» Producatorii de confectii acuza hypermarketurile de practici monopoliste, deoarece le pun in brate soldurile.
» Comertul de confectii textile prin marile magazine reprezinta doar 1-2% din piata, nu e monopol, spune Dan sucu.
Producatorii de confectii textile califica drept abuziva politica de achizitie a produselor textile de catre hypermarketuri si clauzele contractuale pe care acestea le impun cu privire la retururile de marfa, spune Maria Grapini, presedinta patronatului FEPAIUS. In replica, Dan sucu, presedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), spune ca nu poate fi vorba de abuz de putere, deoarece vanzarea confectiilor textile prin hypermarketuri nu reprezinta mai mult de 1-2% din totalul vanzarilor pietei, iar chestiunea retururilor este un aranjament contractual semnat de ambele parti. Patronatul din industria textila (FEPAIUS) cere autoritatilor sa intervina pentru eliminarea conditiei retururilor obligatorii, impusa de hypermarketuri producatorilor de confectii, si acuza hypermarketurile de politica de monopol in piata.
"Hypermarketurile impun conditii aberante privind retururile, care uneori pot ajunge si pana la 30% din stocul livrat. Aceasta marfa nu mai poate fi valorificata, intrucat este returnata de hypermarketuri in conditii deplorabile", a declarat Grapini, presedintele federatiei patronale din industria textila (FEPAIUS). Reprezentantii marilor retele resping teoria monopolului.
"Daca-mi spune cineva ca in comertul de textile exista pozitie dominanta, monopol, e profund incorect. Eu nu cred ca toate vanzarile producatorilor de textile din Romania prin retele de supermarketuri depasesc 1-2% din piata. Pe de alta parte, in piata romaneasca exista zeci de mii de firme", afirma sucu.
Grapini sustine ca hypermarketurile au incheiat cu furnizorii de confectii clauze contractuale care prevad returnarea obligatorie a confectiilor, in conditiile in care acestea nu se vand. "Nu este corect, pentru ca hypermarketul lanseaza comanda si propune modelele, iar daca acestea nu se vand, sunt returnate producatorului", precizeaza Grapini.
Presedintele FEPAIUS a aratat ca situatia este asemanatoare regimului de comercializare a consignatiilor, adica marfa care nu se vinde ii revine furnizorului, insa in cazul hypermarketurilor ei decid asupra modelului si volumului comenzii.
Presedintele comunitatii marilor retaileri, Dan sucu, considera insa ca este incorecta pozitionarea membrilor FEPAIUS, care mai intai accepta conditiile, dupa care le critica. "Exista o legatura contractuala intre ambele parti, este semnata, acceptata. Daca unui producator nu-i convin conditiile, are libertatea sa-si faca propria retea de magazine. Unii au avut puterea sa creasca", spune presedintele AMRCR, care are propria retea de magazine de mobilier.