Mercedes a ales Ungaria (zona Kecskemet, la vreo suta de kilometri de granita cu Romania) pentru amplasarea noii sale uzine, care implica investitii greenfield (pe teren gol) de circa 800 milioane de euro! si asta, dupa ce de la o liota de binevoitori se primisera asigurari ca alegerea ultima de pe "lista scurta" va fi intre Polonia (zona Wroclav) si Romania (zona Timisoara). Dupa criteriile anuntate insa ulterior de companie ca au ghidat alegerea, se pare ca Romania nici nu fusese de fapt pe vreo lista decat in capul infierbantatilor sacali ai terenurilor, care se pregateau sa speculeze o simpla ipoteza pentru un tun imobiliar.
Dupa ce Ford se instalase in cele din urma la Craiova, pe facilitati deja existente, pentru a produce un mic litraj "low cost", profitorii imobiliari si politici de prin tara ajunsesera sa si crediteze Romania cu o inghesuiala de constructori auto de la Mercedes la Mitsubishi si de la Volkswagen la Peugeot-Citroën.
Totul, la fel ca in fotbalul romanesc. Dupa doua accidente – meciurile egale cu Italia si Franta –, profitorii fotbalului trimisesera deja Romania in finala Europenelor, pentru ca nici macar in urma infrangerii de catre rezervele Olandei sa nu-si ia seama, tinand-o bat in continuare cu performantele pe care echipa le pregateste pentru Mondiale.
In mod regretabil, premierul Romaniei, in loc sa sublinieze cauzele esecului romanesc in episodul Mercedes, s-a gasit sa spuna ca "avem aici un Renault, un Ford, nu putem avea toti constructorii din lume!". Mai, sa fie! si astfel inca o data ne furam noua insine caciula, neavand responsabilitatea de a ne asuma deschis situatia in coordonatele ei reale. Nici un constructor auto si cu atat mai mult un Mercedes-Benz nu ar fi putut alege pentru producerea unui automobil "premium" o tara fara infrastructura si, mai grav, unde s-a instalat jaful imobiliar ca inlocuitor al activitatii economice. Romania este clar o tara care ar vrea sa aiba economie fara economie reala, sa consume fara sa produca, sa importe fara sa exporte si, nu numai la figurat, ci si la propriu, sa aiba masini fara sosele!
Si, dupa cum se vede, nici macar o lovitura grea, cum este cea primita de la Mercedes-Benz, nu este de ajuns pentru a infrunta adevarul si a-l formula raspicat. Se va trage in continuare cu povestea marelui producator de automobile pe care il reprezinta Romania, prin gazduirea productiei modelelor Logan si Sandero ale trustului francez Renault si a unui model inca necunoscut, precis al concernului Ford! Fara a se preciza ca in Europa doar Serbia si mica Slovenie produc deocamdata mai putine automobile decat Romania (Turcia de 5 ori mai multe, Cehia de 4 ori mai multe, Polonia de 3,3 ori mai multe, Slovacia de 2,5 ori mai multe, Ucraina cu vreo 60.000 de unitati mai mult, Ungaria cu vreo 50.000 de unitati mai mult)! si ca, prin adaugarea productiei Ford, Romania ar putea aspira eventual doar la un loc mai sus, dar aceasta in mod ipotetic: oricum doar prin 2012 si bineinteles in cazul in care Ucraina si Ungaria ar sta pe loc! Cu Mercedes-Benz, Ungaria deja ne spune de-acum "auf Wiedersehen"!
In episodul Mercedes, Romania nu a pierdut doar 800 milioane de euro! Nu 800 milioane de euro sunt problema! A pierdut o investitie in industria prelucratoare, acolo unde este nevoie ca de apa si aer pentru a mai echilibra ceva din dezastrul consumului fara productie si importurilor fara exporturi. Insa unde, din pacate, capitalul autohton este incapabil tehnologic si financiar si unde capitalul strain ezita sa vina pentru ca nu exista nici infrastrucutra si nici o constientizare deplina din partea autoritatilor asupra importantei cruciale a domeniului. si, sa nu ne ferim a spune deschis, unde investitiile necesare sunt mari, dar profiturile vin abia dupa ani si ani. Degeaba vom fi blagosloviti cu 800 milioane de euro investiti in imobiliar sau in retail. Cu un asemenea capital, nu numai ca nu se va putea inlocui investitia Mercedes in industria prelucratoare, dar de fapt aiureala de acum a consumului fara productie si a importurilor fara exporturi se va adanci.