-0.2 C
București
luni, 18 noiembrie 2024
AcasăSpecialCavalerii taxei auto si masinile lor

Cavalerii taxei auto si masinile lor

» Guvernul, Ministerul Mediului, Ministerul Finantelor, Agentia Nationala pentru Protectia Mediului si Garda de Mediu ar simti pe pielea lor ce inseamna taxa auto daca ar fi sa-si inmatriculeze pentru prima data masinile.

» Fie ca au rable non-euro, fie ca au masini noi, dar cu motoare puternice, multe dintre masinile acestor institutii nu sunt campioane la protectia mediului.

» Premierul Tariceanu si ministrul Vosganian au ramas fideli motoarelor V6, mari emitente de CO2.

Ministerul mediului este singura autoritate care sustine fervent taxa auto, dar care primeste nota de trecere la testul de etica privind masinile poluante conduse de cavalerii care apara taxa auto. Capii de la Mediu s-au dotat cu masini de serviciu cat de cat inofensive pentru mediul inconjurator. Ministrul Attila Korodi conduce un Saab 9-5 hibrid, care poate fi propulsat si cu bioetanol, iar secretarul general al ministerului a primit de la serviciu o Honda Civic Hybrid, care functioneaza atat electric, cat si cu benzina. Taxa de inmatriculare pentru astfel de masini este zero.
Totusi, Ministerul Mediului are si un mic monstru poluator, pe care proprietarii sai l-ar taxa aspru la cele 265 de grame de dioxid de carbon pe kilometru pe care le emite: un Volkswagen Touareg 4×4, cu motor diesel de 2,5 litri, pentru care ar trebui sa plateasca 1.221 euro daca ar fi sa-l inmatriculeze astazi pentru prima data in Romania. Conform biroului de presa al ministerului, el este folosit "pentru deplasari in caz de poluare, accidente industriale sau aparare impotriva inundatiilor". Attila Korodi conduce in particular, conform declaratiei sale de avere, un Renault Mégane fabricat in 2000, pentru care ar fi nevoit sa scoata din buzunar cateva mii de euro, daca ar fi sa aplice taxa pe care o apara cu atata indarjire.
Cei doi secretari de stat de la Mediu conduc masini Volkswagen Passat diesel, cu motor de doi litri, pentru care ar plati, conform noului proiect de taxa auto, cate 555 de euro. Grosul parcului auto de 20 de masini de la Ministerul Mediului este format din Dacii Logan diesel, cu motor de 1,5 litri, care polueaza foarte putin si pentru care taxa de inmatriculare ar fi 221 euro pe bucata.

Nu la fel de grijuliu cu mediul este Guvernul Romaniei, care nu a putut renunta la cateva exemplare luxoase, mari emitente de CO2, pentru sefii sai. Parcul auto al Cancelariei premierului Calin Popescu Tariceanu este format din 21 de autoturisme, dintre care se remarca un Audi A6 fabricat in 2004, cu motor diesel V6 de 2,5 litri. Cu peste 200 de grame de CO2, cat emite marele motor la un kilometru parcurs, Guvernul l-ar inmatricula, conform noii taxe, pentru suma de 965 de euro. Secretariatul General al Guvernului are un parc auto format din 36 de masini, dintre care trei fac dezastru in mediu. Un Audi A6 cu motor diesel V6 de 3,2 litri, care emite 235 de grame de CO2/km si care ar costa 1.856 de euro pentru a fi inmatriculat pentru prima data de un muritor de rand. Surprizele Guvernului pentru iubitorii naturii sunt trei "batranele" non-euro, fabricate in 1993: doua Volvo 940 (motor de 2,3 litri, taxate cu 3.480 euro) si un Mercedes MB 100 (motor de 2,4 litri, taxat cu 3.600 euro). Premierul Calin Popescu Tariceanu detine de asemenea, in colectia personala, trei antice Citroën si un Fiat, toate non-euro si vechi de peste 20 de ani.
Varujan Vosganian, ministrul Economiei si Finantelor, s-a remarcat in domeniul taxei auto prin explicatiile facute cu carioca, la tabla, in fata presei. El conduce, in interes de serviciu, tot preferata oricarui ministru roman: puternicul Audi A6, cu motor diesel de 3 litri, pentru care un cetatean de rand ar trebui sa plateasca 1.375 de euro la prima inmatriculare. In particular, Vosganian are un Renault Laguna din 1999, pedepsit cu asupra de masura de noua formula a taxei auto. Parcul auto al Ministerului Economiei si Finantelor mai contine doi mari poluatori: un Nissan Patrol 4×4, fabricat in 1990, cu motor non-euro de 2,8 litri (5.935 euro taxa de prima inmatriculare) si un Volkswagen Caravelle din 2007, cu motor de 2,5 litri (1.212 euro taxa de prima inmatriculare). In rest, parcul auto de 33 de autoturisme al ministerului este format in special din masini Opel si Daewoo.

Cel mai bine ar simti duritatea taxei auto Garda Nationala de Mediu, care le raspunde poluatorilor cu aceeasi moneda, daca ne luam dupa componenta parcului sau auto de 236 de masini. Patru Aro isi fac inca veacul aici, cel mai vechi fiind din 1998. Daca motorul sau inecacios de 2,5 litri non-euro ar fi introdus pentru prima data in Romania, ar fi taxat cu o suma exorbitanta: 20.200 de euro! Celelalte Aro de la Garda de Mediu ar costa cate 6.240 euro la o prima inmatriculare. In parcul auto al institutiei mai evolueaza patru masini de teren Ssangyong si 53 Fiat Grande Punto, care polueaza putin (sub 120 grame de CO2 la kilometru).

Dioxid de carbon
Cu doar noua masini in dotare, Agentia Nationala pentru Protectia Mediului polueaza Romania cu doua Dacii Papuc si un Volkswagen Transporter din 2007. Recordul la emisii de CO2 dintre aceste institutii il detine Land Rover-ul Defender, cu motor de 2,5 litri, al Agentiei: 291 grame de CO2/km.

Cele mai citite

Rezidențiat: Un sistem medical care strigă după ajutor

În timp ce peste 10.000 de candidați au susținut examenul de rezidențiat, România se confruntă cu un paradox cutremurător: avem un număr mare de...

Firmele mici, obligate să implementeze SAF-T de la 1 ianuarie. Fără softuri, nu se poate

Pentru companiile mici, aceste softuri reprezintă un demers care presupune costuri suplimentare Începând cu 1 ianuarie 2025, firmele mici din România vor fi obligate să...

România, printre ultimele țări din lume la finanțarea educației: Alocare mai mică decât Uganda și Paraguay

Guvernul României a alocat în 2023 doar 3,3% din PIB pentru educație, conform unui raport UNESCO România se află pe locul 123 din 171 de...
Ultima oră
Pe aceeași temă