germania, pentru "Dance with the Devil" ("Danseaza cu diavolul"), care a realizat un clip "alternativ" pentru piesa hip-hop omonima a celor de la Immortal Technique. Clipul, impecabil realizat tehnic si stilistic, nu impresioneaza insa cinematografic – nu aduce nimic nou dincolo de schema gangsta (impuscaturi, violuri, crime etc.).

Trofeul pentru cea mai buna imagine i-a revenit lui Patru Paunescu, pentru "Scurta revedere", Vivi Dragan Vasile, cel care a inmanat premiul, facand o gluma involuntara cand a comentat: "Imi suna cunoscut acest nume". Spectatorii au inceput sa rada, iar Dragan Vasile s-a corectat, "De ce radeti? Este vorba de un mare operator, Vlad Paunescu, si ma intrebam daca e fiul acestuia". Patru Paunescu se afla insa la al doilea premiu pentru acest film, anul trecut fiind recompensat cu Premiul Sony pentru imagine de film de platou la Festivalul CineMAiubit 2007.
Trofeul pentru cel mai bun scenariu i-a revenit unui film german, "Landgang", "scris" de Carola Diekmann. Aceasta a realizat "un scenariu complet inovator" – cum filmul nu a fost subtitrat in engleza, nu am inteles nimic, deci nu mi-am dat seama in ce ar consta spritul lui inovator radical.

Cea mai buna regie a fost semnata de Ivana Mladenovic, cu filmul "Milkyway" – un documentar despre o turma de vaci crescute pe muntii de gunoaie de la marginea Bucurestiului. Mai interesanta decat tema cu trimiteri ecologice sau inserturile de fantastic pitoresc à la Kusturica mi s-a parut relatia dintre pastor si ucenicul lui, pe model medieval de "stapan" si "sluga"; cei doi, unul mai ratat si mai singur ca altul, sunt legati printr-o relatie de dominare si supunere: baiatul, facut la 12 ani din aurolac "om", ucenic de pastor, ar vrea sa se insoare, acum, ca a crescut – insa
nu-l lasa stapanul si se supune.

Cel mai bun film s-a dovedit a fi "Scurta revedere" – probabil cea mai premiata pelicula a festivalului. Un film supraapreciat, in opinia mea, ’70-ist si parabolic, fiind o adaptare dupa povestirea "Verdictul" de Kafka, transpusa in cadru bucurestean. Un Kafka cu final fericit – la sfarsit, fiul nu se mai sinucide, ci isi spala tatal castrator, reimpacandu-se astfel cu trecutul. Se pare ca filmele premiate inca mai trebuie sa fie asa, "filozofice", sa trimita spre altceva, Dumnezeu sau absurdul existential; ceea ce e trist. Personal, cel mai mult m-a impresionat un film care nu a luat nimic – "Interior. Scara de bloc", regizat de Ciprian Alexandrescu (elev al lui Porumboiu), un film despre cum reactioneaza "locatarii", oamenii de la bloc in fata mortii celuilalt. Un barbat in varsta e descoperit mort in ghena blocului. Vecinii se aduna in jurul corpului si decid ca e tatal lui Titi, unul dintre vecini. Parlamenteaza cum sa-i dea vestea, o vecina (Luminita Gheorghiu) il anunta intr-un fel sobru si delicat, omul vine sa vada corpul, "Aa, pai nu e tata", exclama si pleaca. Cei cinci pleaca si ei – iar mortul ramane singur. Cand un mort nu are de-a face cu cineva din comunitate, resursele de compasiune ale oamenilor dispar – asa merg lucrurile intre oameni si asta e intr-un sens dincolo de morala. Dialogurile sunt splendid de naturale, nu devin o clipa caricaturale, sunt pastrate in umanitatea lor simpla.

La competitia de scurtmetraj fictiune, "cel mai bun film" au fost doua: "A Day in a Life" (Belgia, 2007, regia Nicolas Daenens) si "La drumul mare" (Romania, 2007, regia Gabriel Sarbu). "La drumul mare" e un filmulet chiar simpatic, mizeaza pe comic de situatie, insa pierde la credibilitate: o femeie-asistent manager ajunge sa se imprieteneasca cu spargatorul care vrea sa o jefuiasca si o forteaza sa-l ia in masina. Publicul a ras si a aplaudat indelung la acest filmulet caldut.

Cel mai bun documentar de lungmetraj s-a dovedit – pe merit, aici chiar nu se poate comenta nimic – "Podul de flori" al lui Thomas Ciulei. Premiul Criticii i-a revenit lui Radu Gabrea, producator, pentru filmul "Cautandu-l pe Schwarz: Romania! Romania! 2", un documentar foarte plictisitor care celebreaza diversitatea culturala (legatura fascinanta dintre muzica idis traditionala si doina romaneasca).
Marele Premiu: "Restul e tacere" (regia Nae Caranfil)
Sectiunea scoli de film:
Film de animatie: "Danseaza cu diavolul" (regia Viola Baier);
Cea mai buna imagine: Patru Paunescu, "Scurta revedere";
Cel mai bun scenariu: Carola Diekmann, "Landgang";
Cea mai buna regie: Ivana Mladenovic, "Milkyway";
Cel mai bun film: "Scurta revedere" (regia Vlad Senesan)

Sectiunea generala:
Cel mai bun scurtmetraj fictiune: "A Day in a Life" (regia Nicolas Daenens) si "La drumul mare" (regia Gabriel Sarbu);
Cel mai bun film documentar de lungmetraj: "Podul de flori" (regia Thomas Ciulei);
Cel mai bun lungmetraj de fictiune: "Restul e tacere";
Premiul Criticii: "Romania! Romania! 2" (regia Radu Gabrea);
Premiul Consiliului Judetean Constanta: Stefan Stuckert, producatorul filmului "Medium Rare";
Premiul Publicului: Sergiu Nicolaescu pentru "Supravietuitorul";
Premiul de Excelenta pentru contributia adusa filmului romanesc: Andrei Blaier.

Cele mai citite

Marcel Ciolacu atacฤƒ Curtea Constituศ›ionalฤƒ a Romรขniei รฎn cazul ศ˜oศ™oacฤƒ

รŽn urma unui val critic la adresa Curศ›ii Constituศ›ionale a Romรขniei cu privire la respingerea candidaturii Dianei ศ˜oศ™oacฤƒ la alegerile prezidenศ›iale, Marcel Ciolacu, preศ™edintele...

Hezbollah: Orice legฤƒturฤƒ cu Hashem Safieddine s-a pierdut

Contactul cu Hashem Safieddine, potenลฃial รฎnlocuitor al liderului Hezbollah, Hassan Nasrallah, a fost "pierdut" de la loviturile israeliene de vineri din apropierea Beirutului, care...

Germania, Franศ›a ศ™i alte state UE fac eforturi pentru a accelera รฎntoarcerea migranศ›ilor รฎn ศ›ฤƒrile lor

ศ˜aptesprezece ศ›ฤƒri europene au cerut Comisiei Europene sฤƒ รฎnฤƒspreascฤƒ regulile UE privind returnarea migranศ›ilor ilegali รฎn ศ›ฤƒrile lor de origine Scrisoarea cฤƒtre Comisia Europeanฤƒ a...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ