16.4 C
București
vineri, 20 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăTaxa de poluare auto deschide poarta harburilor

Taxa de poluare auto deschide poarta harburilor

Mii de persoane s-au inghesuit la ghiseele Fiscului pentru a depune cererile de restituire a taxei de prima inmatriculare.

Dupa noua grila, fata de precedenta taxa, valorile cresc pentru masinile noi de tip Euro 4 si scad cu atat mai substantial la autovehiculele poluante (de tip Euro 3, Euro 2, Euro 1 sau non-Euro), cu cat acestea sunt mai vechi.

Noua taxa auto se aplica de la 1 iulie si inlocuieste taxa de prima inmatriculare, care s-a aplicat intre 1 ianuarie si 30 iunie 2008.
Modelul de referinta este dat de masinile fabricate in 2008, cu ABS, airbag si climatizare. De la acest model, dupa noua formula, valorile scad in functie de vechimea autovehiculului, de starea tehnica a acestuia, aspectul exterior si de gradul de dotare. Practic, cu cat o masina este mai veche, are o stare tehnica mai slaba si, implicit, polueaza mai mult, cu atat aceasta este mai putin taxata, deoarece poluarea are o ponderea scazuta.
Spre exemplu, masinile cu vechime mai mica de o luna, de tip Euro 4, sunt taxate de la 1 iulie cu 190 euro (1.400 cmc) , 326 euro (1.600 cmc), 543 euro (2.000 cmc), 1.019 euro (2.500 cmc), mai mult cu 29 euro, 142 euro, 8 euro si, respectiv, cu 62 euro fata de vechea taxa. Valorile scad gradual pana la 112 euro (1.400 cmc), 192 euro (1.600 cmc), 319 euro (2.000 cmc) si 599 euro (2.500 cmc) daca masinile au o vechime de 5-6 ani. La aceasta vechime, cei care au inmatriculat autoturisme de acest tip pana la 1 iulie trebuie sa primeasca o diferenta de 188 euro, 150 euro, 678 euro, respectiv de 1.183 euro.

Totusi, cele mai mari diferente fata de precedenta taxa apar la autovehiculele de tip Euro 3, Euro 2, Euro 1 si non-Euro, cu cat acestea sunt mai vechi. Pentru o masina mai veche de 15 ani, de tip Euro 1, statul trebuie sa restituie 3.361 euro (1.400 cmc), 3.681 euro (1.600 cmc), 4.452 euro (2.000 cmc) sau 5.190 euro (2.500 cmc). Pentru automobilele Euro 3 cu o vechime de circa 9-10 ani, statul trebuie sa inapoieze o diferenta de 785 euro (1.400 cmc), 764 euro (1.600 cmc), 1.099 euro (2.000 cmc) sau 2.089 euro (2.500 cmc). Reprezentantii Finantelor nu au deocamdata o estimare a sumelor ce trebuie returnate ca diferenta intre cele doua taxe.
Producatorii sunt nemultumiti de noua taxa. "Aceasta taxa de poluare va afecta foarte mult piata auto din Romania, deoarece vad niste porti larg deschise pentru intrarea unor jafuri de masini. Este un compromis facut in scop electoral. As vrea sa vad cum vor gestiona consecintele economice si de mediu ale noii taxe cei care s-au batut in piept cu noua formula", a declarat Constantin Stroe, presedintele APIA si vicepresedintele Automobile Dacia. El considera ca actuala varianta lasa loc optiunii pentru masini vechi.

Castiga importatorii de masini second-hand
"Pe termen scurt vor avea de castigat importatorii de automobile second-hand. Sunt convins ca se va reconsidera aceasta taxa de poluare, care este o pacaleala si nu-si merita denumirea. In numele producatorilor m-am implicat si am gasit o solutie optima pentru taxa de poluare, bazata in mod real pe emisiile de dioxid de carbon, pe care am inaintat-o si primului ministru. Am fost profund dezamagit ca de la varianta pusa in dezbatere publica si pana la aceasta formula finala au fost facute o serie compromisuri pentru favorizarea importului de masini vechi. Cat priveste restituirea diferentei fata de vechea taxa, si aceasta este o pacaleala, intrucat vor exista multe bariere birocratice pana ce oamenii vor reusi sa incaseze banii", a explicat Stroe.
Ca sa vedem efectele noii taxe auto, Stroe propune sa observam cate masini si ce categorii au intrat in tara in prima jumatate a anului si cate in a doua parte, cat a incasat statul in primul semestru si cat in al doilea, cat a restituit in al doilea semestru si cat a pierdut piata auto din Romania.

Cele mai citite

Anchetă Liban: Dispozitivele de comunicații au fost piratate înainte de intrarea în țară

O anchetă preliminară a autorităţilor libaneze arată că pagerele, staţii portabile de emisie-recepţie şi alte dispozitive de transmisie ale Hezbollah care au explodat în...
Ultima oră
Pe aceeași temă