» Un tren accelerat a deraiat pe ruta Iasi-Bucuresti, aproape de halta Valea Calugareasca. O eleva de liceu a murit pe loc. In aceeasi zi, aproape la aceeasi ora, un avion utilitar s-a prabusit in judetul Calarasi. Copilotul a murit.
» Un macaz a cedat, desi acesta fusese verificat cu doar cateva zile in urma. Ipotezele: defectiune, eroare umana sau "mana criminala" a hotilor de fier.
Locomotiva si primele patru vagoane ale trenului accelerat 1661, care venea de la Iasi la Bucuresti, au deraiat sambata dupa-amiaza, la ora 16.55, in apropierea haltei Valea Calugareasca, dupa ce macazul peste care au trecut a cedat. O tanara de 17 ani, eleva de liceu in Focsani, a decedat pe loc, in momentul in care o bucata de sina a strapuns podeaua primului vagon al garniturii de tren. Conform unor surse din Autoritatea Feroviara Romana (AFER), care investigheaza cazul alaturi de procurori din Prahova, "sina care a strapus podeaua ar fi lovit o oglinda sau un geam, care a cazut si a lovit-o pe fata in zona capului". Fata, al carei tata este chiar un angajat al CFR, a murit pe loc. Alte patru victime, toate din Iasi, au fost ranite in accident: Florin Lungu (50 de ani) – lovit la cap si cu clavicula fracturata, Maria Butunoi (38 de ani) – lovita la fata, Marian Plesca (22 de ani) – lovit la coloana vertebrala si cu nasul spart, plus Catalin Ciobanu (21 de ani), ranit usor, care a refuzat internarea. Ceilalti calatori aflati in tren – in jur de 130 – au fost preluati de o garnitura suplimentara dupa doua ore si jumatate de la producerea accidentului.
Coincidenta a facut ca, in dimineata aceleiasi zile, fostul tren regal sa treaca in sens invers, dinspre Bucuresti spre Iasi, exact prin acelasi loc. Trenul de epoca transporta aproximativ 50 de scriitori, in cadrul campaniei pro-lectura "Scriitori pe Calea Regala", organizata de Uniunea Scriitorilor cu sprijinul ministrului Transporturilor, Ludovic Orban. Surse din AFER ne-au confirmat ca trenul a trecut prin acea zona, pe sinele paralele cu cele pe care s-a produs accidentul, dar nu au putut confirma daca macazul rupt controla si sensul de mers al Trenului Regal.
Cauzele accidentului nu au fost inca stabilite, dar este aproape clar ca totul a pornit de la un macaz verificat cu doar cateva zile inainte. "Nu excludem nimic, probleme tehnice, organizatorice sau mana criminala. Accidentul a fost declarat de categoria I, cu victime, deci ancheta este in desfasurare sub coordonarea procurorilor", ne-a declarat Constantin Zaharia, directorul general al AFER. Criminalistii care se ocupa de investigatii au ridicat probele necesare, in cursul zilei de ieri, de la macazul care s-a rupt, pentru a stabili daca suruburile erau slabite sau alterate in timpul trecerii trenului. Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat ca macazul care se pare ca a produs accidentul s-a aflat in revizie cu doua-trei zile inainte, dar exista posibilitatea ca cineva sa fi furat piese din el. "Tocmai in aceasta consta ciudatenia acestei deraieri, macazul in mod normal ar fi trebuit sa functioneze. Exista deja opinii ale unor specialisti care nu exclud posibilitatea sa se fi intervenit asupra macazului; probabil cineva a vrut sa fure buloanele", a explicat Orban, citat de Rompres.
Fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, nu este surprins de acest accident, indiferent care a fost cauza lui: "Nu e pentru nimeni o surpriza ca starea infrastructurii feroviare din Romania e proasta. De foarte multa vreme, ori nu s-au facut reparatiile la timp, ori s-au facut doar pe anumite portiuni". Cat despre furtul de fier, care este o alta posibila cauza a accidentului, fostul ministru stie ca este inca o practica raspandita, fie ca se petrece pe calea ferata, fie pe sosele: "Ce ma deranjeaza este ca, de cate ori se fura, accentul cade pe faptul ca nu s-au inlocuit la timp elementele. Nimeni nu pune problema celor care au furat. Ne complacem in ideea ca orice se poate fura, iar un tampit a facut cateva sute de lei cu piesa aceea".
Compania Caile Ferate Romane a anuntat ca isi asuma intreaga responsabilitate pentru acest accident de proportii. "Paguba rezultata in urma decesului sau ranirii, dar si a pierderii bagajelor, este suportata de operatorul feroviar. Stabilirea cuantumului se face de catre comisia de cercetare", a explicat intr-o conferinta de presa Teodor Gabris, directorul Regionalei Transport Feroviar Calatori Bucuresti. In urma accidentului, 15 alte trenuri au cumulat intarzieri de 28 de ore. Circulatia a fost restabilita abia ieri dupa-amiaza, pe un segment de linie ocolitoare.
Avion la pamant!
In aceeasi dupa-amiaza, la aproximativ o jumatate de ora dupa accidentul feroviar, un avion de mici dimensiuni, folosit la stropirea culturilor agricole, s-a prabusit in apropierea comunei Luica (judetul Calarasi) si a luat foc la impactul cu solul. La bord se aflau doua persoane: copilotul Adrian Staicu (36 de ani), care si-a pierdut viata pe loc, si pilotul Valeriu Bacuiane (46 de ani), care se afla in coma la Spitalul de Urgenta Floreasca din Bucuresti si a fost operat la ambele picioare. Avionul cu care zburau cei doi era vechi, un Antonov 2, de fabricatie sovietica, si apartinea firmei Victor Avia din Calarasi. Reprezentantii firmei nu au putut fi contactati ieri, dar firma este inregistrata la Autoritatea Aeronautica Civila, care investigheaza cauzele accidentului.
Acesta este al treilea accident aerian civil din acest an. Cel mai grav s-a petrecut la sfarsitul lunii ianuarie, cand directorul Combinatului de celuloza si hartie din Suceava, Eric Rossman, a murit dupa ce avionul sau s-a prabusit.