» Cel mai bine au castigat cei care au cumparat cu o saptamana inaintea anunturilor oficiale si au marcat profiturile in saptamana de dupa.
E o zicala veche la bursa: daca apar indicii de bine despre o companie, e bine sa te misti repede si sa investesti in acele actiuni. Cand zvonul, indiciile se confirma si devin stire, pregateste-te sa vinzi.
Usor de spus, mult mai greu de facut. Cum stii ca zvonul se va confirma? Daca e doar o vorba aruncata in piata numai buna de ademenit investitorii neexperimentati? Daca, in loc sa creasca, actiunile stagneaza ori, mai rau, incep chiar sa scada? Nu e deloc simplu, mai ales pe piete cum e cea romaneasca unde multe companii nu au deprins exercitiul comunicarii oneste, constante si consistente, cu investitorii.
Ca de obicei, importante sunt analiza fundamentala, evolutia curenta in piata, viziunea managerilor si soliditatea planurilor de viitor. La care as adauga un lucru: capacitatea companiei de a-si tine promisiunile.
Am ales un exemplu din SUA si o companie care cand a avut ceva de spus a facut-o cu mult talent si cu eficienta maxima pentru investitorii fideli actiunilor sale: Apple. Pretextul e simplu: sunt multe saptamani de cand celebra companie americana a anuntat o noua miscare importanta pe piata telefoanelor inteligente (smartphone). Luni, 9 iunie, e asteptata cu mare interes (pentru fani chiar cu sufletul la gura) lansarea unei noi versiuni a nu mai putin celebrului Iphone, un produs nou care a cucerit in doar un an peste o cincime din piata.
Din ce indicii au aparut pana acum, produsul va avea o serie de imbunatatiri care il vor face mai rapid la navigarea pe internet si mai pregatit pentru segmentul consumatorilor de business unde concurentul principal este la fel de cunoscutul Blackberry construit de compania rivala Research in Motion (RIM). Contextul e favorabil investitiilor in sectorul tehnologic, printre putinele care, in ansamblu, au expediat vesti bune pe Wall Street, dupa durerile de cap provocate de criza creditelor ipotecare.
Un articol publicat pe blogul sectiunii Fortune a site-ului CNNMoney.com arata cum s-a putut castiga din actiunile Apple in preajma fiecarui eveniment, din ultimii patru ani, la care compania a anuntat oficial lansarea unor noi produse. Articolul are la baza o analiza trimisa clientilor de banca americana de investitii, Piper Jaffrey.
Observatia autorului, Philip Elmer-DeWitt, este ca cel mai bine au castigat cei care au cumparat cu o saptamana inaintea anuntului oficial si au marcat profiturile in saptamana de dupa. Acestia au castigat, in medie, de 10 (zece) ori mai mult decat cei care au cumparat doar cu o zi inaintea lansarilor oficiale (4,2% fata de 0,4%).
Inventarul lansarilor de noi produse, corelat cu evolutia actiunilor la bursa arata ca in ziua anuntului oficial actiunile au pierdut chiar si 3-5 procente; doar in doua cazuri – lansarea computerului MacBook Pro, in 2006, si anuntarea noului produs Iphone, in 2007-, actiunile au marcat plusuri consistente (±6,3% respectiv ±8,3%) chiar in zilele evenimentului.
"Daca vreti sa dati lovitura investind in Apple inaintea marelui anunt de luni (9 iunie), s-ar putea sa fie deja prea tarziu", le spune investitorilor Elmer DeWitt. Autorul mentioneaza si anunturi mai putin profitabile cum a fost lansarea MacBook Air, un laptop foarte subtire, dar care nu a adus castig, ci pierdere de aproape -13% celor care au cumparat cu o zi inainte si au vandut in saptamana de dupa. E-adevarat, intr-o perioada in care pietele de capital resimteau din plin efectele crizei creditelor ipotecare. Chiar si cu aceste scaderi, cei care au cumparat acum un an pot marca linistiti un profit triplu: din iunie anul trecut pretul actiunilor Apple a crescut de la 65 la peste 180 de dolari.