No comment! Juriul, format din 65 de jurnalisti auto din 34 de tari, a acordat constructorului bavarez BMW premiul "Motorul Anului 2008", pentru al patrulea an consecutiv. Propulsorul Otto de 3.0 litri Twin-Turbo a castigat detasat la puncte (380 de puncte iar urmatorul clasat a strans abia 287 – VW TSI), zdrobindu-si adversarii pentru al doilea an la rand. Iar, in 2005 si 2006, titlul "Motorul Anului" a fost adjudecat de V10-le de 5.0 litri de pe BMW M5… Concursul are insa mai multe categorii, asa ca pe podiumul de premiere au urcat si alti constructori, precum Toyota, Volkswagen si Subaru.
Avand in vedere mersul lucrurilor la nivel mondial, castigarea premiului "Motorul Anului 2008" de catre un propulsor de 3.0 litri Twin-Turbo, pe benzina, care dezvolta 306 CP, surprinde. Placut, din punctul de vedere al pasionatilor, ceea ce demonstreaza ca vremurile in care vom ajunge sa circulam ca niste legume, in vehicule "verzi", complet automatizate si lipsite de pasiune, sunt inca departe. Ce usurare!
Lasand insa gluma la o parte, in contextul in care pretul barilului de petrol creste aproape in fiecare zi, de parca l-ar uda cineva la radacina, iar preocuparea pentru limitarea emisiilor poluante se afla pe agenda majoritatii guvernelor, obtinerea trofeului de catre Twin-Turbo-ul de 3.0 litri, cu sase cilindri in linie, impune respect. Mai mult, BMW a castigat anul acesta la nu mai putin de sase subcategorii, ceea ce ii permite sa-si pastreze cu succes pozitia de lider mondial al producatorilor de motoare superperformante si eficiente. Aplauze!
Sase, sase, in Bavaria
Nu, nu, nu s-au apucat nemtii de jucat table. Cel putin, nu in Bavaria! Dupa cum spuneam, BMW si-a adjudecat podiumul la sase subcategorii ale concursului "Motorul Anului 2008". Propulsorul V10 de 507 CP (M5) a dominat la clasa "Capacitate pentru patru litri". V8-ul de 420 CP de pe M3 a castigat la categoria agregatelor cu o capacitate cilindrica cuprinsa intre trei si patru litri. Iar motorul Diesel de 2.0 litri Twin-Turbo, cu patru cilindri si o putere de 204 CP, ce echipeaza modelul 123d, a primit premiul "Cel mai bun motor nou al anului". De asemenea, propulsorul de 1.6 litri Twin Scroll Turbocharger, dezoltat de BMW in colaborare cu grupul PSA Peugeot-Citroen, a repetat victoria de anul trecut la clasa 1.4-1.8 litri.
3.0 + Twin Turbo = ’35
"35"-ul este pentru bavarezi un sufix egal cu supraalimentarea. Pentru prima data, acesta a aparut pe 735-ul de prin anii ’80 (E23 – rechin), care dispunea de un motor de 3.4 litri, turbo, de 215 CP. Apoi, BMW s-a lasat de sportul supraalimentarii si s-a concentrat pe dezvoltarea propulsoarelor aspirate, reusind sa bata numeroase recorduri in ceea ce priveste performantele. Dar, cum istoria se repeta, turbo-urile sunt din nou in mare voga. si vor fi pentru mult timp de acum incolo, as adauga eu, pentru ca, prin supraalimentarea cu turbina, compresor sau, de ce nu, si cu turbina si cu compresor (TSI – VW), se scoate putere si din piatra seaca (de ex.: 170 CP dintr-un motor de 1.4 litri). Iar controlul emisiilor poluante este mai facil.
Noul ’35 are la baza un L6 de 3.0 litri. si dispune de doua turbine mici (Twin Turbo), cate una pentru fiecare trei cilindri, in loc de una mare, cum se obisnuieste. Motivul? Turbinele de dimensiuni reduse se "umfla" mai repede si reactioneaza prompt la schimbarile de pozitie ale acceleratiei, pe o plaja larga de turatii. Concret, notiunea de "turbo lag" sau "gol de turbo" este aproape eliminata. De asemenea, motorul anului 2008 beneficiaza de injectie directa de benzina si injectoare piezo-electrice, tehnologii ce sporesc performantele si contribuie la scaderea cosumului, prin introducerea cantitatii exacte de combustibil in camera de ardere. Mai mult, sistemul de injectie directa faciliteaza racirea camerei de ardere, ceea ce a permis setarea unei rate de compresie mai mari.
» Clase de cilindree
Pentru a se califica intr-o clasa de cilindree un motor trebuie, evident, sa respecte litrajul si sa fie montat pe un autovehicul vandut in mai mult de o tara pana la o data prestabilita (7 mai, in cazul 2008)
» Motorul "verde" al anului
Aceasta este o categorie inclusa anul acesta in concurs si, pentru a se califica, un motor trebuie sa fie montat pe un autovehicul vandut in mai mult de o tara, pana la o data prestabilita, si, in procesul de dezvoltare, economia de carburant sa fi fost principala prioritate. De asemenea, inglobarea de tehnologii "inteligente" care sa reduca emisiile poluante este obligatorie (de ex.: filtre de particule, ansambluri hibride, etc.)
» Cel mai performant motor
In aceasta clasa propulsoarele "trebuie sa fie montate (…)" si sa fi fost concepute special pentru o masina sport sau sa intre in paleta de motorizari oferita pentru un automobil sport.
» Cel mai bun motor nou
Motoarele trebuie sa fie montate pe un autovehicul produs dupa 9 mai 2007 si vandut in mai mult de o tara.
Premiera Diesel
Pentru prima data in istoria competitiei "International Engine of the Year", titlul "Best New Engine of the Year" (Cel mai bun motor nou al anului) a fost adjudecat de un propulsor Diesel. Bijuteria cu patru cilindri ce dezvolta 204 CP dispune de Variable Twin Turbo, de o tehnologie novatoare ce combina supraalimentarea a doua turbine cu geometrie variabila. Acest lucru ii permite sa obtina o putere litrica ne mai atinsa de un motor Diesel standard (100 CP/litru), in contextul unui consum mediu declarat de 5.2 litri/100 km. Mai mult, emisiile de CO2 nu se ridica decat la 138 de grame per kilometru. Bine, inca departe de cifra de 120 gr/km, vehiculata de Comisia Europeana, dar foarte buna avand in vedere cei 204 CP.
Zece ani de istorie
"International Engine of the Year Awards" au fost infiintate in 1999. Juriul este format din 65 de jurnalisti specializati pe domeniul auto, din 32 de tari din intreaga lume, inclusiv Romania. Iar criteriile dupa care se acorda premiile ocupa un spectru larg, de la condusul masinilor, la analizarea tehnologiei imbarcate.
Concursul are 11 categorii
» Cel mai bun motor al anului
» Motorul "verde" al anului
» Cel mai performant propulsor
» Sub 1 litru
» Intre 1.0 si 1.4 litri
» Intre 1.4 si 1.8 litri
» Intre 1.8 si 2.0 litri
» Intre 2.0 si 2.5 litri
» Intre 2.5 si 3.0 litri
» Intre 3.0 si 4.0 litri
» Peste 4.0 litri