16.3 C
București
miercuri, 25 septembrie 2024
AcasăSpecialPretul tablei ataca letal santierele navale romanesti

Pretul tablei ataca letal santierele navale romanesti

» "Cod rosu" pentru industria navala din Romania — din cauza triplarii pretului tablei navale in ultimii 5 ani, constructorii risca sa piarda lupta de pe piata internationala.

» Damen Galati va trece de la construirea vapoarelor comerciale la nave speciale
si militare.

Cresterea pretului la tablele navale pune probleme serioase santierelor navale din Romania, care, daca nu vor aplica o schimbare de strategie, risca sa ajunga la faliment. In acest moment, pretul tablei navale a ajuns la 900 euro/tona, inregistrand o crestere fara precedent. "In 2003, cand am inceput constructia seriei de 22 de nave portcontainer de 800 TEU, pretul tablei navale era de 375 euro/tona, iar acum, cand am ajuns la a saisprezecea nava din serie, pretul tablei este de 900 euro/tona", spune directorul santierului Damen Galati, Gelu Stan. Principalii competitori sunt santierele din Orientul Indepartat, unde pretul tablei este mult mai mic. Spre exemplu, in China, pretul tonei de tabla navala este la jumatate fata de cel de pe piata europeana. santierul Damen Galati a incercat sa cumpere tabla navala din China, dar chinezii si-au protejat industria navala impunand taxe foarte mari pentru exporturile de tabla navala.

 

In aceste conditii, Grupul Olandez Damen, care detine si santierul de la Galati, a hotarat sa schimbe strategia santierului, de la constructia de nave de transport, de mare tonaj, care inseamna si o mare cantitate de tabla inglobata in constructie, catre navele speciale, cu o foarte mare complexitate tehnica: "In Europa preturile au crescut, competitia cu santierele navale din Orientul Indepartat isi spune cuvantul si de aceea vom incerca sa schimbam putin tipul de nava pe care il vom construi aici, la Galati, catre nave mai complexe, mult mai sofisticate, ca sa ramanem competitivi fata de santierele din Orientul Indepartat", ne-a declarat Roel Van Eijle, directorul de vanzari pentru Europa al Grupului Damen. Strategia de piata a Damen Galati a si inceput marea schimbare. Ultimele doua nave din seria celor 22 de portcontainere vor fi construite in China, unde Grupul Damen detine santierele navale din Chandge si Yichang.

Contracte pentru Paza de Coasta Suedeza
La santierul din Galati a inceput deja construirea unor nave speciale, cum ar fi cele pentru Paza de Coasta din Suedia, iar pe viitor se prefigureaza o orientare si catre constructia de nave militare, in care Grupul Damen are experienta, fiind detinatorul santierului Naval al Marinei Regale din Olanda: "In Olanda avem un mare santier naval militar si vom construi pentru ei aici, la Galati, nave mult mai sofisticate, pentru marina militara, cu valoare mai ridicata", a precizat Roel Van Eijle.
Schimbarea de strategie este in ton cu evolutia post privatizare a santierului de la Galati. Conform directorului Gelu Stan, daca in 1999, cand santierul a fost preluat de Grupul Damen, se debitau anual 45.000 tone de tabla, acum se debiteaza numai 25.000 de tone, in conditiile in care productia a inregistrat o crestere fara precedent, fiind acoperita cu comenzi pentru urmatorii ani.

Cele mai citite

Regele Abdullah al II-lea al Iordaniei se opune ca țara sa să devină „patrie alternativă” pentru palestinieni

Regele Abdullah al II-lea al Iordaniei a exclus categoric marţi orice posibilitate ca ţara sa să servească drept "patrie alternativă" pentru palestinieni, avertizând că...

Ucraina primește de la SUA un nou pachet de ajutor militar în valoare de 375 milioane de dolari

SUA vor trimite Ucrainei un număr neprecizat de bombe cu dispersie cu rază medie de acțiune și o serie de rachete, artilerie și vehicule...

Rareș Bogdan îl acuză pe Ciolacu că minte

Rareş Bogdan, prim-vicepreşedintele PNL, a lansat un nou atac la adresa lui Marcel Ciolacu pe care îl acuză că minte. Mai mult, liberalul avertizează...
Ultima oră
Pe aceeași temă