» In timp ce premierul Tariceanu i-a indemnat pe muncitorii de la Dacia "sa nu mulga vaca pana nu da lapte", un lider sindical de la Renault Franta l-a contrazis: Dacia este o vacuta care plesneste de lapte, doar ca o mulge numai Renault.
» Laptele nu ar fi curs fara imensele ajutoare de stat din partea Romaniei. In schimb, Renault nu s-a achitat inca de o promisiune: masina de 5.000 de euro, pret final.
» Ultima oferta a patronatului, o crestere medie de 21% a salariilor brute, a fost refuzata, iar greva continua.
Mitingul muncitorilor de la uzina Dacia, aflati ieri in a patra zi de greva, a strans la Mioveni aproximativ 9.000 de oameni, transformandu-se intr-una din cele mai mari proteste de strada din ultimii ani. In timp ce muncitorii strigau: "Hotii" sau "Respingem asuprirea francezilor", premierul Calin Popescu Tariceanu a lansat un apel tocmai de la Drobeta-Turnu Severin, incercand sa-i impace pe romani cu francezi: "Nu mulgeti vaca pana nu da lapte. Guvernul nu are nici un cuvant de spus in aceasta problema, dar intelege dorinta angajatilor de a avea venituri mai mari".
Premierul a mai declarat ca Renault isi permite majorari de salarii, atat timp cat nu-si pericliteaza siguranta economica.
Fara sa stie de indemnul cu accente zootehnice al premierului roman, liderul sindicatului francez CGD Cleon Renault, Antonio de Almeida, le-a dat aripi grevistilor din Romania: "Salariatii romani nu sunt nebuni. Succesul Logan este foarte mare si noua vaca de muls a Renault genereaza enorme profituri. Administratia Renault trebuie sa negocieze si sa plateasca muncitorii de la Dacia. si in Franta, si in Romania ne luptam cu acelasi patron". Protestul de la Mioveni a adunat nu doar muncitori de la Dacia, ci si lideri sindicali din Franta, sindicalisti ai Blocului National Sindical, ai Postei Romane, Automobile Craiova sau ArcelorMittal Galati. Cifra vehiculata de liderii sindicali ai Dacia, cum ca Renault ar pierde 10 milioane de euro pe zi cu aceasta greva, a fost sustinuta si de Dumitru Costin, liderul BNS: "Sunt patru zile de cand faceti greva, deci 40 de milioane de euro pierderi. Daca oamenii astia isi permit sa piarda atat, inseamna ca cifrele pe care ni le-au prezentat la negocieri sunt masluite".
Directorul de comunicare al Dacia, Liviu Ion, nu a dorit sa comenteze aceste cifre, dar ne-a explicat de ce Renault nu ii poate multumi pe muncitori: pierderea de 61 de milioane de euro pe care o mai are de recuperat, investitiile de aproximativ 200 de milioane de euro planificate pentru 2008 si 2009 si angajarea a inca 3.000 de oameni la Dacia – "decizie care a fost luata pentru cresterea capacitatii de productie". Liviu Ion a anuntat, de asemenea, ca ultima oferta a patronatului de la Dacia a fost refuzata de grevisti: o crestere de 21% a salariului mediu brut, adica in medie 250 de lei brut.
Gama Logan nu a fost singura vaca de muls pentru Renault. La aceasta s-a adaugat izvorul de miere al ajutoarelor de stat, de care francezii au beneficiat de la preluarea uzinei, in 1999. "Au primit o gramada de facilitati neuzuale, care nu se obtin in mod general. Ei beneficiaza si in prezent de ajutor de stat. Centrul de cercetare de la Titu este cofinantat de Romania. Altii care au venit aici nu au primit asa ceva", spune analistul economic Ilie serbanescu.
In schimb, fostul ministru liberal al Finantelor, Ionut Popescu, arata avantajele Romaniei de pe urma Renault: "Sunt printre cei mai mari exportatori din Romania, iar asta ne ajuta sa nu avem o balanta economica dezechilibrata. Averea statului se face de la marii contribuabili". Fostul ministru pare sa uite insa ca Renault a inceput sa plateasca impozite in Romania abia in anul 2007, cand integrarea in UE nu a mai permis scutirea, conform contractului de privatizare din 1999.
Ionut Popescu crede ca cererile muncitorilor de la Dacia sunt exagerate si ca santajul "stau doua luni in greva ca tu sa pierzi nu stiu cate milioane de euro" nu ar trebui sa se intample: "Nu asta e solutia. Economia trebuie sa mearga bine, sa produca cat mai mult, nu sa le mearga bine sindicatelor. Nu-i obliga nimeni sa lucreze la Dacia".
Facilitatile Renault
Renault a cumparat pachetul majoritar al Dacia in 1999, cu o suma vehiculata de presa de 50 de milioane dolari. A intrat pe profit abia in 2005, cu 57 de milioane de euro. In 2006 a obtinut 100 de milioane profit, iar in 2007 se estimeaza ca profitul va creste la 160 de milioane. Renault nu a indeplinit inca o prevedere a contractului de privatizare Dacia: producerea unui autovehicul cu pret final de 5.000 de euro.
Facilitatile de care Renault a beneficiat de la statul roman au fost imense si nu s-au oprit nici in ziua de azi. Ajutorul de stat a totalizat 3.695,5 miliarde de lei vechi (aproape 100 de milioane de euro la cursul de azi). Pana la 1 ianuarie 2007, Renault nu a platit statului impozit pe profit (timp de doi ani), dobanda la restante, taxe vamale si TVA pentru importuri si bunuri de pe piata interna si a beneficiat de un decalaj de 3 ani pentru plata TVA aferenta vanzarilor Dacia pe piata interna. Toate aceste facilitati au fost conditionate de realizarea unui program de investitii stabilit la data privatizarii de 220 milioane de euro. Renault sustine ca a investit de aproape patru ori mai mult pana azi. Totusi, Guvernul a mai alocat bani companiei Renault si prin Ministerul Mediului, intre 2000 si 2002: 3,5 milioane de euro la cursul de azi.