Zeci de masini de lux confiscate au transformat sediile inspectoratelor politiei de frontiera de pe granita din est a Romaniei in veritabile show-room-uri. De asemenea, unele depozite de armament si munitie ale granicerilor au fost reciclate in spatii de stocare pentru marfa confiscata.
Atractia depozitului Politiei de Frontiera Galati o reprezinta parcul auto, unde sunt parcate zeci de autovehicule furate din Spatiul Schengen, pe care politistii de frontiera galateni le-au extras din circuitul contrabandei cu masini de la granita de la Prut. Unele dintre ele sunt evaluate la sume care depasesc 50.000 de euro. Aproximativ 80% din masinile retinute au fost furate din Italia, Spania, Germania si Ungaria. In zona granitei de la Prut actioneaza retele de trafic de masini formate cu predilectie din cetateni din Ucraina si Republica Moldova.
Operatiunea de gasire a proprietarilor prin Interpol este migaloasa si poate dura destul de mult. "Cand se fac verificarile prin Interpol, se merge pe urma masinii, incepand de la fabricant, cu seria pe care o descoperim noi, pentru a se descalci «clonarile». Pentru ca se poate intampla sa descoperi o masina din Italia, care are seria de la o alta masina, fabricata in Spania, dar vanduta in Germania. O astfel de ancheta si miscarea asta a hartiilor dureaza pana la un an, un an si jumatate", a spus comisarul Vasile Nastasa, purtatorul de cuvant al Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera Galati.
Zeci de masini de lux confiscate, din marci precum Toyota Land Cruiser, BMW X5 sau Audi A6, au transformat sediile inspectoratelor politiei de frontiera de pe granita din est a Romaniei in veritabile show-room-uri. Mai mult, unele depozite de armament si munitie ale granicerilor au fost reciclate in spatii de stocare pentru marfa contrafacuta.
Depozitul in care sunt stocate marfurile de contrabanda confiscate de Politia de Frontiera Galati seamana cu o consignatie de pe vremuri: cartoane de tigari, guma de mestecat, drujbe, motoscutere, zeci de kilometri de navoade pescaresti, undite si o lotca. Pe aici au mai trecut in 2005 un transport de 125 de narghilele, iar in 2007 altul de 110 haine de blana, in valoare de 5 miliarde de lei vechi, haine de firma "clonate" si adidasi contrafacuti, CD-uri piratate. Atractia zonei este insa parcul auto de langa depozit, unde sunt parcate zeci de autovehicule furate din spatiul Schengen, pe care politistii de frontiera galateni le-au extras din circuitul contrabandei cu masini de la granita de la Prut. Printre ele sunt limuzine de lux, dar si doua tricicluri si o cisterna Renault. Conform purtatorului de cuvant al Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera Galati, comisarul Vasile Nastasa, in 2007-2008, politistii de frontiera galateni au descoperit mai multe zeci de vehicule furate.
Aproximativ 80% din masinile retinute au fost furate din Italia, Spania, Germania si Ungaria. In ceea ce priveste metodele utilizate de traficanti, numai in 50% din cazuri avem de-a face cu traficul cu masini furate de pe strada pentru a fi vandute pe piata neagra din Moldova, Ucraina si Federatia Rusa, restul fiind cazuri de frauda la asigurari. Furtul prin aceasta metoda presupune complicitatea dintre proprietarul sau utilizatorul masinii si traficant. De multe ori se intampla ca proprietarul de drept sa fie o firma de inchirieri de masini sau o companie de asigurari. In astfel de cazuri, furtul se reduce la o simpla negociere. Daca autoturismul costa, spre exemplu, 50.000 de euro, utilizatorul masinii primeste de la traficant 25.000-30.000 de euro si va reclama furtul autoturismului dupa 24 sau 48 de ore, timp in care o masina furata din Italia sau Spania ar putea fi trecuta de traficanti peste granita de la Prut.
In celelalte cazuri, de trafic international cu masini furate, autoturismele sunt "clonate", adica sunt falsificate documentele masinii si seriile motorului si caroseriei. In zona granitei de la Prut actioneaza retele de trafic de masini formate cu predilectie din ucraineni si basarabeni. Valoarea fiecaruia din cele 28 de autoturisme aflate acum in parcul auto din curtea IJPF Galati variaza de la 15.000-20.000 pana la 85.000 de euro. Teoretic, vehiculele nu sunt masini confiscate, regimul lor juridic fiind de autoturism "indisponibilizat in vederea cercetarilor". Cel mai vechi exponat este un Audi A6, indisponibilizat in 2002 si care urmeaza sa se intoarca la proprietar la sase ani dupa ce i-a fost furat. In 2007 au fost restituite catre proprietari opt autoturisme, si urmeaza ca alte sase sa ajunga la fostii proprietari in acest an. Operatiunea de gasire a proprietarilor prin Interpol este migaloasa si poate dura destul de mult. "Cand se fac verificarile prin Interpol, se merge pe urma masinii, incepand de la fabricant, cu seria pe care o descoperim noi, pentru a se descalci «clonarile».
Pentru ca se poate intampla sa descoperi o masina din Italia, care are seria de la o alta masina, fabricata in Spania, dar vanduta in Germania. O astfel de ancheta si miscarea asta a hartiilor dureaza pana la un an, un an si jumatate", a spus comisarul Nastasa. Sunt si cazuri in care proprietarii sau firma de asigurari care i-a platit deja proprietarului asigurarea renunta sa mai recupereze masina furata pentru ca ar costa mai mult sa recupereze masina din Romania decat valoarea masinii. In astfel de cazuri, masinile abandonate in curtea politiei de frontiera sunt valorificate de Ministerul Finantelor. Purtatorul de cuvant al IJPF spune ca pentru intretinerea parcului de masini furate politistii trebuie sa faca si activitate de service auto: "Pe noi ne costa foarte mult intretinerea lor. Am cumparat covoare de cauciuc, pentru ca nu avem o pista asfaltata. Apoi, periodic, trebuie spalate, trebuie intretinute cauciucurile".
Probleme de depozitare
La Iasi, Directia Politiei de Frontiera si Autoritatea Vamala sunt sufocate de cantitatea imensa de marfa de contrabanda descoperita de angajatii din subordine, dar si de multimea masinilor confiscate. "Am reusit de fiecare data, ce-i drept, cu greu, sa gasim loc de depozitare pentru marfa confiscata. Legea ne permite si putem folosi depozitele comisionarilor pana la preluarea marfurilor de catre Directia de Finante si comercializarea ei", a precizat Elena Cotea, purtatoarea de cuvant al Autoritatii Vamale Iasi. De la inceputul anului, numai vamesii au reusit confiscarea a peste 50 de masini la Siret, Albita si Sculeni.
De partea cealalta, Directia Politiei de Frontiera a luat masuri drastice pentru a face fata avalansei de marfuri contrafacute care, o data cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, a aparut la Prut. Politistii au dezafectat unele depozite de armament si munitie, transformandu-le si securizandu-le pentru marfa de contrabanda. "Nu se mai confisca de vreo cativa ani conserve sau marfuri perisabile.
O adevarata avalansa o reprezinta tigarile, cosmeticele contrafacute si hainele contrafacute. Acestea sunt depozitate la noi. Tot la sediile inspectoratelor din Botosani, Iasi, Vaslui si Galati sunt aduse si masinile care au fost modificate pentru contrabanda si confiscate", a spus comisar-sef Vasilica Tataru, purtatoare de cuvant a Directiei Politiei de Frontiera Iasi. Acum, in curtea inspectoratului iesean se afla si patru cisterne, fiecare in valoare de aproximativ 100.000 de euro, care au fost confiscate, fiind modificate pentru a transporta sute de mii de pachete de tigari. Tigarile de contrabanda se distrug sau sunt revalorificate in industria tutunului. "Avem contracte cu mai multe firme specializate in distrugerea tigarilor, acestea fiind autorizate pentru aceasta activitate", a afirmat Cotea.
Problema
» Fara sistem de alerta furturi auto
Pentru blocarea activitatii retelelor de contrabanda din Ucraina si Moldova politistilor de frontiera de la Prut le-ar fi utila o baza de date cu alerta de furturi auto. In Romania exista o baza de date cu masinile furate, dar nu una cu un sistem de alertare imediata, dupa anuntarea furtului. Accesul la baza de date Schengen se face doar prin Punctul de Contact de la Oradea, iar in conditiile in care contrabandistii incearca sa treaca peste Prut o masina furata in 24 sau 48 de ore, timpul conteaza. La Vama Galati-Rutier exista Punctul de Contact Trilateral "Romania-Moldova-Ucraina", dar activitatea acestuia este axata in principal pe problemele zonei transfrontaliere de est.
Poveste
» Regina parcului
In cazul "reginei" parcului auto de la IJPF Galati, o masina Toyota Land Cruiser Prado, traficantul isi facuse un scenariu aproape perfect. Pe 27 ianuarie, ucraineanul V. Murunov, de 45 de ani, s-a prezentat la Vama Oancea pentru a iesi din Romania la volanul Toyotei. La control, Murunov a prezentat un certificat de inmatriculare eliberat in Ucraina, dupa ce autoturismul fusese radiat din Germania. La verificarea prin Punctul de Contact Porubne (Ucraina), politistii de frontiera au primit confirmarea ca aceasta Toyota fabricata in 2005 este inmatriculata legal in Ucraina. Politistii de frontiera au observat insa ca butucul de la portiera din stanga fata avea urme de fortare si ca numarul de inmatriculare era prins cu suruburi noi, asa ca au mai facut o verificare si punand cap la cap datele puse la dispozitie de Biroul Interpol si reprezentantele Toyota din Romania si Franta au descoperit ca autoturismul fusese fabricat in 2006 in Franta si exportat in Spania, de unde a fost furat in ianuarie 2007.
"Cand se fac verificarile prin Interpol, se merge pe urma masinii, incepand de la fabricant, cu seria pe care o descoperim noi, pentru a se descalci «clonarile»." Vasile Nastasa