Piata producatorilor de bere din Romania, evaluata la peste 1,3 mld. euro, incepe sa se maturizeze, un rol in acest sens revenind intetirii concurentei dintre marii producatori interni.
Un exemplu in acest sens este recenta preluare a companiei Bere Mures, cu 150 mil. euro, de catre compania Brau Union AG Austria, parte a grupului olandez Heineken. Aceasta achizitie i-a permis grupului Heineken sa devina lider in Romania cu 31%, fara a fi insa dominant, si sa-si majoreze capacitatea de productie cu 1,6 mil. hl.
Potrivit Asociatiei "Berarii Romaniei", cota de piata a membrilor sai, adica a celor 4 mari producatori de bere internationali existenti in Romania – Heineken Romania, InBev Romania (InBev este cel mai mare la nivel mondial), United Breweries Bereprod si Ursus Breweries – a fost de 15,15 mil. hl, in 2007. Restul, pana la 19,4 mil. hl, este detinut de European Food, Bermas Suceava, Robema Rosiori de Vede, Bere Azuga, Martens, Imex, Albrau si alti 9 producatori mai mici, care pot deveni oricand tinte de preluare pentru marii investitori straini.
Specialistii afirma ca in anul 2008 productia de bere va inregistra o crestere de cca. 5% comparativ cu anul 2007. Domeniul este in continuare foarte atractiv si dinamic, avand in vedere cresterile de 9,6% din anul 2007 si 16,4% din 2006, dar si prin investitiile totale, in capacitati si metode de reducere a costurilor, de peste 250 mil. euro, care au termene de recuperare incepand cu anul 2009 pana in 2011. Totusi exista temeri privind cresterea pretului global la materiile prime importate, cum a fost in perioada 2006/2007, ca urmare a secetei: la hamei, de la 270 la 600 euro/tona si la malt de la 107 euro/kg la 500 si chiar 1000 euro/kg. Oricum, la noi aceste majorari de pret nu au afectat prea mult pretul berii, cresterea pastrandu-se sub limita ratei inflatiei anualizate, estimare valabila si in 2008. Desigur, la fel de importanta este si intensificarea concurentei, in primul rand a celei interne, prin intentiile firmei Romaqua, care doreste in 2008 cca. 5-10% din piata, dar si a celei straine, cum este berea firmei bulgaresti Lomsko Pivo, vizibila in anul 2007 printr-un pret cu 20% mai mic.
Estimarile specialistilor pentru urmatorii ani se orienteaza spre cresterea volumului pietei berii determinata pe de o parte de cresterea nivelului de trai al populatiei, iar pe de alta parte de reorientarea consumatorilor de bauturi spre cele mai putin scumpe.
Dintre producatorii de bere autohtoni am ales pentru analiza tehnica emitentul Bere Azuga (BEGY) deoarece acesta urmareste dezvoltarea capacitatii de 4 ori pana in 2010 si a avut recent miscari interesante in piata. Graficul ales este unul zilnic cuprinzand ultimele 7 luni, perioada in care emitentul a avut o majorare de capital (raport 130% la 2,5 lei; pret matematic 8,3 lei, ajustare – 48%). Deoarece lichiditatea medie este mica, minimul ulterior a coborat doar cu 11,4% sub pretul matematic, dar cu 20% peste minimele indicilor bursieri. In prezent, pretul este cu 54% peste cel matematic.
Tendinta actuala este marcata de un triunghi ascendent delimitat de cateva puncte importante : a) un double top (maxim dublu) la pretul de 12.800 lei, care devine un prag de rezistenta important; b) nivelul de rezistenta R1, care corespunde cu maximul dublu; c) punctul de pivot la 11.000, care este pentru evolutia saptamanala un prim prag de suport ce poate rezista in conditiile actuale, acesta fiind si un punct de intoarcere pentru un pullback viitor si iminent; d) un al doilea prag de suport mai mult teoretic S1 la 10.000 lei, care poate fi atins in conditii total nefavorabile ale bursei in general. Semnalul MACD sugereaza continuarea trendului pozitiv, insa avand in vedere valoarea istorica mare (0,937), dar si miscarea pe orizontala a indicatorului RSI, care a depasit maximele anterioare (76.85), la care adaugam un volum zilnic in scadere abrupta de peste 11 ori, putem estima ca in zilele urmatoare vom observa inceputul unei corectii importante si temporare. Aceasta schimbare va echilibra situatia putin fortata actuala pentru ca trendul deja creat sa-si poata continua directia initiala. Fireste ca cei care au mizat in luna februarie pe aceasta actiune se pot mandri acum cu un profit de peste 60%, pe care ar fi fost bine sa-l fi marcat deja, mai ales pe o piata puternic descendenta si apoi sa urmareasca rabdatori reincarcarea actiunilor la nivelurile de suport estimate.